2 צפייה בגלריה
דויד ואילן בן גיגי
דויד ואילן בן גיגי
דויד ואילן בן גיגי. "מת מפחד על הבן שלי"
דויד בן גיגי, ילד בן 9, הוא בנם של אילן - אזרח ישראלי ואמו הסינית. לאחר שלוש שנים של מאבק משפטי, הסכימה האם להעביר את המשמורת לאביו שחי בישראל. ביולי 2021 קיבל דויד את האזרחות הישראלית שלו. הוא היה אמור לטוס מסין לישראל ולהצטרף לאביו ושני אחיו הישראלים, שאותם מעולם לא פגש.
אילן לא ראה את בנו כבר כשנתיים, וזאת בשל משבר הקורונה שהחל כידוע בסין. האב והבן מתקשרים בשיחות וידאו בלבד. "הגעגועים לא פוסקים. אני בעיקר מנסה להסביר לדויד שלי למה הוא לא יכול לפגוש כבר את אבא שלו", אמר אילן. כחלק מהגבלות הקורונה סין לא מאפשרת כניסת תיירים למדינה, ולכן אילן לא יכול להגיע לסין ולהביא את דויד לארץ.
על פי החוק הסיני, רשויות ההגירה מוכנות לאפשר יציאה מסין לאזרחי סין - רק אם קיימת ויזה מתאימה בדרכון הסיני, אלא שכאן הבעיה - מכיוון שלדויד יש דרכון ישראלי, הרשויות בסין מסרבות לתת לו לצאת מהמדינה ללא ויזה ישראלית בדרכונו הסיני. מנגד, ישראל לא מוכנה לתת לו ויזה כזו וטוענת שלפי החוק, אזרח ישראלי רשאי להיכנס לישראל אך ורק עם הדרכון הישראלי שלו.
2 צפייה בגלריה
דויד בן גיגי
דויד בן גיגי
תקוע בין שתי מדינות. דויד בן גיגי בן ה-9
באחד הניסיונות שלו הזמין האב לילד טיסה לאירופה כדי לפגוש אותו שם. הוא קנה לו כרטיס טיסה לאוסטריה, אך רשויות ההגירה לא אפשרו לו לעלות למטוס מאחר ואין לו ויזה אוסטרית. אז הסתבר, שאף אחת ממדינות אירופה לא מנפיקה כרגע ויזת תיירים לאזרחי סין. "הילד התפרק בשדה התעופה, בכה ולא היה מוכן לעזוב. הוא אמר 'אני רוצה את אבא, אני רוצה את אבא'. זה היה מטורף לגמרי", סיפר אילן בן גיגי.
האב יצר קשר עם הקונסולית הישראלית בגוואנגז'ו וביקש שינפיקו ויזה לבנו בדרכון הסיני, ואולם הקונסוליה הודיעה לו שידיה כבולות מאחר והחוק בישראל לא מאפשר להנפיק ויזה לאזרח ישראלי בדרכון הזר. "ניסיתי להסביר שהוויזה מיועדת רק ליציאה מסין והכניסה לישראל תהיה עם הדרכון הישראלי, ולאחר פנייה למשרד החוץ הישראלי נעניתי בשלילה".
בפוסט מרגש שפרסם בפייסבוק כתב: "פניתי לכל גורם אפשרי בארץ ובחו"ל וניסיתי לקבל מענה במייל ובטלפון משרת הפנים איילת שקד ללא הצלחה, אני שואל אתכם - מה עוד אני יכול לעשות כדי להביא אליי את הילד שלי לארץ? איך אני כאבא אמור להתמודד עם הסיטואציה? מה אני צריך לעשות ואיך לעזאזל אני יכול להשמיע את הקול שלי ושל דויד כדי לקבל עזרה?! ככל שעוברות השעות, אני חושש שמשפחת אמו של בני בסין תשכנע אותה למנוע מדויד לעזוב את סין ולהחזיר את דרכונו הישראלי".
"אני מת מפחד על הבן שלי וכל כך מחכה לתת לו את החיים שמגיעים לו. אני חווה חרדות, לא מצליח לישון ומצבי הבריאותי מדרדר. איך ייתכן שנמנעת הגעתו של אזרח ישראלי למדינת ישראל?", הוסיף.
בשיחה עם ynet אמר בן גיגי כי "את הסינים אי אפשר להאשים. הם קשים ולא מוכנים לתת לו לצאת בלי ויזה. הישראלים פשוט סוגרים את העיניים ואומרים שיש חוק בישראל שתושב ישראל לא יכול להיכנס עם דרכון זר. בגלל בירוקרטיה לא נותנים לי להביא את הילד לישראל. נורא פשוט עבורם להנפיק ויזה לדרכון הסיני אבל הם אטומים ללא רגשות והבנת המקרה".
ממשרד החוץ טרם התקבלה תגובה.