פרשת "הסרסור בסוהרות": עו"ד מיה כץ, ממשרד עורכי הדין ליבליך-מוזר-גליק, הגישה בצהריים (ראשון) לבית משפט השלום בראשון לציון בשם ynet ו"ידיעות אחרונות" עתירה בבקשה לבטל לאלתר את צו איסור הפרסום מעל תלונת החיילת לשעבר ששירתה כסוהרת בכלא גלבוע וטוענת כי נאנסה על-ידי אסיר ביטחוני. "הפרשה יצרה הד ציבורי נרחב גם בקרב בעלי נושאי משרה שקוראים להסרת הצו", נאמר בבקשה שהועברה לשולחנו של השופט ארז מלמד.
ביום חמישי שעבר דווח ב-ynet לראשונה כי החיילת שחשפה את האונס ציינה בקמפיין מימון המונים שנפתח עבורה כי "מאז האונס חיי הם גיהינום. מנסים להשתיק אותי! עזרו לי במאבקי לחשוף את האמת. חיילות צה"ל שלנו אינן הפקר". קמפיין מימון ההמונים נפתח על ידי קרן ברק, עורכת דינה של החיילת לשעבר, על-מנת לסייע כלכלית ונפשית לה ולחיילות נוספות שלדבריה "סורסרו" על-ידי מפקדיהן כששירתו בשב"ס בעשור שעבר.
1 צפייה בגלריה
 החיילת שנאנסה, כלא גלבוע והאסיר עטאללה שנחשד במעשים מגונים
 החיילת שנאנסה, כלא גלבוע והאסיר עטאללה שנחשד במעשים מגונים
החיילת שנאנסה, כלא גלבוע והאסיר עטאללה שנחשד במעשים מגונים
(צילום: נדב אבס, EPA)
"מאז קביעת בית המשפט המחוזי ופרסום הפרפרזה, פנתה המתלוננת לציבור הרחב בבקשה ל'גיוס המונים' ושטחה את גרסתה ואת תלונתה בפני הציבור", ציינה עו"ד כץ בפנייה להסרת צו איסור הפרסום. "כל אתרי החדשות סיקרו את פנייתה של המתלוננת לציבור ואת האמור בה. הפרשה יצרה, שוב, הד ציבורי נרחב, הן בקרב ציבור האזרחים והן בקרב בעלי תפקידים ציבוריים".
עו"ד כץ הזכירה את הדיונים שייערכו השבוע בכנסת בסוגיה. "בדיונים הייעודיים בוועדות הכנסת השונות, יידרשו גופי החקירה והאכיפה להציג את התקדמות החקירה ואת הממצאים העיקריים. בנסיבות אלו, אין חולק כי האינטרס הציבורי וההד התקשורתי משנים את נקודת האיזון, יחד עם משך הזמן שחלף והתקדמות החקירה שמצופה מגורמי החקירה שהשלימו וכן חשיפתה העצמית של המתלוננת יחד עם סיפורה ותחינתה לאיסוף ממון מהציבור על מנת להילחם על זכותה להישמע - מובילים למסקנה ברורה כי יש להסיר את צו איסור הפרסום מעל החקירה".
עו"ד כץ גם ביקשה מבית המשפט לקבוע דיון בהשתתפות נציגי פרקליטות המדינה בהקדם האפשרי על-מנת להביא לביטול הצו. במרץ השנה הוצא צו איסור פרסום גורף על הפרשה לדרישת הפרקליטות והמשטרה, ומאז הן גוררות רגליים בניהול החקירה. תלונת האונס מצד החיילת ששימשה סוהרת הוגשה רק לאחר שעורכת דינה התקשרה למשטרה ותיאמה עבורה מועד להגשת תלונה.

"הוא יכול היה לרצוח אותי"

הקורבן כתבה עוד על אודות האונס בכלא: "המפקדים שלי, חברי הסגל שלי, שחשבתי שהם אמורים לשמור עליי, מסרו אותי לידיו של אותו מחבל. הם דאגו שאשאר איתו לבד, בניגוד לנהלים הברורים, כדי שהוא יוכל לפגוע בי באכזריות ולהתעלל בי מינית שוב ושוב, ולא רק בי, גם בעוד חיילות סוהרות רבות".
היא הוסיפה: "הוא יכול היה לרצוח אותי, או לקחת אותי כבת ערובה, רק שנינו, לבד, בלי אזיקים ובלי סורגים, והוא רוצח מורשע! מחבל טרוריסט. מה הם חשבו לעצמם? שהוא 'רק' יתענג עלי? שזה בסדר? שמותר להקריב חיילת צה"ל בשביל מידע? שקט? כסף? אני אפילו לא מצליחה לדמיין איזו תמורה בכלל אפשר לקבל תמורת גופה של חיילת".
עוד ציינה החיילת לשעבר: "מאז פרסום הפרשה, הסוד שלי שהיה ידוע, הוסתר מכם, הוסתר מכולם, אולי הם קיוו שאקח את הסוד הזה איתי לקבר. אולי הם חשבו שאני אתאבד או אברח להתחבא באיזו מחילה ואמשיך להתבייש אבל לא עוד! אני סיימתי לשתוק, סיימתי להתבייש, אני לא אשמה! הבושה היא של המדינה. הבושה היא של כל מי שמסתיר ומטייח את הפרשה הזאת כבר שנים.
"די לשתיקה. לא ישתיקו אותי יותר. השד יצא מהבקבוק ואני לעולם לא אתן להם להחזיר אותו עד שאקבל תשובות מהמדינה שלי. מדינת ישראל האהובה שלי (כן, אני עדיין ציונית, עדיין אוהבת את המדינה שלנו בכל ליבי), תסבירי לי איך ולמה זה קרה לי? אני דורשת שתוקם ועדת חקירה בלתי תלויה".

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס הבוקר בפתח ישיבת הממשלה לפרשת "הסרסור בסוהרות": "לא יכול להיות שחיילת בצה"ל נאנסת במהלך שירות בידי מחבל". ראש הממשלה הזכיר כי אתמול שוחח בנושא ארוכות עם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ועם נציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי. לפיד ציין עוד כי הוצגו בפניו הצעדים שנעשו בשב"ס כדי לוודא שמקרה מסוג זה לא יחזור על עצמו.
"המקרה, שקרה בתקופת הממשלה הקודמת, נמצא תחת צו איסור פרסום, אבל הוא צריך להיחקר והוא ייחקר", אמר לפיד. "נוודא שהחיילת מקבלת סיוע, נמצה את הדין עם האשמים, ונבטיח שזה לא יקרה שוב". בדיון הסגור בישיבת הממשלה אמר לפיד כי בשיחה עם נציבת שב"ס פרי הוצגו לו "שורה של מהלכים שבוצעו במקום, שבספק אם הם מספיקים, אבל נעשים דברים מרשימים לטובת מניעה".

"לא היה טיפול ראוי"

שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי קראה הבוקר להסרת צו איסור הפרסום. "אני רוצה לשבח את כתבכם לירן לוי שכבר ב-2018 חשף את הפרטים, ואני דרשתי אז לקיים דיון בוועדת הפנים של הכנסת", אמרה מיכאלי לאולפן ynet. "לצערי, התשובות שקיבלנו אז מוכיחות את עצמן כלא נכונות. לא היה טיפול ראוי. דרשתי מראש הממשלה יאיר לפיד לקיים דיון ראוי בנושא בישיבת הממשלה. לצערי, הנושא לא נמצא על סדר היום. אני מצטרפת לקריאה של השר עמר בר-לב להסיר את צו איסור הפרסום".
במרכז פרשת "הסרסור בסוהרות" עומדים שורה של מקרים שהתרחשו לכאורה בכלא גלבוע בין השנים 2014 ל-2017. לפי החשד, קציני המודיעין בכלא נהגו להיענות לדרישתו של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, ולהעביר לאגף שבו הוא כלוא סוהרות בהתאם לדרישתו. לפי החשד, עטאללה ששלט בכלא גלבוע וניהל אותו בפועל, ביצע מעשים מגונים בסוהרות בהזדמנויות רבות, וכל זאת בידיעה ובהסכמה לכאורה של בכירים בכלא. בשבוע שעבר התיר בית המשפט המחוזי בלוד לפרסם כי המשטרה חוקרת חשד ולפיו אסיר ביטחוני ביצע עבירות מין חמורות בחיילת. על שאר הפרטים ושמו של האסיר החשוד מוטל צו איסור פרסום.