כשרוסיה אישרה שימוש בחיסון מקומי שפותח לקורונה, זה היה רגע של גאווה לאומית. משפחת פבלוב, שגרה בעיר רוסטוב-על-הדון, נמנתה על המשפחות שמיהרו להתחסן בחיסון ספוטניק V.
רשויות הבריאות הבינלאומיות עדיין לא נתנו את ברכתן להשתמש בחיסון הרוסי. משפחת פבלוב, שרצתה לטוס לארצות המערב, נתקלה בבעיה ונאלצה לחפש פתרון. החיפושים הביאו אותם לסרביה - לשם נהרו בשבועות האחרונים מאות אזרחים רוסים כדי לקבל חיסונים שאושרו על ידי המערב.
6 צפייה בגלריה
רוסים מקבלים חיסון לקורונה בלגרד סרביה
רוסים מקבלים חיסון לקורונה בלגרד סרביה
"תיירות החיסונים": רוסים נוסעים לסרביה כדי להתחסן
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
רוסים מקבלים חיסון לקורונה בלגרד סרביה
רוסים מקבלים חיסון לקורונה בלגרד סרביה
מאות רוסים התחסנו בסרביה בשבועות האחרונים
(צילום: AP)
סרביה, שאינה חברה באיחוד האירופי, היא פתרון נוח עבור הרוסים שרוצים לקבל חיסון מערבי. סרביה היא בעלת ברית של מוסקבה, ורוסים יכולים להיכנס למדינה הבלקנית ללא ויזה. בלגרד מציעה לאזרחים המקומיים וגם לזרים כמה חיסונים לקורונה שקיבלו את אישור ארגון הבריאות העולמי. הטיולים המאורגנים של "תיירי החיסונים" שנוסעים מרוסיה לסרביה צוברים תאוצה.
"לקחנו את החיסון של פייזר בגלל שאנחנו רוצים לטייל ברחבי העולם", אמרה נדזדה פבלובה, בת 54, אחרי שקיבלה את החיסון בסוף השבוע שעבר במרכז חיסונים בבלגרד. בעלה, ויטלי פבלוב בן ה-55, אמר שהוא רוצה "שכל העולם יהיה פתוח בפנינו, ולא רק כמה מדינות". איגוד הנסיעות ברוסיה מספר ש"חבילות החיסונים" היא תופעה שהחלה באמצע ספטמבר ומאז לא מפסיקה להתפתח. מאיה לומידזה, ראש האיגוד, אמרה שמחירי החבילות נעים בין 300 ל-700 דולר.
פבלובה אמרה ש"ההגנה הכפולה" שמציעה זריקת הבוסטר של פייזר תאפשר לה ולמשפחתה "לא רק לנסוע ברחבי העולם, אלא גם להיפגש עם האנשים היקרים לנו מבלי לחשוש".
6 צפייה בגלריה
רוסים מקבלים חיסון לקורונה בלגרד סרביה
רוסים מקבלים חיסון לקורונה בלגרד סרביה
פבלובה מגיעה לקבל את זריקת הבוסטר בבלגרד
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
רוסים מקבלים חיסון לקורונה בלגרד סרביה
רוסים מקבלים חיסון לקורונה בלגרד סרביה
הבעל ויטלי אחרי הזריקה
(צילום: AP)
ספוטניק V, שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכתיר אותו כחיסון הראשון לקורונה בעולם, נחשף באוגוסט 2020 ואושר בכ-70 מדינות – כולל בסרביה. ארגון הבריאות העולמי טרם אישר את השימוש בחיסון הרוסי, אחרי שדווח על תקלות במפעל שבו יוצר לפני כמה חודשים. ביום שישי גורם בארגון הבריאות העולמי אמר שהסוגיות המשפטיות שמעכבות את בדיקת החיסון צפויות להיפתר בקרוב – מה שיכול לחדש את הליך האישור לשימוש חירום. ד"ר מריאנג'לה סימאו, סגנית מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, אמרה שבפני החיסון הרוסי נמצאים מכשולים אחרים, כולל מחסור בנתונים מדעיים מלאים ובחינת האתרים שבהם יוצר החיסון.
חוץ מארגון הבריאות העולמי יצרני ספוטניק V עדיין ממתינים לאישור של סוכנות התרופות האירופית. רק לאחר מכן יוסרו כל הגבלות הנסיעות שחלות על מי שמחוסנים רק בספוטניק V. ההמתנה הארוכה מתסכלת רוסים רבים. לכן, כשארגון הבריאות העולמי הודיע בספטמבר על עיכוב נוסף בבדיקת החיסון, הרוסים החליטו לחפש פתרונות במקומות אחרים. "אנשים לא רוצים לחכות. הם צריכים להיות מסוגלים להיכנס לאירופה למגוון סיבות אישיות", מסבירה אנה פיאטובסקאיה, דוברת סוכנות הנסיעות רוסקי אקספרס במוסקבה. "לחלק יש קרובי משפחה, לחלק יש עסקים, חלק לומדים, חלק עובדים - וחלק פשוט רוצים לנסוע לאירופה כי הם התגעגעו אליה".
6 צפייה בגלריה
קורונה מרכז חיסונים מוסקבה רוסיה
קורונה מרכז חיסונים מוסקבה רוסיה
במרכז חיסונים במוסקבה. רק 29% מהרוסים מחוסנים בשתי המנות
(צילום: AP)
סרביה משתמשת בחיסונים של פייזר, אסטרה-זניקה וסינופארם הסינית. לאור הביקוש חברות נסיעות רוסיות מציעות כעת "חבילות חיסונים" גם לקרואטיה – שם תיירים יכולים לקבל את החיסון של ג'ונסון-אנד-ג'ונסון – שניתן במנה אחת. "עבור סרביה, הביקוש גדל כמו מפולת שלגים", אומרת פיאטובסקאיה. "זה כאילו שכל מה שהחברה שלנו עושה בימים האלה הוא למכור נסיעות לסרביה".
בחודש אוגוסט, אחרי האטה בקצב מבצע החיסונים המקומי, החלה סרביה להציע לאזרחים זרים להתחסן. הנתונים של ממשלת סרביה מלמדים שקרוב ל-160,000 אזרחים זרים התחסנו עד כה במדינה. לא ברור כמה מהם רוסים. ברוסיה שיעור ההתחסנות נמוך במיוחד, ורבים הצהירו שהם לא מתכוונים להתחסן - גם בשל חוסר אמון במערכת. לפי הנתונים השבוע רק 33% מ-146 מיליון תושבי המדינה קיבלו זריקה אחת לפחות של החיסון לקורונה, ורק 29% מחוסנים בשתי המנות. חוץ מספוטניק V, וגרסה בשם ספוטניק לייט שניתנת במנה אחת – רוסיה אישרה עוד שני חיסונים מקומיים לקורונה. גם הם לא קיבלו אישור לשימוש במערב.
6 צפייה בגלריה
ספוטניק חיסונים חיסון קורונה
ספוטניק חיסונים חיסון קורונה
החיסון ספוטניק V. עדיין לא קיבל אישור חירום
(צילום: shutterstock, רויטרס)
לאור שיעור ההתחסנות הנמוך, והסירוב של הרשויות להטיל הגבלות חדשות, רוסיה וסרביה סובלות כעת מעלייה בתחלואה ובאשפוזים של חולי הקורונה: היום נשבר פעם נוספת השיא היומי של מתים מקורונה ברוסיה, והגיע ל- 968. בסרביה מתו שלשום 50 חול קורונה – הנתון היומי הגבוה בחודשים האחרונים. בסרביה חיים 7 מיליון תושבים, וקרוב למיליון נדבקו בקורונה מתחילת המגפה.
הנסיעות המאורגנות לסרביה מספקות פרנסה לחברות מקומיות שספגו נזקים קשים במגפת הקורונה. פרדרג טסיץ', בעלים של חברת נסיעות מבלגרד, אומר שרוסים רבים כבר הזמינו מקומות לנסיעות עתידיות. הוא ציין שהסוכנות שלו מארגנת הכול עבור הרוסים שמגיעים להתחסן – מהאיסוף משדה התעופה ועד למציאת מלון, עזרה בתרגום וסיוע במתחם החיסונים. כעבור שלושה שבועות, כשהרוסים חוזרים לסרביה קבל מנה נוספת, הסוכנות של טסיץ' מציעה להם לערוך סיור מזורז באתרים פופולאריים במדינה.