כשברקע ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שנחת הבוקר (יום ו') בישראל, רשת CNN מדווחת כי חלק מיועציו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מעריכים שנותרו רק שבועות, ולא חודשים, עד שהממשל בוושינגטון לא יוכל עוד להדוף את הלחץ לקרוא לממשלה בירושלים להסכים להפסקת אש.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא ביידן. "הביקורת גוברת גם בקרב ידידיה הטובים ביותר של ישראל"
(צילום:Brendan SMIALOWSKI / AFP)
5 צפייה בגלריה
ג'באליה לאחר תקיפת צה"ל
ג'באליה לאחר תקיפת צה"ל
מחלצים נפגעים מההריסות בג'באליה, אחרי החיסול של עשרות מחבלי חמאס שם
(צילום: Fadi Alwhidi / AFP)
5 צפייה בגלריה
ג'באליה
ג'באליה
ההרס שנותר במחנה הפליטים בעזה. התמונות הטרידו את הנשיא וצוותו
(צילום: AP Photo/Abdul Qader Sabbah)
לפי CNN, הנשיא ביידן ויועציו הבכירים מזהירים את ישראל באופן הולך ומחריף כי ייעשה יותר ויותר קשה לה להשיג את מטרותיה הצבאיות בעזה על רקע הזעזוע העולמי מהיקף הפגיעה ההומניטרית והסבל ברצועת עזה. שני מקורות שתוארו כבקיאים בפרטים סיפרו כי מטרידות במיוחד עבור ביידן והצוות שלו לביטחון לאומי היו הפצצות השבוע במחנה הפליטים ג'באליה, שהובילו לראות של הרס ומוות נרחב. "הנשיא לא אהב את זה בכלל", אמר אחד המקורות לרשת, וגורם בכיר בממשל הוסיף: "הבעיה של ישראל היא שהביקורת נעשית קולנית יותר ויותר, לא רק בקרב משמיציה, אלא גם בקרב ידידיה הטובים ביותר".
הגורמים ששוחחו עם הרשת הבהירו עם זאת כי ביידן לא קבע לישראל קווים אדומים, והיא מדגישה כי "עד עתה הבית הלבן התאפק מאוד מלקרוא להפסקת אש, בטענה שקריאה כזו רק תשרת את חמאס, משום שהיא תיתן לארגון הטרור זמן להתארגן מחדש ולתכנן מתקפות עתידיות".
ב-CNN מציינים שלפי גורמי ממשל בכירים, בשיחותיו עם ראש הממשלה נתניהו אמר ביידן כי התמונות החוזרות ונשנות של נשים וילדים מוצאים מבין ההריסות בעזה עלולות לפגוע ביכולתה של ישראל להתקדם במבצע הנוכחי, וכי ישראל תיתקל בביקורת חריפה מצד הקהילה הבינלאומית אם לא תנקוט צעדים להקל משמעותית את הסבל ההומניטרי ולצמצם את הפגיעה באזרחים. "בשיחה עם נתניהו ביום ראשון אמר הנשיא ביידן גם שהוא מודאג מהתגברות האלימות נגד פלסטינים מצד מתנחלים ישראלים בגדה המערבית, והוא הדגיש שההתקפות חייבות להיפסק, לפי מקור שעודכן בתוכן השיחה", מדווחת CNN.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
רה"מ נתניהו מקבל היום את פניו של מזכיר המדינה בלינקן. "לישראל הזכות להגן על עצמה - והאחריות להגן על אזרחים ככל האפשר"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
ירי תותחים בגבול הרצועה
ירי תותחים בגבול הרצועה
צה"ל יורה בגבול הרצועה. "ישראל היא שתקבל את ההחלטות הסופיות"
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
עם עלייתו למטוס בדרך לישראל אמש אמר בלינקן לכתבים כי בכוונתו לדון ב"צעדים קונקרטיים שאפשר לנקוט כדי להפחית ככל האפשר את הפגיעה בגברים, נשים וילדים בעזה. אני לא הולך להיכנס כאן לפרטים, אבל זה לחלוטין על סדר היום". הוא הוסיף: "כשאני רואה ילד פלסטיני או ילדה פלסטינית מוצאים מהריסות בניין שקרס, זה הופך לי את הבטן בדיוק כמו כשאני רואה ילד בישראל או בכל מקום אחר. כך שזה משהו שיש לנו מחויבות להתייחס אליו, ונעשה זאת".
ב-CNN מדגישים כי לשאלת הרשת אם ישראל צריכה לנהוג באיפוק הוא לא השיב בחיוב או בשלילה, אלא חזר על העמדה שלפיה לישראל יש הזכות להגן על עצמה "והאחריות לעשות כל מה שאפשר כדי להגן על אזרחים".
לצד זאת מציינת CNN בכתבתה כי בכירים בפנטגון מאמינים שישראל תוקפת מטרות לגיטימיות של חמאס, וכי בסופו של דבר ממשל ביידן מדגיש שהמלחמה הזו היא מלחמה של ישראל, והיא זו שתקבל את ההחלטות הסופיות.