כוחות צה"ל פינו מוקדם יותר היום (ה') שרידי טיל קרקע-קרקע שנורה במהלך המתקפה האיראנית על ישראל, ויורט באזור נחל יעלים, סמוך לערד. רשת CNN ביקרה בפעם הראשונה בתערוכת נשק בטהרן, שבה הוצגו טילים וכטב"מים שבהם הרפובליקה האיסלאמית השתמשה במתקפה על ישראל בחודש שעבר.

5 צפייה בגלריה
פינוי טיל איראני בערד בירידות לים המלח
פינוי טיל איראני בערד בירידות לים המלח
נפל הטיל שאותר היום
(צילום: הרצל יוסף )
5 צפייה בגלריה
פינוי טיל איראני בערד בירידות לים המלח
פינוי טיל איראני בערד בירידות לים המלח
פינוי הנפל
(צילום: הרצל יוסף )
5 צפייה בגלריה
כוחות צה״ל פינו מוקדם יותר היום שרידי טיל קרקע קרקע נוסף שיורט באזור נחל יעלים, סמוך לערד
כוחות צה״ל פינו מוקדם יותר היום שרידי טיל קרקע קרקע נוסף שיורט באזור נחל יעלים, סמוך לערד
(צילום: דובר צה"ל)
מדובר צה"ל נמסר כי הנפל זוכה מחומרים מסוכנים והפינוי בוצע באמצעות מנוף (ריו 6x6) על ידי כוחות צה"ל, בהובלת מחוז דרום של פיקוד העורף ויחד עם כוחות כיבוי והצלה.
בצה"ל הדגישו בפני ציבור המטיילים לפעול בהתאם להנחיות פיקוד העורף, בעת היתקלות בחפץ חשוד. בצה"ל מבהירים כי נפלים ושברי יירוטים עשויים להיות מסוכנים, ואין לגעת בהם, יש להתרחק מהם ולדווח למוקד 100 של המשטרה על מציאתם.
מדובר באותו מקום שבו נמצא נפל הטיל האיראני ביום שישי האחרון, כמעט שבועיים אחרי המתקפה האיראנית. הטיל אז פונה במסוק "יסעור" של חיל האוויר, ובשיתוף ותכנון המרכז לניסוי טיסה. לפני הפינוי תועדו מטיילים ליד הטיל, שנפל באזור כביש 31 לכיוון ים המלח, וחלקם אף ישבו עליו. טרם ברור כיצד הורשו המטיילים להתקרב אליו, אך לפי צה"ל הנפל כבר עבר בדיקה לפני הפינוי שאישרה כי בטוח להעביר אותו.
בתוך כך, רשת CNN האמריקנית זכתה להצצה מיוחדת לטילים הבליסטיים שירתה הרפובליקה האיסלאמית לעבר ישראל ב-14 באפריל, בעת ביקור בתערוכה של משמרות המהפכה בטהרן. "אתם חייבים לשאול את הישראלים", אמר בחיוך עלי בלאלי, מפקד במשמרות המהפכה, כשנשאל כמה טילים בליסטיים ירתה איראן לעבר ישראל.
5 צפייה בגלריה
ביקור CNN בטהרן
ביקור CNN בטהרן
תערוכת הנשק בטהרן. "הכטב"מים והטילים שלנו הפכו לגורם של כוח"
(צילום: CNN)
בלאלי הציג בפני הכתבים את הטילים והמל"טים שבהם טהרן השתמשה במתקפה הראשונה אי פעם נגד ישראל, ששוגרה מאדמת איראן. "זה היה אמצעי ענישה", אמר בלאלי, בעת שהציג את הטילים שנפרסו בתערוכה. ל-CNN כאמור ניתנה גישה נדירה לתערוכה, שבה משמרות המהפכה הציגו את יכולות האוויר והחלל שלהן, כולל סוגי נשק שבהן השתמשו במתקפה על ישראל. התקשורת האמריקנית, כך צוין, מעולם לא הורשתה להיכנס לתערוכה כזו עד עכשיו.
בתערוכה של כוחות התעופה והחלל של משמרות המהפכה במערב טהרן, ניצבים עשרות טילים בליסטיים לטווח ארוך ובינוני, יחד עם טילי שיוט וכטב"מים. התערוכה, כך נכתב, נועדה להראות את הפיתוח וההתקדמות של תוכנית הכטב"מים והטילים של איראן.
"היום, הכטב"מים והטילים שלנו הפכו לגורם חשוב של כוח והפעלתו בעולם", אמר בלאלי, לשעבר גם מפקד במערך הטילים בזמן מלחמת איראן-עיראק, שנמשכה שמונה שנים והסתיימה ב-1988. הוא הגדיר את המתקפה על ישראל כ"הצלחה גדולה". לדבריו, "נאט"ו, ארצות הברית ומדינות ערב באזור רצו לבלום את הכטב"מים והטילים שלנו, אבל הם נכשלו. העולם לא הצליח לעצור אותנו".
בלאלי טוען שפיתוח הטילים הוא המפתח לאסטרטגיית ההגנה של איראן. "ביכולות ההגנה שלנו אנחנו לא סומכים על אף אחד. הייתה לנו התקדמות טובה בתחום הזה ונתקדם יותר. יש הישגים שעדיין לא דיברו עליהם", הוא אמר ל-CNN. בתערוכה הוצגו שלבים שונים של פיתוח הכטב"מים של איראן, החל מהקטנים ביותר שעשויים מעץ ושימשו במלחמה מול עיראק, ועד למודלים שלטענת האיראנים, מחזיקים ביכולת להסתוות.