כ-120 אלף תלמידים ממזרח ירושלים לא הגיעו הבוקר (שני) לבתי הספר במחאה נגד תוכניות הלימוד הישראליות. לטענת הוריהם, משרד החינוך הישראלי מנסה לכפות עליהם את תוכנית הלימודים הישראלית במקום זו הפלסטינית שקיימת שם מאז 1967.
תחת הכותרת "ירושלים דוחה תוכניות לימודים של הכיבוש" נערכה הבוקר שביתה כללית בכל בתי הספר הערביים בירושלים. "מבצע השביתה הושלם בהצלחה ב 95% מבתי הספר, והדבר מעיד על המודעות של התלמידים והורי התלמידים, והחשש שלהם משעבוד החינוך של ילדיהם בעתיד, ומכך שזו תוכנית הלימודים שילדינו יגדלו עליה", אמר רמדאן טהא, דובר בתי הספר ששובתים. "אנו מבקשים שילדינו ילמדו את תוכנית הלימודים הפלסטינית שלנו, וזכותנו שהיא תהיה בכל בתי הספר בירושלים".
6 צפייה בגלריה
בתי ספר ריקים במזרח ירושלים
בתי ספר ריקים במזרח ירושלים
בתי ספר ריקים במזרח ירושלים. "מבקשים שילדינו ילמדו את תוכנית הלימודים הפלסטינית"
לדברי מארגני השביתה, משרד החינוך הישראלי שינה לאחרונה את תוכנית הלימודים, והפלסטינים במזרח ירושלים טוענים כי הכעס שלהם נובע בעיקר מכך שבתוכנית הלימוד החדשה הוסתר מהתלמידים מידע חשוב, כמו למשל הסתרת הדגל הפלסטיני, סוגיית זכות השיבה ותמונתו של יאסר ערפאת. כמו כן, לטענתם במקום המילים "אסירים ופליטים" נכתב "מורים ונשים", ושאף נמחק פסוק מהקוראן שקורא "לקיים ג'יהאד" - חובתו של מוסלמי לשמור את חוקי האסלאם.
בעיריית ירושלים הסבירו כי "העירייה עושה מאמצים רבים לאפשר לכלל התלמידים בעיר לימודים על פי רצונם, תוך מתן אפשרות גם לבחירה בתוכנית הלימודים הישראלית, ללא שום כפייה של תוכנית זו. ההכרזה על השביתה נעשתה על-ידי גורמים פוליטיים במזרח ירושלים, ולא על ידי בתי הספר או ועד ההורים. השביתה חלה בכל בתי הספר במזרח העיר.
"המחאה המדוברת אינה קשורה לתוכנית הלימודים הישראלית, אלא להנחיה של משרד החינוך, שנתמכת באופן מלא על ידי עיריית ירושלים, ללמד באמצעות ספרי לימוד המותאמים לסטנדרטים של אמנת אונסק"ו לחינוך, ללא הסתה בחומרי לימוד. אגף החינוך הערבי בעיריית ירושלים הודיע אמש להורים ולתלמידים כי הלימודים יתקיימו היום כסדרם, והנחה את המנהלים ואת הצוותים החינוכיים להתייצב לעבודה כרגיל ולקבל את התלמידים".
למרות זאת, בוועד ההורים ביישובי מזרח ירושלים כתבו להורי התלמידים: "אזהרה! משרד החינוך הישראלי בירושלים כותב תוכניות לימודים ישראליות מסוכנות וקטלניות ביותר לחינוך בעיר". בוועד אף תקפו את האזרחים הערבים שעזרו להכין את תוכנית הלימוד: "מדובר בסוחרי חינוך שעוסקים בכסף ורחוקים מהשתייכות לירושלים. מכללות, מכונים, מנהלים ומורים מקדמים את התוכנית, מפארים אותה ומעודדים אותה - מדובר בהפרת כל מוסר ושייכות".
6 צפייה בגלריה
יאסר ערפאת
יאסר ערפאת
יאסר ערפאת. תמונתו הוסרה מספרי הלימוד
(צילום: עטא עוויסאת)
שר החינוך הפלסטיני מרואן עוורתאני אמר: "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית לפעול במהירות על מנת להגן על הזכות לחינוך לתלמידים הירושלמים והפלסטינים, בצל ניסיונה השיטתי של ישראל לשנות את תוכנית הלימודים לתוכנית ישראלית ושקרית".
גם חמאס הביע את תמיכתו בשביתת התלמידים ובמאבק נגד החינוך הישראלי בבתי הספר הירושלמים, ואתמול פרסם הודעה שבה נאמר: "הכיבוש מזייף את ההיסטוריה ומתערב בזהות הפלסטינית שלנו".
6 צפייה בגלריה
בתי ספר ריקים במזרח ירושלים
בתי ספר ריקים במזרח ירושלים
"ישראל מנסה לשנות את תוכנית הלימודים לתוכנית שקרית". כיתות ריקות במזרח ירושלים
עו"ד אשרת מימון, מנהלת המחלקה לפיתוח מדיניות בעמותת עיר עמים, אמר כי "לימוד תוכנית הלימודים של הרשות הפלסטינית במזרח ירושלים נתמכת לא רק בהסכמי אוסלו, אלא גם במשפט הבינלאומי ובזכותם של הילדים במזרח ירושלים לחינוך על פי תרבותם ושייכותם הלאומית, ואת זכותם לשוויון בחינוך, לחירות ולהגנה על זהותם".
לדברי עו"ד מימון, "הרשויות הישראליות הזניחו הזנחה פושעת את תשתיות מערכת החינוך במזרח ירושלים, והובילו למחסור של 3,517 כיתות והזנחה של לפחות 40,963 תלמידים, שהם כרבע מהתלמידים במזרח ירושלים, כשמערכות לא יודעות מה מקום לימודיהם. מאז שנת 2018 הן מנצלות הזנחה פושעת זו כדי להטות תלמידים למערכת הלימודים הישראלית עם תקציבים משופרים ומוטים, תוך פגיעה בזהותם הלאומית".