1 צפייה בגלריה
מסוק אמריקני מעל שגרירות ארה"ב ב קאבול אפגניסטן
מסוק אמריקני מעל שגרירות ארה"ב ב קאבול אפגניסטן
מסוק אמריקני מעל שגרירות ארה"ב בקאבול
(צילום: AP)
ב-1990 הכריז שר ההגנה בממשלו של ג'ורג' בוש האב, דיק צ'ייני, על מעין תחרות לעיצוב האסטרטגיה הלאומית לימים שאחרי המלחמה הקרה. לגמר הגיעו שני מסמכים: ראש המטות המשולבים קולין פאוול, שעוצב כקצין במלחמת וייטנאם, הדגיש את הצורך בלגיטימציה פנימית וחיצונית לכל פעולה צבאית, את הציווי ליצור קואליציות בינלאומיות, ואת החובה, אם כבר נלחמים, להשתמש במקסימום הכוח במינימום זמן – ולצאת במהירות.
את המסמך המתחרה כתבה חבורה שזכתה לימים לכינוי "השמרנים החדשים". נאמר בו שלארה"ב יש חלון זמן מוגבל להעצים את מעמדה כמעצמת-העל העולמית. המסמך חדור ברוח שלפיה אם רק ישחררו אומות מכבליהן הן ישאפו לאורח החיים האמריקני, ולכן על ארה"ב לעודד בכל מקום "צורות משטר דמוקרטיות ומערכות כלכליות פתוחות" – ולפעול לשם כך בכל אמצעי, כולל צבאי, כולל חד-צדדי.
אחד מכותביו של מסמך "השמרנים החדשים" היה תת-שר ההגנה למדיניות דאז, זלמאי חלילזאד. לימים, בממשל בוש הבן, דחפו הוא ושותפיו למלחמת עיראק השנייה. היום, למרבה האירוניה, ח'לילזאד הוא האמריקני הבכיר בשיחות עם הטליבאן, הנמשכות כתפאורה ריקה בעוד כוחות המיליציה האיסלאמיסטית דוהרים לקאבול.
אם אנחנו רוצים את האמריקנים לצידנו, ואנחנו חייבים אותם לצידנו, אנחנו צריכים להציג להם חזון חדש שבו עוצמה מספיקה כדי לגבור על הנסיגה הזו. כשקאבול נכבשת, זה יהיה קשה יותר
מלחמת 20 השנים של ארה"ב באפגניסטן תסתיים במראות שיזכירו את נפילת סייגון ב-1975. משום כך חשוב לחזור לתחרות המדיניות מלפני 30 שנה. אמריקה של בוש הבן יצאה לשתי המלחמות הארוכות ביותר בתולדות ארה"ב, לא רק למטרה הצודקת של מיגור הטרור העולמי ולמלחמת השולל נגד הגרעין העיראקי, אלא גם מתוך אמונה שלארה"ב יש ציווי מוסרי להוביל את העולם, ורשות מוסרית להשתמש לשם כך בכוח. חשוב להבין זאת, כדי לדעת ממה אמריקה נסוגה באמת.
אפשר לחלוטין להבין את הנשיא ג'ו ביידן. ארה"ב איבדה במלחמות באפגניסטן ובעיראק כ-7,000 הרוגים, והוציאה עליהן סכום העולה על שלושה טריליון דולר, כ-15% מהתוצר השנתי שלה. היא נתקעה בהן הרבה אחרי שהסתבר לה, במחיר כבד בדם, שאין ולא יהיה בהן ניצחון. יחד עם התעצמות המאבקים הזהותיים והחברתיים מבית, ועליית האתגר הגלובלי הכלכלי של סין, ארה"ב איבדה לא רק את התקווה לשנות את העולם אלא גם חלק מתחושת העוצמה הפנימית שלה.
מימי ברק אובמה, דרך דונלד טראמפ ועד ביידן, המכנה המשותף הכמעט יחיד במדיניות החוץ שלה הוא שהיא חותכת הפסדים, מקטינה ציפיות, מתכנסת פנימה. המגמה הזו תשפיע עלינו הרבה יותר מעליית הטליבאן לשלטון באפגניסטן, אירוע שמוקדם מדי לשפוט את השפעתו.
עפר שלח אולפן ynetעפר שלח אולפן ynetצילום: הדר יואביאן
מי שנושא עיניו לוושינגטון בתקווה שהיא תעזור לנו במהלכים שיחייבו אותה לצאת מקליפתה – מול איראן, מול הפלסטינים, בהסדרת סוריה – צריך להבין שמה שהאזרח האמריקני רואה עכשיו בקאבול משפיע עליו יותר מכל חזון של דמוקרטיה ומיגור הטרור. יש כאן לא רק קריסה של מהלך צבאי שלא ידעו לצאת ממנו בזמן, אלא נסיגה סופית מתפיסת עולם, שנתפסה פעם כציווי כמעט דתי.
אם אנחנו רוצים את האמריקנים לצידנו, ואנחנו חייבים אותם לצידנו, אנחנו צריכים להציג להם חזון חדש, שתהיה בו עוצמה מספיקה כדי לגבור על הנסיגה הזו. עכשיו, בעוד קאבול נכבשת, זה יהיה קשה הרבה יותר.
  • עפר שלח היה יו"ר ועדת המשנה לבניין הכוח בוועדת החוץ והביטחון וכיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com