המתיחות בין קוסובו לסרביה החריפה היום (ד') אחרי עימותים בין שוטרים בקוסובו לאזרחים סרבים, במהלך מבצע משטרתי בצפון המדינה שנועד לסכל הברחת סחורות מסרביה. קוסובו דיווחה שלפחות שבעה נפצעו בעימותים, אך לפי התקשורת הסרבית עשרות סרבים נפצעו. סרביה זעמה על האירועים האלימים בקוסובו ודרשה מהקהילה הבינלאומית "למנוע את הכאוס ולעצור את הטירוף".
11 צפייה בגלריה
שוטרים ב קוסובו בפשיטות על בתים עימותים עם סרבים בעיר מיטרוביצה
שוטרים ב קוסובו בפשיטות על בתים עימותים עם סרבים בעיר מיטרוביצה
שוטרים בעיר מיטרוביצה בצפון קוסובו
(צילום: AP)
בחודש שעבר הפגינו סרבים שחיים בקוסובו ליד הגבול עם סרביה, במחאה שגלשה לאלימות וכונתה "מלחמת לוחיות הרישוי": ה"מלחמה" החלה כשקוסובו הורתה להסיר את לוחיות הרישוי של המכוניות הסרביות שחוצות את הגבול, ולהחליף אותן בלוחיות רישוי זמניות. קוסובו אמרה שמדובר בתגובה להחלטה דומה של סרביה – שלא מכירה בעצמאותה של קוסובו, ומסירה לוחיות רישוי של מכוניות מקוסובו. מפגינים סרבים התפרעו, הגבול נחסם והעימות הפך לקשה ביותר בשנים האחרונות. האיחוד האירופי סייע להרגעת הרוחות, וחיילי נאט"ו נשלחו לשמור על הסדר בגבול.
בהצהרת משטרת קוסובו היום דווח על פשיטות בארבעה אזורים – כולל בעיר מיטרוביצה בצפון קוסובו, שרוב תושביה סרבים שמרוכזים בצפון העיר. המשטרה מסרה כי "ארגוני פשע התאספו כדי לחסום כבישים ורכבים. הם השתמשו במכלים של גז נוזלי, ברימוני הלם וברימוני יד וירו עם נשק כדי להפריע לשוטרים שמבצעים את תפקידם, ולתקוף אותם". לפי המשטרה שישה שוטרים ואזרח סרבי נפצעו בעימותים. שמונה סרבים נעצרו. המשטרה ציינה שהפשיטות הסתיימו ושהסדר שב על כנו.
פטר פטקוביץ', הנציג של ממשלת סרביה למגעים עם קוסובו, אמר שסרבי בן 36 נורה בגבו במהלך המבצע המשטרתי של קוסובו. לדבריו הקליע הגיע לריאות שלו, והרופאים מנסים להוציא אותו. כאמור, לטענת התקשורת הסרבית עשרות סרבים נפצעו בעימותים עם משטרת קוסובו.
בתיעוד מהשטח נראים שוטרים משתמשים בגז מדמיע וברימוני הלם כדי לפזר את ההתקהלות, בשעה שסרבים מיידים לעברם אבנים וחפצים. מאות סרבים חסמו עם משאיות כבישים באזור – בדיוק כפי שעשו בחודש שעבר במהלך "מלחמת לוחיות הרישוי" בגבול קוסובו וסרביה. ניידת משטרה ולפחות שתי מכוניות נוספות עם לוחיות רישוי של קוסובו הוצתו על-ידי המתפרעים.
התקשורת הסרבית דיווחה על "מתיחות יוצאת דופן" בעיר מיטרוביצה במהלך הפשיטות על בתים, מחסנים, חנויות ונכסים אחרים שלפי משטרת קוסובו מעורבים בהברחת סחורות מסרביה.
אלבין קורטי, ראש ממשלת קוסובו, קרא לסרבים שחיים בארצו שלא להקשיב לתקשורת הסרבית "שתומכת בפשיעה, בשחיתות ובהברחות" ורוצה להפוך את הפשיטות המשטרתיות "לסוגיה אתנית". קורטי הוסיף שקוסובו לא תגלה סובלנות לפשיעה, ותיאבק בהברחת סחורות לשטחה.
11 צפייה בגלריה
חיילי נאט"ו בגבול קוסובו ו סרביה
חיילי נאט"ו בגבול קוסובו ו סרביה
בחודש שעבר: חיילי נאט"ו בגבול קוסובו-סרביה
(צילום: AFP)
ראש ממשלת סרביה, אנה ברנביץ', קראה ל"תגובה מהירה של הקהילה הבינלאומית", מחשש שהמצב במיטרוביצה הוא "הרבה מעבר לדרמטי". היא קראה להתערבות של KFOR, כוח נאט"ו בקוסובו: "אני קוראת לנאט"ו ולקהילה הבינלאומית להגיב ולעצור את הטירוף של אלבין קורטי. אם KFOR לא יכול להגיב ולהגן על העם הסרבי, יש מי שיכולים לעשות את זה".
פטרוביץ' אמרה כי המדיניות ה"מטורפת" של קוסובו מובילה ל"כאוס" - שראש ממשלת קוסובו מעוניין בו. ראש ממשלת סרביה הוסיפה שהנשיא הסרבי, אלכסנדר ווצ'יץ', נמצא בדרכו לעיירה הסרבית רסקה – שסמוכה לגבול עם קוסובו, שם ייפגש עם סרבים שחיים בקוסובו.
11 צפייה בגלריה
מפגינים מהמיעוט הסרבי חוסמים את גבול קוסובו ו סרביה
מפגינים מהמיעוט הסרבי חוסמים את גבול קוסובו ו סרביה
מפגינים סרבים חוסמים את הגבול בספטמבר
(צילום: רויטרס)
באיחוד האירופי מנסים להרגיע את המתיחות בין הצדדים. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר שבריסל נמצאת בקשר עם קוסובו וסרביה. "התקריות האלימות בצפון קוסובו צריכות להיפסק מיד. מעשים חד-צדדיים ובלתי-מתואמים שמסכנים את היציבות אינם מקובלים", הדגיש.
קוסובו הייתה בעבר חלק מסרביה. ב-1998 פרצה מלחמת קוסובו – שבה נלחמו הכוחות הסרביים נגד הבדלנים האלבנים מ"צבא שחרור קוסובו". שנה לאחר מכן איבדה סרביה את השליטה על קוסובו. ב-2008 הכריזה קוסובו על עצמאותה. סרביה מסרבת להכיר בקוסובו כמדינה.