שר המשפטים יריב לוין הגיב אמש (יום ה') בחריפות למתקפה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. "הערב נפל דבר", הוא אמר. "מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת. מפלגה שלא התמודדה בבחירות שהתקיימו אך לפני חודשיים, ששמה את עצמה מעל הכנסת, מעל להכרעת העם".

השר לוין המשיך במתקפה על נאום הנשיאה חיות: "שמענו הערב רטוריקה מוכרת מהפגנות הדגלים השחורים. זו אותה אג'נדה פוליטית, זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות. לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות. לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים".
הוא הזכיר בהמשך שמות של אנשי ציבור שהתבטאו נגד המהפכה המשפטית. "ההצטרפות האוטומטית של כבוד נשיאת בית המשפט העליון, באותו המלל ממש, לדבריהם של יאיר את יאיר, יאיר לפיד ויאיר גולן, היא ההוכחה הטובה ביותר לאובדן הדרך של מערכת המשפט, ולצורך להחזיר אותה למקום בו הייתה בימיהם של ענקי המשפט לנדוי ואגרנט", הוא אמר. "אין דמוקרטיה מערבית מתוקנת בה השופטים בוחרים את עצמם ומתערבים בחוקי יסוד על דעת עצמם. אין באף מדינה דמוקרטית אחרת יועצים משפטיים שנמצאים מעל הממשלה ומחליטים במקומה".
2 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
השר יריב לוין
(צילום: שלו שלום)
השר לוין הזכיר את המהפכה המשפטית, ואמר: "הרפורמה שהצגתי תחזיר את ישראל להיות דמוקרטיה מערבית מתוקנת ככל שאר המדינות. היא תבטיח מערכת משפט מגוונת המשקפת את העם כולו. מערכת משפט הנהנית מאמון הציבור שאינה יורדת למגרש הפוליטי. אני מחויב לקיים דיאלוג ושיח מקיפים עם נציגי כל חלקי העם כדי להגיע לתוצאה המאוזנת והטובה ביותר. מיליוני אזרחים, ואני בתוכם, נחושים להשיב את האיזון בין רשויות השלטון ולשקם את האמון במערכת המשפט בישראל".
גם שרים אחרים מהליכוד התבטאו בחריפות נגד הנאום של חיות. שר התרבות מיקי זוהר (הליכוד) אמר: "חיות המשיכה בדבריה את הקו המופרך שמציג את הרפורמה כקץ הדמוקרטיה, למרות שהמציאות היא בדיוק ההיפך - הרפורמה היא התגשמות ומהות הדמוקרטיה". עמיתו לסיעה, יו"ר הקואליציה אופיר כץ, לא התרשם אף הוא מנאום חיות: "לא חשבה לנכון להזכיר פעם אחת שהמערכת זקוקה לאיזה שהוא תיקון. 'פתוחים לביקורת' זו סיסמה ריקה. הנאום הוכיח למה אמון הציבור במערכת בשפל וכמה צריך לקדם את הרפורמה הזו".
שרת התחבורה מירי רגב אמרה: "ירדו המסכות - הכול מאה אחוז פוזיציה, מאה אחוז פוליטיקה ואין פה מלחמה על הצדק - יש קרב מאסף על שימור הכוח!". ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) תהה מדוע נשיאת העליון לא נשאה את נאומה "המרטיט" בהפגנה המתוכננת במוצאי שבת בכיכר הבימה בתל אביב, "יחד עם איימן עודה, מרב מיכאלי ושאר נציגי השמאל האנרכיסטי".
מוקדם יותר אתמול, בנאום ארוך, שרטטה נשיאת העליון את מורת רוחה לנוכח התוכנית שמציע השר לוין. "למרבה הציניות, הוגי התוכנית מכנים אותה תוכנית 'לתיקון' מערכת המשפט. ואני אומרת – זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת. מסקנה זו עולה הן מן הדרך שבה בחר השר להציג את תוכניתו והן מתוכנה וממהותה".
2 צפייה בגלריה
אסתר חיות
אסתר חיות
השופטת אסתר חיות
(צילום: גיל נחושתן)
השופטת חיות הדגישה את העצמאות ואת אי-התלות השיפוטית של בית המשפט: "בלעדיהן לא יוכלו שופטי ישראל למלא את תפקידם כמשרתי הציבור וכנאמניו". חיות הזהירה: "ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה. אכן, 'שלטון הרוב' הוא עיקרון יסוד שעומד בבסיס המשטר הדמוקרטי – אך הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. כל הטוען כי הרוב שבחר את נציגיו לכנסת נתן להם בכך 'צ'ק פתוח' לעשות ככל העולה על רוחם, נושא את שם הדמוקרטיה לשווא".
נשיאת העליון הזכירה בנאומה את מכונן הציונות הרוויזיוניסטית זאב ז'בוטינסקי ואת ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין. "ז'בוטינסקי, אשר שר המשפטים החדש מעיד על עצמו כי התחנך על ברכי תורתו, כתב כבר ב-1938, כעשור לפני הקמת המדינה, כי 'דמוקרטיה – פירושה חופש. גם שלטון הנתמך על ידי רוב, יכול לשלול את החופש. ובמקום שאין ערובות לחופש הפרט - שם אין דמוקרטיה'. מנחם בגין הזהיר מפני מצב שבו 'הממשלה היא שתמנה למעשה את שופטינו'".
פורסם לראשונה: 20:01, 12.01.23