3 צפייה בגלריה
מטוסים בנתב"ג
מטוסים בנתב"ג
נמל התעופה בן גוריון
(צילום: AFP)
אגד תתחיל במוצאי השבת הקרובה להפעיל קו אוטובוס לילי בין חיפה לנתב"ג, קו 905, שיספק תחבורה זולה אל השדה וממנו, במקום קווי הלילה של הרכבת שהיו פופולריים בקרב הטסים עד להפסקתם בגלל עבודות חשמול המסילה.
נסיעה בקו לכל אורכו תעלה 33.5 שקל בלבד, לעומת 450 עד 500 שקל למונית באותן שעות וכ-120 שקל למונית שירות. הקו יפעל בין השעות 22:30 ל-4:45 בימי ראשון עד חמישי ובמוצאי שבת, אך לא בלילות שישי. אם יהיו ביקושים לקו תבחן הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה השקת קווים דומים.
הקו ינוע לאורך כביש החוף, בין התחנה המרכזית המפרץ לטרמינלים 1 ו-3, ותאפשר עלייה וירידה של נוסעים במת"ם (רחוב סחרוב בחיפה), בתחנת רכבת חוף הכרמל, במחלף אולגה, במחלף נתניה, במחלף הסירה, במסוף ארלוזורוב ובנתב"ג.

מה עם התיירים?

למעשה מדובר גם בקו תחבורה ציבורית לילי מהשורה שיאפשר למי שאינו רוצה או יכול לנהוג - לנסוע גם בלילה מחיפה לתל אביב ומתחנות הביניים. בימי חול ובמוצאי שבת מופעלים לנתב"ג קווי אוטובוס ליליים גם מירושלים (485 של אפיקים) ומבאר שבע (469 של מטרופולין), כתחליף לרכבת שלא פועלת בלילה.
3 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתב"ג
תחנת רכבת נתב"ג
תחנת הרכבת בנתב"ג. קווי הלילה הפופולריים הופסקו
(צילום: רויטרס)
עם זאת, הקו החדש לא פותר את הבעיה הגדולה של נתב"ג: הגעה אל השדה וממנו בסופי שבוע. מסיבות פוליטיות מושבתים קווי האוטובוס והרכבת אל השדה משישי בצהריים ועד מוצ"ש, אף שהשדה ממשיך לפעול, ולשרת בין השאר בכל יום לא רק אלפי ישראלים, אלא גם תיירים שרגילים להגיע לטיסות בארצותיהם ברכבות, ואז נוחתים כאן ומגלים שיצטרכו לשלם על הנסיעה ליעדם יותר ממה ששילמו על הטיסה לישראל. כשמדובר בקבוצות תיירים מחכה להם הסעה, אבל אצל תיירים עצמאיים, שמגיעים לבדם, בזוגות או עם משפחותיהם ולא מעוניינים לשכור רכב - שירות שמחיריו זינקו השנה בארץ כמו בשאר העולם בגלל המחסור במכוניות חדשות - אין פתרון מלבד נסיעה במונית יקרה.

פחות מוניות

גם שירותי המוניות לשדה פועלים כעת ברמה נמוכה מבעבר, בגלל הזעם של הנהגים על שיטת התעריפים החדשה שקבעו משרדי התחבורה והאוצר, והורידו לדבריהם ב-30% את מחירי הנסיעה במונה בנסיעות בין-עירוניות כמו לנתב"ג. פחות נהגים מתייצבים לתור האיסוף בשדה, ונהגים רבים שנוסעים מזמינים באפליקציות לשדה מתמקחים איתם כיום בניסיון לגבות מחיר גבוה יותר מהמונה, וכאשר הם מסרבים לשלם הם מבטלים את הנסיעה.
3 צפייה בגלריה
מרכזית המפרץ בחיפה. הקו החדש יעבור בתל אביב בדרך לטרמינלים 1 ו-3
מרכזית המפרץ בחיפה. הקו החדש יעבור בתל אביב בדרך לטרמינלים 1 ו-3
מרכזית המפרץ בחיפה. הקו החדש יעבור בתל אביב בדרך לטרמינלים 1 ו-3
(צילום: אלעד גרשגורן)
קווי מוניות שירות שכן פעילים בשבת ומחברים את השדה רק לירושלים, תל אביב וחיפה, פועלים בתדירות לא גבוהה וברמת שירות נמוכה משאר התחבורה הציבורית. חלק ממוניות השירות לשדה מאפשרות למשל איסוף של הנוסעים מביתם או מהמלון, אך גם ב-2022 אינם מאפשרים הזמנה באפליקציה, אלא רק במוקד טלפוני שאינו פועל בשבת ומחייב הזמנה מראש. משרד התחבורה, שאחראי על הענף, לא דורש מהחברות שפועלות כזכייניות שלו לשפר את רמת השירות.
תקנות התעבורה שלא נותנות לחברות התחבורה הציבורית לפעול בשבת, גם לא מאפשרות לחברות אוטובוסים פרטיות להפעיל קווים אל השדה וממנו בסופי שבוע, מה שהיה יכול להיות שירות עצמאי ורווחי לחברות הפרטיות.
ניסיון של שרת התחבורה מרב מיכאלי לאשר תקנה שתאפשר לחברות פרטיות לאסוף נוסעים בתשלום, ובכך לאפשר למשל הפעלת קווי אוטובוסים משודרגים, קווים בסופי שבוע ולנתב"ג, נעצר בשל התנגדות ח"כים מימינה, בטענה שמדובר בהפרה של הסטטוס קוו בענייני השבת.