3 צפייה בגלריה
הפגנה של הורי פעוטות מהגן ברמלה
הפגנה של הורי פעוטות מהגן ברמלה
הפגנת הורים לפעוטות נגד התעללות ברמלה, אוגוסט 2020
(צילום: יריב כץ)
מסגרות שנפתחות בלי אישורים, צוותים נטולי הכשרה, מתחמים לא בטיחותיים ומאות אלפי הורים ששולחים את ילדיהם בחשש כל בוקר לגן: פרשיות ההתעללות הרבות שנחשפות במסגרות החינוך לגיל הרך אינן אמורות להפתיע איש. השנים האחרונות היו רוויות הצהרות פוליטיות שהתגאו בהעברת חוקים ותקנות להסדרת המצב הכאוטי, שנותרו על תקן קישוט בספר החוקים ולא באות לידי ביטוי כמעט בשטח.
חוק הפיקוח על מעונות היום שנחקק ב-2018 אמור היה ליצור תקן אחיד למסגרות הפרטיות לגיל הרך, שמיועדות לגילי 3-0. הוא אמור היה להיכנס לתוקף לפני כחמישה חודשים, כך שבשנת הלימודים הנוכחית המסגרות היו אמורות לעבור לפיקוח המדינה.
אלא שימים ספורים לקראת פתיחת שנת הלימודים פרסמנו נתון שחשף את הפער הבלתי נתפס: מתוך כ-10,000 מסגרות פרטיות לגיל הרך שפועלות, רק 3,200 ביקשו אז אישור הפעלה במסגרת חוק הפיקוח. בבדיקה נוספת שערכנו השבוע, כחמישה חודשים לאחר מכן, עלתה כמות המסגרות המאושרות ל-3,800 בלבד. המשמעות: 6,200 מסגרות לגיל הרך כלל לא מוכרות למדינה.
3 צפייה בגלריה
 מקרי התעללות שתועדו בחולון וברמלה
 מקרי התעללות שתועדו בחולון וברמלה
מקרי התעללות שתועדו בחולון וברמלה
"לצערנו החששות שלנו התאמתו", אמרה אלונה דניאל מעמותת "צדק לילדים - מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך". "חוק הפיקוח הוא וולונטרי, שנסמך על הצהרות, ללא שום אכיפה בשטח. מעבר לאמירות ולפרסומים אין לו שום ביטוי מעשי".
חוק הפיקוח נועד לשמור על רווחת הפעוטות ושלומם בתוך המסגרות ולוודא כי מי שמועסק שם - באמת כשיר לכך. הוא מסדיר בין היתר את מספר הילדים המרבי בכל קבוצת גיל, את שטח הפעילות במ"ר הנדרש עבור כל פעוט, תנאי הבטיחות ומספר אנשי הצוות הנדרש. התקנות קובעות מהי ההכשרה המינימלית הנדרשת כדי לעבוד כמחנך או מטפל, מהן ההדרכות וההכשרות שעל הצוות לעבור במהלך השנה ואת חובת עדכון ההורים.
בפועל, כשהרוב של המסגרות אינו מפוקח, גם התנאים הללו לא נשמרים. "אין אכיפה", אמרה מור דקל, יו"ר העמותה הישראלית למען הילד בגיל הרך. "מקרי ההתעללות והאלימות שאנו עדים להם מחזקים את זעקתנו".
3 צפייה בגלריה
טלי ניר מעמותת 121
טלי ניר מעמותת 121
"הממשלה צריכה להתייחס למשבר כמצב חירום לאומי". טלי ניר
(צילום: מיטל אזולאי)
בשבועות האחרונים עבר אגף מעונות היום לאחריות משרד החינוך, אחרי שבמשך שנים היה תחת זרוע העבודה במשרד הרווחה. ממשרד החינוך נמסר כי במהלך מבצע ביקורי פתע שערכו בעשרות גנים בשבוע האחרון, ארבעה נסגרו - שלושה בגין אי-עמידה בכללי הבטיחות ואחד בגין אלימות. גורמים במערכת החינוך מספרים כי מדובר בתחום שהוזנח שנים, וכי הם פועלים בימים אלה על רישום המסגרות, כמו גם רישום הפעוטות השוהים בהן.
"אנו מצפים שהממשלה תכיר בהיקף ובעומק משבר כוח האדם המתמשך, שהביא את המסגרות לקריסה, ותתייחס אליו כאל מצב חירום לאומי", אמרה טלי ניר, מנכ"לית עמותת "121". "התקנות לא רלוונטיות בלי שהממשלה תכניס את היד לכיס להכשרות מקצועיות ותגבור של ההדרכה במסגרות, הפרטיות והמסובסדות כאחד".
ממשרד החינוך נמסר: "מעבר מעונות היום לאחריות משרד החינוך מהווה מהלך היסטורי, המאפשר ליצור רצף חינוכי ומערכתי מגיל לידה ועד גיל 18. כחלק מהבטחת האיכות החינוכית של המשפחתונים, מפעיל המשרד שורה של מנגנוני פיקוח על מעונות היום המפוקחים. הם כוללים את נושאי הבטיחות, יישום חוק המצלמות, פיקוח מינהלי וחינוך-טיפול. כמו כן, צוותי החינוך מחויבים בהכשרה מקצועית, ליווי פדגוגי, קורס עזרה ראשונה והתנהלות בטוחה. כחלק מתהליך בקשת הרישיון מתבצעת בדיקת כשירות של הצוות החינוכי, בדגש על מידת ההתאמה לעבודה עם פעוטות".