נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אירח היום (רביעי) בארמונו באנקרה את הרב הראשי של המדינה יחד עם קבוצה של רבני קהילות, ערים ומדינות בעולם המוסלמי. במהלך הישיבה ארדואן ניפק שורה של ביטויים חיוביים ומפתיעים על יחסו ליהודים ועל ישראל. "היחסים בין טורקיה ליהודים ולישראל תמיד יהיו חזקים" אמר ארדואן בפגישה. "היחסים הכלכליים בין המדינות חזקים מתמיד וימשיכו להתחזק". לדברי הרבנים שנכחו בפגישה, ארדואן אמר גם שנרמול היחסים עם ישראל הוא דבר חשוב שיקרה בקרוב.
אחרי סיום משבר בני הזוג אוקנין - סוכם בעצם על פתיחת דף חדש ביחסים וחימום הקשר. מה שמעכב את ניסיון ההתקרבות היא נוכחות חמאס בטורקיה, סוגיה שטרם נפתרה. ישראל מעוניינת בצמצום הנוכחות במדינה, והטורקים מנגד מכחישים וטוענים שהם לא מכווינים טרור מאדמת טורקיה. ישראל חושבת אחרת ומבחינתה זה התנאי הבסיסי לנורמליציה. ההצלחה של המגעים עם הטורקים, שהביאה לשחרור בני הזוג, הביאה את הצד הישראלי להבנה שחשוב לדבר עם טורקיה וש"יש על מה לדבר". היו שתי שיחות של ארדואן עם הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט.
3 צפייה בגלריה
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
ארדואן עם הרבנים בארמון הנשיאות
(צילום: ארמון הנשיאות בטורקיה)
3 צפייה בגלריה
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
"מקווה לשלום של צדק בין ישראל לפלסטינים". ארדואן במסר לרבנים
(צילום: ארמון הנשיאות בטורקיה)
הרבנים התכנסו בטורקיה לצורך ועידת הפסגה הראשונה של ארגון "ועידת הרבנים במדינות האיסלאם". לדברי רבנים שנכחו בפגישה, הנשיא הטורקי קיבל אותם בסבר פנים יפות ובחמימות רבה. הוא דיבר בצורה ברורה על המאבק באנטישמיות, והדגיש כי ייאבק בה בדיוק כפי שהוא נאבק באיסלאמופוביה. ארדואן אף הזכיר שטורקיה חתומה על אמנה נגד הכחשת השואה ואמר שיחזק את החינוך בטורקיה לזכר השואה.
ארדואן התייחס גם לסכסוך הישראלי-פלסטיני, שבמסגרתו התבטא פעמים רבות במילים קשות נגד ישראל, ואמר כי "אני מקווה לשלום של צדק ושל אמונה בין ישראל לפלסטינים. שלום שבמסגרתו כל אחד יכבד את השני".
הרבנים שנפגשו עם ארדואן הגיעו לטורקיה למפגש פסגה ייחודי וראשוני אי-פעם לכלל הרבנים במדינות מוסלמיות, במסגרת ועידת הרבנים במדינות האיסלאם, שמתקיימת בחסות הרב הראשי של טורקיה הרב יצחק חליבה. במסגרת זו הרבנים דנים במגוון סוגיות רלוונטיות – הלכתיות, קהילתיות והגותיות, כמו גם בהזדמנויות החדשות לחיזוק ושגשוג החיים היהודיים ברחבי העולם המוסלמי.
3 צפייה בגלריה
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
"טורקיה מהווה סמל ליחסים בין יהודים למוסלמים"
(צילום: ארמון הנשיאות בטורקיה)
הרב מענדי חיטריק, מייסד הארגון ורב הקהילה האשכנזית בטורקיה, שהיה אחראי לביקור ולהגעת הרבנים למדינה, הודה במפגש לארדואן על כך שטורקיה מהווה "סמל ליחסים בין יהודים למוסלמים", ואמר כי הרבנים מצפים לפתח את הקשרים הללו. לדברי הרב חיטריק, "הרבנים יצאו בהרגשה מאוד טובה מהפגישה ושמחו לשמוע מהנשיא ארדואן שהוא יפעל לחיזוק היהדות במדינות האיסלאם".
מפגש הפסגה כלל רבנים המייצגים למעלה מ-100,000 יהודים החיים ברחבי העולם המוסלמי, בהם הרבנים הראשיים של קזחסטן, אוזבקיסטן, איראן, אזרביג'ן, קירגיסטן, אוגנדה, ניגריה, אלבניה, איחוד האמירויות הערביות, וכן צפון קפריסין ואחרים. בשל מגבלות הקורונה המקומיות, רבני מרוקו ותוניסיה שנבצר מהם להגיע פיזית לאירוע, שלחו ברכות והשתתפו באופן מקוון.
רק לפני שבועיים התבטא ארדואן בנושא התחממות היחסים עם ישראל ואמר כי טורקיה יכולה לחמם את יחסיה עם ישראל במקרה שזו תנקוט "צעדים קונקרטיים", כלשונו, בכל הנוגע לפלסטינים. בשיחה עם כתבים שהתלוו אליו לביקורו בקטאר אמר הנשיא הטורקי כי הליך חימום יחסים "יכול לקרות גם עם ישראל", ותהה: "למה לא?". דבריו צוטטו באתר הטורקי "דיילי סבאח".