2 צפייה בגלריה
לוחמי הצוללות
לוחמי הצוללות
עוד שלוש צוללות בדרך
(צילום: דובר צה"ל)
משרד הביטחון הודיע הבוקר (חמישי) על הסכם רכש צוללות עם חברת טיסנקרופ הגרמנית שתפתח ותייצר שלוש צוללות לחיל הים הישראלי. ההודעה פורסמה שעות לאחר פרסום סדר היום של ישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון - שכולל הצבעה על ועדת החקירה הממלכתית לרכש הצוללות בעבר.
ישראל תרכוש שלוש צוללות מהמתקדמות בעולם מסדרה חדשה בשם "דקר" בעלות של כ-3 מיליארד אירו, וממשלת גרמניה תממן חלק מההסכם באמצעות מענק מיוחד. הצוללת הראשונה, כך הוסכם, תימסר לזרוע הים תוך תשע שנים. ההסכם כולל גם רכש גומלין בהיקף של יותר מ-850 מיליון אירו, ורכש הצוללות יכלול גם הקמת סימולטור ייחודי בישראל וחבילת תמיכה לוגיסטית לצד אספקת חלפים.
במערכת הביטחון טענו כי העיכוב בעסקה נבע בגלל היעדר תקציב מדינה בין 2019 ל-2020 אך גם עקב מו"מ מתמשך עם הגרמנים בשנה האחרונה על המחיר, האמצעים שהצוללות החדשות יכללו וגם על סוגיית הרכש הגומלין של הגרמנים ממערכת הביטחון הישראלית.שלשום דווח ב"דה מרקר" כי מחיר הצוללות הוכפל באופן מפתיע - וישראל תידרש לשלם מיליארד אירו נוספים.
פרשננו רון בן ישי מוסיף כי שר הביטחון לשעבר משה יעלון התנגד להגדלת מספר הצוללות המבצעיות מחמש לתשע - והצוללות שנרכשו בהסכם החדש אמורות להחליף את שלוש הצוללות הראשונות מדגם "דולפין" שנכנסו לשירות בין 2000-1999 ואמורות "לסיים את חייהן המבצעיים" בשנת 2030.כך שלא מדובר בתוספת לצי הצוללות שהרמטכ"לים ושרי הביטחון הקודמים התנגדו - אלא בהחלפה של שלוש צוללות ישנות בחדשות.
2 צפייה בגלריה
אמיר אשל ורולף וירץ
אמיר אשל ורולף וירץ
החתימה על רכש הצוללות במשרד הביטחון, היום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
במשרד אמרו כי העסקה נחתמה "בתום תהליך תכנון ומשא ומתן בן כמה שנים" גם עם משרד ההגנה הגרמני, ועל ההסכם חתם היום מנכ"ל המשרד אמיר אשל עם מנכ"ל חברת טיסנקרופ הגרמנית במשרד הביטחון בקריה בת"א, בטקס מצומצם שבו השתתפו מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה ובכירים נוספים. משרד הביטחון הבהיר כי ההסכם הובל על-ידו ובשיתוף פעולה הדוק עם צה"ל וזרוע הים, משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד הכלכלה והתעשייה.
שר הביטחון גנץ מסר כי "רכש שלוש צוללות מבצעיות, מהשורה הראשונה, מצטרף לשורה של צעדים שאנו מקדמים בשנה האחרונה בהצטיידות והתעצמות צה"ל והמוכנות המבצעית לכל זירות המלחמה". גנץ הודה לממשלה הגרמנית על הסיוע בקידום העסקה ועל תמיכתה ומחויבותה לביטחון ישראל. "אני בטוח שהצוללות החדשות, ישדרגו את יכולות חיל הים, ויסייעו בשמירה על העליונות הביטחונית של ישראל במרחב".