הפרלמנט בדנמרק אישר היום (ג') חוק שנוי במחלוקת שמבטל את אחד החגים הציבוריים במדינה, כדי להגדיל את תקציב הביטחון. הגדלת ההשקעה בצבא הדני עלתה לסדר היום בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה בשנה שעברה, שעוררה דריכות ודאגה בקרב חברות נאט"ו.
ממשלת המרכז-שמאל של דנמרק החלה את כהונתה בדצמבר. מי שעומדת בראשה היא מטה פרדריקסן מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית. בינואר הודיעה הממשלה על כוונתה לבטל את "יום התפילה הגדול" – חג נוצרי שמצוין מאז 1686, ומתקיים מדי שנה ביום השישי הרביעי שאחרי חג הפסחא. לפי הממשלה, ביטול החג – שמוביל לביטול יום שבתון - יכניס לקופת המדינה 3 מיליארד קרונה (427 מיליון דולר) בשנה. ארגוני עובדים ומנהיגים דתיים מחו על הכוונה לבטל את החג.
2 צפייה בגלריה
חיילים בצבא דנמרק עם טנק לאופרד מתוצרת גרמניה
חיילים בצבא דנמרק עם טנק לאופרד מתוצרת גרמניה
חיילים בצבא דנמרק
( צילום: AP)
בתחילת פברואר כ-50,000 מפגינים התאספו מחוץ לפרלמנט בקופנהגן ומחו על הכוונה לבטל את החוק. מדובר באירוע חריג במדינה שבה בדרך כלל שורר קונצנזוס שסביב נושאים רבים.
"אני לא חושבת שלעבוד עוד יום תהיה בעיה", אמרה בינואר ראש הממשלה, כשהציגה את החוק לפרלמנט והתייחסה לתחומים אחרים שדורשים הגדלת תקציב. "אנחנו ניצבים בפני הוצאות עצומות על צבא וביטחון, בריאות, פסיכיאטריה ומעבר לאנרגיה ירוקה". היום, אחרי שבועות של הפגנות נגד החוק, התקיימה ההצבעה עליו. 95 חברי פרלמנט הצביעו בעד, ו-68 התנגדו.
2 צפייה בגלריה
חיילים בצבא דנמרק עם טנק לאופרד מתוצרת גרמניה
חיילים בצבא דנמרק עם טנק לאופרד מתוצרת גרמניה
החיילים הדנים עם טנק לאופרד מתוצרת גרמניה
( צילום: EPA)
דנמרק, שחברה בברית נאט"ו, רוצה להשתמש בכסף כדי להגדיל עד 2030 את תקציב הביטחון שלה ולעמוד ביעד של הברית הצבאית: שכל מדינה תשקיע 2% מהתמ"ג שלה בביטחון. היעד המקורי היה שנת 2033, אך ממשלת דנמרק טוענת כי הפלישה הרוסית לאוקראינה שינתה את התמונה.
הממשלה הדנית אמרה שכדי לעמוד ביעד של נאט"ו דרושה לתקציב תוספת של 639 מיליון דולר – וכי רוב הסכום יגיע מההכנסות ממסים כתוצאה מביטול יום השבתון ופעילות המשק.