משרד ההגנה הבריטי הודה בסוף השבוע כי נאלץ לפתוח בחקירה, אחרי שטעויות הקלדה מצד אנשיו גרמו לכך שאימיילים הכוללים מידע רגיש נשלחו בטעות למדינת מאלי שבאפריקה – בעלת בריתה של רוסיה. במקור היו האימיילים מיועדים להישלח אל צבא ארה"ב. החשיפה באה שבועיים אחרי שהתברר כי במחדל דומה שלחו גורמים אמריקניים למאלי מיליוני אימיילים, שחלקם כללו מידע סודי אשר אינו מיועד לעיניים זרות.
3 צפייה בגלריה
רוסיה מאלי ארה"ב ו בריטניה שלחו בטעות אימיילים מיילים סודיים
רוסיה מאלי ארה"ב ו בריטניה שלחו בטעות אימיילים מיילים סודיים
רוב המיילים מארה"ב היו תמימים, אבל עדיין מסתתרים ביניהם כמה עם מודיעין רב ערך. פוטין ינסה לדוג אותו?
(צילום: AP, shutterstock)
לפי הדיווחים בבריטניה, הטעות השלומיאלית שעשו אנשי משרד ההגנה בלונדון אירעה בשל הדמיון בין כתובות האינטרנט של הצבא האמריקני ושל מדינת מאלי: שם הדומיין של צבא ארה"ב הוא mil (קיצור של military), ואילו זה של מדינת מאלי הוא ml. אנשי המשרד השמיטו בטעות את האות i, ולכן במקום לארה"ב נשלחו ההודעות למאלי.
לפחות במקרה הבריטי הטענה היא כי הנזק שנגרם איננו גדול: לפי משרד ההגנה בסך הכול נשלחו פחות מ-20 אימיילים ל"דומיין שגוי", כלשונו של המשרד, ואף שהיה בהם מידע שאינו אמור להימסר לגורמים עוינים – האימיילים עצמם לא היו בעלי סיווג "סודי" או למעלה מכך. בהודעה שפרסם מסר המשרד כי מדובר באימיילים "שגרתיים", וכי הוא בטוח שמחשיפתם לא נשקפת סכנה לפעילות המבצעית ואין חשש שנחשף בהם מידע טכני קריטי.
התקרית המביכה באה כאמור אחרי שבאמצע החודש נחשף כי מיליוני אימיילים של צבא ארה"ב נשלחו בטעות במהלך השנים למאלי. לפי העיתון "פייננשל טיימס", אף שרוב המכתבים שנשלחו בשוגג היו מכתבים תמימים, כולל הודעות ספאם, אימיילים לא מעטים ביניהם כללו מידע רגיש שגורמים עוינים בהחלט יוכלו להפיק ממנו מודיעין רב ערך. גם במקרה זה נבע המחדל מכך שהשולחים השונים השמיטו בטעות את האות i משם הדומיין, כך שהמכתבים נותבו אל המדינה האפריקנית.
לפי "פייננשל טיימס", האימיילים הרגישים ששלחו האמריקנים למאלי הכילו בין השאר מסמכים דיפלומטיים, הערכות מצב מדיניות, דיווחי מס, סיסמאות ופרטים על תנועותיהם של קצינים בכירים ועל בני משפחותיהם. היו בהם גם מידע רפואי אישי כמו בדיקות רנטגן ופרטים מזהים, רשימות של אנשי צוות בספינות ובבסיסים, מפות של מתקנים, תמונות של בסיסים, תלונות פליליות נגד אנשי סגל ועוד.
העיתון הבריטי דיווח כי אחת ההודעות שנשלחו בטעות מארה"ב למאלי השנה כללה את פרטי נסיעתו העתידית של הגנרל ג'יימס מקונוויל, ראש הסגל של הצבא האמריקני, לאינדונזיה בחודש מאי. לפי "פייננשל טיימס", האימייל כלל רשימה מלאה של מספרי החדרים של המשלחת, שבה היו חברים מלבד מקונוויל עוד 20 בני אדם, ושל המסלול שיעברו באינדונזיה. עוד הכיל האימייל פרטים על האופן שבו יש לאסוף את המפתח לחדרו של מקונוויל במלון.
3 צפייה בגלריה
חיילי או"ם מסייעים לכוחות הביטחון של מאלי. היא פנתה לכוח וגנר
חיילי או"ם מסייעים לכוחות הביטחון של מאלי. היא פנתה לכוח וגנר
חיילי או"ם מסייעים לכוחות הביטחון של מאלי. היא פנתה לכוח וגנר
(צילום: AFP)
לפי "פייננשל טיימס", הבעיה שבדמיון בין שתי הכתובות, וטעויות השליחה שהוא גורם, זוהתה כבר לפני קרוב לעשור, אך עד כה היא לא טופלה.
מאלי היא מדינה הנתונה למתקפות טרור מצד ג'יהאדיסטים, ובעשור האחרון היא הידקה מאוד את קשריה עם רוסיה, ובין השאר אפשרה לארצו של ולדימיר פוטין לפרוס בתחומיה את ארגון שכירי החרב האכזרי "קבוצת וגנר". אנשי הארגון מסייעים לצבא מאלי במאבקו בג'יהאדיסטים.
"קבוצת וגנר", נזכיר, מואשמת בשלל פשעי מלחמה מחרידים באפריקה, בסוריה ובאוקראינה, ובחודש שעבר היא עלתה לכותרות בשל המרד שבו פתח מנהיגה, יבגני פריגוז'ין, נגד הצבא הרוסי. ממש השבוע הטילה ארה"ב סנקציות על בכירים במערכת הביטחון של מאלי בשל שיתוף הפעולה שלהם עם קבוצת וגנר.