2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר האוצר ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחרי הסערה סביב ביטול סבסוד מעונות היום עבור ילדים של תלמידי ישיבה, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי סיכמו היום (רביעי) לדחות את השינוי בתנאי הסף לסבסוד בחודשיים - עד חודש נובמבר.
ההחלטה של ליברמן, שנועדה לעודד תעסוקה בשביל לקבל סבסוד בשכר הלימוד, תיכנס לתוקפה ב-1 בנובמבר. כעת יוכלו ההורים שלא עומדים במבחני התמיכה של המדינה לרשום את ילדיהם למעונות, והמדינה תוכל להיערך לשינוי הקריטריונים גם במערכת החינוך וגם בשוק התעסוקה, לצד ההיערכות של המשפחות.

לפי גורמים באוצר, עלות הדחייה שהגיעה לכ-10 מיליון שקל אמורה הייתה להיגרע מהתוכנית לטובת המאבק באלימות במשפחה. עם זאת, הקציוץ בתקציב אינו קשור לסבסוד המעונות - וניתן היה למצוא מקור תקציבי אחר. לאחר הפרסום, שר האוצר הבהיר כי התוכנית תתוקצב במלואה.
שר האוצר ליברמן הודיע לפני שבוע על החלת מיצוי כושר השתכרות כקריטריון לזכאות לסבסוד מעונות היום שמיועדים לגילאי 3-0. ההחלטה תשפיע על משפחות חרדיות שבהן האב לומד בישיבה ואינו עובד - שעד היום היו זכאיות לסבסוד המעונות מצד המדינה. עלות הסבסוד שניתן עד היום עמדה על 1.2 מיליארד שקלים בשנה, ו-400 מיליון שקל מתוכם עבור אותם 21 אלף פעוטות שאביהם לומד בישיבה.
ליברמן נימק את המהלך בעידוד החרדים לצאת לשוק העבודה. "החלטתי לשים סוף לעיוות מתמשך במדינת ישראל בו הציבור העובד הופלה לרעה. החל משנת הלימודים הקרובה רק הורים שמשתלבים בשוק התעסוקה יוכלו להיות זכאים לסבסוד מעונות יום. אמשיך להוביל מהלכים שיבטלו תמריצים שלילים להשתלבות בשוק העבודה ולדאוג לציבור שעובד ומשלם מיסים", הוא אמר.
המהלך של ליברמן עורר ביקורת חריפה בעיקר מצד הפוליטיקאים החרדים, אך גם מצד גורמים נוספים. ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) אמר ל-ynet בעקבות ההחלטה בשבוע שעבר: "איווט פשוט מטורף, השנאה מעבירה אותו על דעתו". שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר בריאיון בגלי צה"ל כי "ילד הוא ישות בפני עצמה, ואם טובתו היא להיות במעון - אני לא בעד לשלול ממנו את זה. אני מבין את הצורך שאנשים ייצאו לעבוד, אני רוצה שחרדים ישתלבו בשוק העבודה, אבל לגבי השיטה - אני לא יודע".
2 צפייה בגלריה
מעון נעמ"ת בתל אביב
מעון נעמ"ת בתל אביב
זמן נוסף להיערכות לשינוי. מעון של נעמת בתל אביב
(צילום: בלה ארביב)
רק אתמול הודיע ליברמן כי 55 מיליון שקלים שייחסכו מהפסקת סבסוד מעונות היום יועברו למימון התוכנית הלאומית למאבק באלימות במשפחה. התקציב יועד בין היתר להקמת שני מקלטים חדשים ייעודיים לאימהות ולנערות טעונות הגנה, ארבעה מרכזי יום ומרכז ערב אחד לטיפול בגברים אלימים, פתיחת 90 תקני עובדים סוציאליים למרכזי אלימות במשפחה ברשויות המקומיות ו-54 תקנים לתחנות המשטרה השונות למתן מענה טיפולי מיידי למתלוננות.
ליברמן אמר אתמול: "החלטנו לשים את נושא האלימות במשפחה במקום חשוב כי אנחנו רואים את הצרכים בשטח. למרות שאנחנו רק בתחילת דיוני התקציב, אי אפשר לחכות בנושא הזה ולכן עשינו מאמץ גדול כך שכבר השבוע יועבר למשרד הרווחה תקציב למימוש התוכנית שגובשה בוועדה הבין-משרדית עוד ב-2016. מבחינתנו זו אמירה חשובה. כולנו צריכים לפעול נגד אלימות במשפחה".