בפתח היום השישי לדיוני ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון העיד הבוקר (יום ד') פרופ' נחמן אש, פרויקטור הקורונה בזמן האירוע וכיום מנכ"ל משרד הבריאות. הוא נשאל על מעורבותו באישור המתווה לקיום ההילולה בקבינט הקורונה, ועל הדרישות להגבלת הקהל.
הוא סיפר שבשל מבצע החיסונים שהחל כמה חודשים קודם לכן, הייתה ציפייה לאשר מספר משתתפים גדול. "הדסק החרדי גיבש מתווה עם גורמים חרדים שונים. אני לא יודע עם מי. באותה תקופה מגבלות ההתקהלות הכלליות היה 20 איש בתוך מבנה, 100 איש באזור קבוע, ובשטח הפתוח הכללי אי אפשר להגביל. אנחנו הבנו שיהיו שם התקהלויות קטנות עד 100 איש. מה שהטריד אותנו היו אזורי ההדלקות שהיו יותר צפופים. אמרנו שצריך לעשות את זה תחת תו ירוק - מי שמגיע יהיה מחוסן, מחלים או עם בדיקות. בדיונים ההצעה הייתה להגביל כל אזור הדלקה ל-300 איש".
2 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
הרוגי האסון במירון
פרופ' אש סיפר שהגורמים המרכזיים שעבדו על המתווה היו המשטרה ומשרד הדתות, שאחראי על המקומות הקדושים: "בשיח הגענו להבנה שיהיו שלושה מתחמי הדלקות ובכל מתחם יהיו 3,000 איש בתו ירוק. בשלב מוקדם עלה שאי אפשר לבדוק תו ירוק בהר. אי אפשר להקים מחסומים ולבדוק כל אחד בגלל הצפיפות. משרד הדתות אמר שיש לו שיח עם מארגני ההדלקות בחסידויות והם יקבעו איתם שהם צריכים לדאוג לכך שיגיעו עם תו ירוק וזה ייבדק בעלייה לאוטובוסים הרחק מההר. זה יהיה בידי החסידויות בתיאום משרד הדתות, כדי שהמשטרה לא תתעסק בתו ירוק.
"המשטרה הייתה צריכה לאכוף תקנות קיימות שזה לסגור את האזור כי אחרת אי אפשר להשתלט. רצינו שהקבר יהיה סגור. השתכנענו מהמשטרה שסגירה היא בעייתית מאוד. זה יגרום להתקהלות של אנשים שירצו להתפרץ בכוח.
"המשטרה הציבה את הקושי של שליטה באירוע כזה. אבל לקחנו את הסיכון שהתו הירוק ייבדק באוטובוסים. רק היה צריך לקבוע מי האחראי שהמתווה ימומש. פה אף אחד לא רצה לקבל את האחריות. היה ויכוח בין משרד הדתות למשטרה, אבל אי אפשר היה לקבל שם של גורם אחראי שהיה אפשר לכתוב בתקנות ולכן הגשתן התמהמהה. עד הרגע האחרון זה לא נפתר. הבהרנו שבהיעדר תקנות כל האירוע לא חוקי ולא יכול להתקיים".
2 צפייה בגלריה
נחמן אש בעדות מועדת החקירה לאסון מירון
נחמן אש בעדות מועדת החקירה לאסון מירון
פרופ' נחמן אש, הבוקר. "לא ידעתי מה קורה בשטח"
(צילום: עמית שאבי)
השופטת נאור הקשתה עליו: מתי ובאיזה נסיבות אתה מבין שסופית אין תקנות? פרופ' אש: "מסוכם סופית ערב קודם. הסוגייה העיקרית הייתה על היכולת לאכוף את המתווה בהר. הייתה הצעה להוציא תקנות שלפיהן התקנות (הקורונה, ח"ג) לא חלות על האירוע הזה".
השופטת נאור: מי הציע? פרופ' אש: "אם אני זוכר נכון זה היה השר לביטחון פנים. אני לא הסכמתי לכך. אמרתי שאי אפשר, ואכן זה ירד מהפרק".
על אירועי אותו ערב הוסיף פרופ' אש: "לא ידעתי מה קורה בשטח מבחינת הקפדה על הנחיות. הבנתי שנכנסו הרבה יותר אנשים מהסיכום שלנו באזורי ההדלקות".
בהמשך יעידו בפני הוועדה רב-פקד מיכאל טובול מאגף התנועה, ורב-פקד שמואל פיאמנטה, מנהל מחוז צפון בענף רישוי ואבטחה. הוועדה מתכנסת השבוע בפעם השנייה ותשוב ותתכנס גם מחר. בתחילת השבוע העידו בפני הוועדה נציגי המרכז לפיתוח המקומות הקדושים, המנכ"ל יוסי שווינגר ומנהל מרחב צפון ישראל דרעי. הם ניסו להוריד מהאחריות והסבירו שתפקדו תחת פיקוד המשטרה. מנגד טענו במשטרה שבפועל לא הם אלה שקיבלו את ההחלטות.