ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגיע בצהריים לבית הנבחרים, כדי להשיב לשאלות המחוקקים - בצל הערכות שכהונתו תסתיים בקרוב. ג'ונסון הגיב ללחץ הכבד שמופעל עליו להתפטר והדגיש שוב שהוא לא יעשה זאת: "זה בדיוק הרגע שבו מצפים מהממשלה להמשיך בעבודתה, ולא ללכת". לפי ג'ונסון, תפקיד ראש ממשלה הוא להמשיך לעבוד גם במצבים קשים, "וזה מה שאני מתכוון לעשות".
ג'ונסון הזכיר למחוקקים את המנדט שקיבל מהציבור בבחירות, ואמר שהמצב הכלכלי בממלכה והמלחמה באוקראינה לא מאפשרים לו לעזוב את התפקיד. כשנשאל באלו נסיבות הוא יתפטר השיב ג'ונסון שיעשה זאת רק אם ירגיש שהמצב "בלתי אפשרי" ושממשלתו לא מסוגלת להמשיך לתפקד.
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון. יתקשה לשרוד את המשבר הנוכחי
(צילום: AFP )
ג'ונסון מתמודד עם עוינות רבה מצד חברי מפלגתו השמרנים שמתנגדים להמשך דרכו כראש ממשלה. למחנה המתנגדים של ג'ונסון הצטרפו אתמול השרים הבכירים סג'יד ג'אוויד ורישי סונאק. שר האוצר סונאק ושר הבריאות ג'אוויד הודיעו אמש שהם לא מסוגלים להמשיך לכהן בממשלה בראשותו. "אנחנו לא יכולים להמשיך ככה", כתב סונאק במכתב ההתפטרות. ג'אוויד אמר היום לפרלמנט: "בחודשים האחרונים נהיה בלתי אפשרי ללכת על החבל הדק שבין נאמנות ליושרה".
אתמול, לאחר ההודעות של סונאק וג'אוויד, הודיע על התפטרותו סגן יו"ר המפלגה השמרנית, בים אפולאמי. בהמשך הערב הודיעו מחוקקים שמרנים שמחזיקים בתפקידים זוטרים בממשלה על עזיבתם. גל ההתפטרויות נמשך גם הבוקר. לפחות 15 מחוקקים ונושאי תפקידים התפטרו ביממה האחרונה. ההתפטרויות היו גם במחנה הליברלי במפלגה השמרנית, וגם באגף הימני של המפלגה.
השרים המתפטרים, ג'אוויד וסונאק, התייצבו לצד ג'ונסון בסערות הקודמות שעברו עליו - גם אחרי החשיפה על "מסיבות הקורונה" שערכו עובדי לשכתו, בזמן שאזרחי בריטניה היו תחת הגבלות קשות בגלל הקורונה, וגם בזמן הדו"ח שפורסם בנושא. הסערה האחרונה, שהובילה לפרישת השרים, עוסקת ביחסו של ג'ונסון לטענות שמחוקק שצירף לממשלתו הטריד מינית.
8 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים נגד בוריס ג'ונסון ב לונדון בריטניה
הפגנה מפגינים נגד בוריס ג'ונסון ב לונדון בריטניה
ממשיך בתפקיד: ג'ונסון בצהריים בבית הנבחרים
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים נגד בוריס ג'ונסון ב לונדון בריטניה
הפגנה מפגינים נגד בוריס ג'ונסון ב לונדון בריטניה
מחוץ לפרלמנט: מפגנים קוראים לג'ונסון להתפטר
(צילום: רויטרס )
8 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים נגד בוריס ג'ונסון ב לונדון בריטניה
הפגנה מפגינים נגד בוריס ג'ונסון ב לונדון בריטניה
(צילום: רויטרס )
ביום חמישי הודיע כריס פינצ'ר, סגן המצליף הראשי של הקואליציה (תפקיד חשוב בשמירה על המשמעת המפלגתית בפרלמנט), שהוא מתפטר מתפקידו - אחרי טענות שהטריד מינית שני גברים בארוחת ערב פרטית, שהייתה ערב קודם לכן. "בלילה שעבר שתיתי יותר מדי והבכתי את עצמי ואנשים אחרים", כתב פינצ'ר לג'ונסון במכתב ההתפטרות שלו. ג'ונסון סירב תחילה להשעות את פינצ'ר מהמפלגה השמרנית, ועשה זאת לאחר שהוגשה תלונה רשמית נגד המחוקק.
נגד פינצ'ר נשמעו טענות דומות כבר ב-2019. אחרי התפטרותו, התקשתה לשכתו של ג'ונסון להסביר מדוע צורף לממשלה מלכתחילה. תחילה הכחישו בדאונינג 10 שג'ונסון ידע על הטענות נגד פינצ'ר לפני שמינה אותו לתפקיד בחודש פברואר, ובהמשך ג'ונסון ואנשיו שינו את גרסתם - כפי שעשו גם בפרשות קודמות. ג'ונסון התנצל והודה ששגה כשלא הבין שפינצ'ר לא ראוי לקבל תפקיד בממשלה שלו. "בדיעבד, זו הייתה טעות. אני מתנצל בפני כל מי שנפגע מאוד מכך", אמר אמש ג'ונסון לתקשורת. למרות ההתנצלות, שני השרים הבכירים החליטו לעזוב.
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
התנצל על מינוי פינצ'ר, באיחור. ג'ונסון בישיבת ממשלה
(צילום: AFP )
בים אפולאמי, שהתפטר אתמול מתפקיד סגן יו"ר המפלגה, אמר שבשבועות האחרונים מצב הממשלה של ג'ונסון הולך ומחריף. לדבריו, ההתנהגות של לשכת ג'ונסון בנושא כריס פינצ'ר הייתה "מזעזעת". הוא הוסיף: "באופן אישי, אני לא חושב שאני יכול להגן יותר על התנהגות כזאת". במכתב ההתפטרות של ג'אוויד הוא כתב: "ברור לי שהמצב הזה לא ישתנה תחת ההנהגה שלך – ולכן אתה איבדת גם את האמון שלי". שמרנים נוספים שעזבו את הממשלה ביקרו את יכולות השיפוט של ג'ונסון, הסטנדרטים שלו וחוסר היכולת של ראש ממשלת בריטניה לומר אמת.
אנדרו ברידג'ן, מחוקק שמרני וממתנגדיו של ג'ונסון, מאמין שפרשת פינצ'ר הייתה הקש ששבר את גב הגמל. "זה הזמן של ג'ונסון ללכת. אם הוא רוצה, הוא יכול למשוך את זה עוד כמה שעות, אבל אני, ורבים במפלגה הזאת, נחושים שהוא יעזוב עד פגרת הקיץ". הפגרה מתחילה ב-22 ביולי.
"אני חושד שנצטרך לגרור אותו מרחוב דאונינג, כשהוא צורח ובועט", אמר אחד המחוקקים השמרנים לרויטרס. "אבל אם זה מה שנצטרך לעשות – נעשה את זה", הוסיף המחוקק, שנשאר בעילום שם.
8 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ישיבת ממשלה מאי 2022 בריטניה
בוריס ג'ונסון ישיבת ממשלה מאי 2022 בריטניה
"נחושים שהוא יעזוב עד פגרת הקיץ"
(צילום: AP )
גם בסערות הקודמות שעברו עליו הבהיר ג'ונסון שהוא לא מתכוון להתפטר. אמש, במהלך שמראה על נכונותו להמשיך בתפקיד, הוא מיהר למנות מחליפים לשני השרים הבכירים שעזבו.
בחודשים האחרונים הגדילה מפלגת הלייבור מהאופוזיציה את הפער ממפלגתו של ג'ונסון בסקרים. בסקר האחרון של מכון YouGov השיבו 69% מהנשאלים הבריטים שג'ונסון צריך להתפטר מראשות הממשלה. גם רוב הנשאלים השמרנים בסקר - 54% - מאמינים שג'ונסון צריך לעזוב את התפקיד. אמש קרא מנהיג הלייבור, קיר סטארמר, לקיים בחירות בהקדם. "אחרי כל הזלזול, הסקנדלים והכישלון, זה ברור שהממשלה הזאת קורסת", אמר ראש האופוזיציה על האירועים האחרונים.
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יושב לצד שר הכלכלה רישי סונאק ב פרלמנט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יושב לצד שר הכלכלה רישי סונאק ב פרלמנט
ג'ונסון לצד רישי סונאק בפרלמנט
(צילום: AFP)
ג'ונסון שרד לפני חודש הצבעת אי-אמון שנערכה במפלגה השמרנית. כעת מנסים חלק מהמחוקקים לחדש את ניסיונות ההדחה - למרות שתקנון המפלגה קובע שלאור ניצחונו בהצבעה, מתנגדיו של ג'ונסון לא יוכלו ליזום הצבעת אי-אמון נוספת נגדו בשנה הקרובה. המתנגדים קוראים לשנות את התקנון, שנקבע על-ידי "ועדת 1922" של המפלגה השמרנית. בשבועות הקרובים אמורות להתקיים בחירות שבהן ייבחרו החברים החדשים של הוועדה, ולא מן הנמנע שהתקנון ישתנה. בצהריים דווח שהחברים המכהנים כיום בוועדה אמורים להתכנס לפנות ערב כדי לדון באפשרות של שינוי התקנון.
בהצבעה במפלגה השמרנית בחודש שעבר הצביעו 211 חברי פרלמנט שמרנים נגד הדחת ג'ונסון, אבל לא פחות מ-148 אחרים תמכו בה – מספר גבוה ביותר. הנתון הזה העיד כי לנתח עצום מהסיעה השמרנית בפרלמנט – 41% למעשה – אין עוד אמון במנהיגה, וכמו ראשי ממשלה קודמים ששרדו הצבעות אי-אמון לא בטוח שלאורך זמן יצליח ג'ונסון לעמוד בלחץ עליו להתפטר. אם הרוב הדרוש למהלך יושג בהצבעה עתידית, ג'ונסון ייאלץ להתפטר מתפקידו כראש הממשלה וכמנהיג המפלגה, ובתוך שבועות השמרנים יבחרו לו מחליף בבחירות פנימיות - שבהן הוא לא יוכל להתמודד.
8 צפייה בגלריה
בריטניה היורשים של תרזה מיי סג'יד ג'וויד הוועידה השמרנית
בריטניה היורשים של תרזה מיי סג'יד ג'וויד הוועידה השמרנית
שר הבריאות המתפטר ג'אוויד
(צילום: AP)
בכלי התקשורת הבריטיים מעריכים שג'ונסון לא יצליח לשרוד את המשבר הנוכחי. "Game Over", הכריז הטיימס הלונדוני, שבו נכתב ש"חוסר הכנות הסדרתי" של ג'ונסון "הרסני" לתפקוד הממשלה. "בכל יום שהוא נשאר בתפקיד תחושת הכאוס מחריפה. לטובת המדינה, הוא צריך ללכת".
לפי הטיימס ג'ונסון טועה כשהוא ממשיך לכהן כראש הממשלה, מכיוון שהוא "איבד את אמון המפלגה והמדינה". לפי הטיימס אין סיכוי שג'ונסון יוכל "לספק את המנהיגות היעילה שהמדינה צריכה, בזמן של משבר לאומי חריף". בריטניה מתמודדת בתקופה האחרונה עם עלייה באינפלציה וביוקר המחיה, ובממלכה מזהירים ממיתון. שר האוצר החדש של ג'ונסון, נדים זהאווי, אמר שהוא יבחן את כל האופציות כדי לשקם את הכלכלה ולבלום את האינפלציה.
יש לציין שכמה שמרנים בכירים עדיין תומכים בג'ונסון, והתייצבו לצדו על רקע גל ההתפטרויות. בין תומכיו נמצאים שרת החוץ ליז טראס, שר ההגנה בן וואלאס ושרת הפנים פריטי פאטל.
פורסם לראשונה: 13:30, 06.07.22