המדינה הודיעה בצהריים (יום חמישי) לבג"ץ כי לעמדת גופי הביטחון, שב"כ וצה"ל, קיום הביקורת של מבקר המדינה על המלחמה ברצועת עזה בעת הזו תוביל ל"פגיעה משמעותית ביכולת התפקודית של גופי הביטחון ולפגיעה במלחמה".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אינה חולקת על כך שלמבקר יש מסכות לערוך את הביקורת, אך המענה הוא בשם צה"ל ושב"כ שמעוניינים להציג את עמדתם לבג"ץ. ההודעה הוגשה באמצעות עורכי הדין יונתן ברמן וסיון דגן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.
בהודעה לבג"ץ, שדן בעתירות תנועת אומ"ץ והתנועה לאיכות השלטון, נכתב כי "בין גורמי מבקר המדינה לגורמי צה"ל התנהל שיח, ולא הושג למרבה הצער מתווה מוסכם, כאשר המחלוקת נוגעת לעיתוי הביקורת. בנסיבות אלה, אין מנוס מבירור העתירה לגופה, ולגופי הביטחון נדרש פרק זמן נוסף לצורך גיבוש התייחסותם המקיפה לעתירה ולכלל הנטען בה, כדי להציג בפני בית המשפט את מלוא התמונה ומכלול השיקולים לעניין".
עוד צוין בהודעה כי "המשיבים יבקשו להציג בפני בית המשפט חומר רלוונטי, ובכללו חומר חסוי, המבסס את התשתית לעמדתם לפיה יש לקבל צו ביניים, שכן קיום הביקורת בעת הזו תוביל לפגיעה משמעותית ביכולת התפקודית של גופי הביטחון ולפגיעה בלחימה.
1 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, מתניהו אנגלמן, בנימין נתניהו
הרצי הלוי, מתניהו אנגלמן, בנימין נתניהו
המדינה לבג"ץ: "ביקורת בעת הזו תפגע משמעותית ביכולת גופי הביטחון ובמלחמה"
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא, EPA)
"עמדת המשיבים היא כי נכון שייקבע שעד להכרעה בבקשה לצו ביניים, לא תקודם עוד הביקורת ולא ישונו עובדות בשטח ביחס למשיבים. זאת, כפי שנוהגת המדינה במקרים דומים", נכתב.
לפני כארבעה חודשים נחשף לראשונה ב-ynet כי מבקר המדינה מתניהו אנגלמן דורש מהרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, בעיצומה של המלחמה, גישה מיידית לחומרים צבאיים ומאגרי מידע שנוגעים לעשרות נושאים, לרבות כאלה שנמצאים בתפר שבין צה"ל לבין הדרג הפוליטי.
מפניית המבקר לרמטכ"ל עלה כי אנגלמן לא ממתין לוועדת החקירה הממלכתית וגם לא לסיום המלחמה, והוא החליט להיכנס לתחומים שמעוררים סערה ציבורית ופוליטית. "זו דרך מושלמת להפיל את התיק על הדרג הצבאי ולנקות את הפוליטיקאים", טען אז גורם שמעורה בפרטים. "זה מחטף שנועד לגלגל את האחריות אל הדרג הצבאי, ובתוך כך לנטרל מראש את האיום הנשקף לדרג הפוליטיקאים מוועדת החקירה הממלכתית".
אנגלמן העביר אז ללשכת הרמטכ"ל מכתב מפורט עם הודעה על התחלת הליכי הביקורת בצה"ל. במכתבו דרש המבקר להנחות מיידית את כל הגורמים בצה"ל לשתף פעולה באופן מלא עם צוותי הביקורת, לרבות העברת חומרים ופגישות ונגישות למאגרי מידע שונים. המבקר דרש להתחיל במלאכת איסוף החומרים, והבהיר כי בכוונתו לבצע את הביקורת בלוח זמנים קצר של כמה חודשים בודדים, אף על פי שצה"ל עסוק במלחמה בעזה ובחילופי האש מול חיזבאללה בגבול לבנון.
למכתב המבקר צורף נספח עם 33 נושאים שהמבקר מודיע שהחל לבדוק: מסוגיות צבאיות מובהקות כמו למשל מהלך האירועים ב-7 באוקטובר, הגנת הגבול, ביטחון מידע וסוגיות של פערי ציוד, דרך סוגיות כלליות כגון ההסברה הלאומית והלוחמה הכלכלית בטרור - ועד לסוגיות שמקומן הטבעי הוא ועדת חקירת ממלכתית משום שהן נוגעות לעניינים הרגישים ביותר וקשורים לדרג המדיני, כמו למשל פעילות הקבינט המדיני-ביטחוני בשנתיים שקדמו למלחמה, תהליכי העבודה בקהילת המודיעין ובדרג המדיני, והטיפול במידע שקדם לטבח, תפיסת הביטחון הלאומי של מדינת ישראל ועוד.