ניצב בדימוס אורי בר-לב, ששמו הוזכר בתור אחד מחברי הצוות שגיבש השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מאחורי גבו של מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, אמר בצהריים (שישי) בשיחה עם ynet כי הוא וקצינים נוספים לשעבר מייעצים לשר עצמו - ולא למפכ"ל. "אין למפכ"ל ממה לחשוש. השר מקים צוות שיסייע וייעץ לו. הוא רוצה ללמוד", אמר.
2 צפייה בגלריה
"התייעצות מעידה שהשר רוצה לשמוע וללמוד". בר-לב
"התייעצות מעידה שהשר רוצה לשמוע וללמוד". בר-לב
"התייעצות מעידה שהשר רוצה לשמוע וללמוד". בר-לב
(צילום: מוטי קמחי)
לדברי בר-לב, "יש למשטרת ישראל אתגרים ענקיים. הצוות יסייע וייעץ לו ישירות על האתגרים בפשיעה, חוסר המשילות, התמודדות על תופעת סחיטת דמי החסות, הקמת המשמר הלאומי ועוד נושאים שעומדים על הפרק. עצם ההתייעצות עצמה מעידה על כך שהשר רוצה לשמוע וללמוד. הרעיון הוא שהשר בן גביר ישמע דעות נוספות מקציני עבר מנוסים. אני חושב שכך ראוי שינהג שר במיוחד בעת הרגישה הזו. אני קורא לכל אדם מנוסה שיכול לתרום באתגרים הגדולים לבוא ולסייע".
מוקדם יותר אמרו קצינים בכירים בסביבתו של מפכ"ל המשטרה שבתאי כי הוא לא ישתף פעולה עם צוות הניצבים בדימוס שגיבש השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כדי "לסייע לו להתמודד עם המחאות והפשיעה ברחובות". "מי שמפקד על המשטרה הוא יעקב שבתאי ולא קצין אחר. המפכ"ל לא ישתף פעולה איתם ולא ייפגש איתם", אמרו. "כל מי שרוצה לסייע למשטרה מוזמן".
2 צפייה בגלריה
בן גביר וקובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
בן גביר וקובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
לא ישתף פעולה. שבתאי ובן גביר
(צילום: רפי קוץ)
במקביל, גורמים משפטיים במשטרה אמרו ל-ynet כי "לשר בן גביר אין שום סמכות בחוק הקיים וגם לפי השינוי שהוא מבקש לעשות, למנות צוות כזה ולכפות את דעתו על המפכ"ל. הוא יכול לבקש או להמליץ אבל ההחלטה הסופית היא של המפכ"ל. המפכ"ל לא חייב להיפגש עם הצוות ובוודאי שלא לאמץ את מסקנותיהם".
החלטת בן גביר לגבש צוות של ניצבים בדימוס הגיעה אחרי העימות בינו לבין המפכ"ל שבתאי, שגיבה אמש את מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן אחרי שבן גביר הודיע שיזמן אותו לשיחת בירור על רקע ההפגנות נגד תוכנית נתניהו-לוין. "משטרת ירושלים איבדה שליטה על האנרכיסטים", תקף בן גביר.
מנגד, המפכ"ל מיהר להוציא הודעת גיבוי לתורג'מן "על עמידה איתנה והפעלת שיקול דעת בטיפול במחאה ובהמשך בהפרת הסדר" - והוסיף ביקורת כלפי השר: "מצר על כך שבירור הנושא מתבצע באופן פומבי בעוד כוחות המשטרה פועלים בשטח, ולא באמצעות תחקיר מבצעי ענייני המתבצע בסיום הפעילות כמקובל".
חברי פורום המפכ"לים וניצבים בדימוס הביעו תמיכה במפכ"ל שבתאי: "מדובר בעליית מדרגה במעורבות של השר בניהול המשטרה המחזקת את הטענה בדבר איסור העברת סמכויות מפכ"ל לשר. המשטרה לא איבדה שליטה, עושה רושם שהשר איבד שליטה. השר הבטיח לנו משילות בנגב ובגליל ולאחר שנוכח לדעת כי משטרה זה לא צעצוע, מנסה להחיל משילות במשטרה. הנסיון לאותת למפכ"ל דרך מינוי ניצבים בדימוס כמועצה מייעצת הוא תרגיל לשוטרים מתחילים. אנחנו קוראים לראש הממשלה להתערב, פגיעה במשטרה ובמפקדיה היא פגיע ביכולתה להגן על אזרחי המדינה ובביטחון הפנים. ובפגיעה בביטחון הפנים היא פגיעה בביטחון המדינה".