בין הנרצחים והחטופים במתקפה הרצחנית של חמאס בעוטף עזה היו גם עובדים זרים רבים, ביניהם לא מעט תאילנדים שעבדו בעיקר בחקלאות. עד כה זוהו 39 הרוגים תאילנדים, 19 פצועים ו-25 חטופים, ובישראל ממשיכים לזהות גופות הרוגים תאילנדים שהוגדרו נעדרים. מתוך כ-30 אלף פועלים תאילנדים בישראל, כ-7,470 ביקשו להתפנות.
3 צפייה בגלריה
yk13676786
yk13676786
yk13676786
(THOMAS SUEN)
תאילנד הפסיקה לקרוא לאזרחיה לשוב למדינה, אך ממשיכה לסייע למי שרוצים להתפנות. גופות ההרוגים מועברות בטקס כפול, בעזיבתם את ישראל ובהגעתם לתאילנד. בכל הטקסים בתאילנד משתתפת שגרירת ישראל בתאילנד, ונציגי השגרירות מבקרים בהדרגה את המשפחות השכולות התאילנדיות, שיוכרו כנפגעות פעולות איבה.
חלק מהפצועים פונו לתאילנד, וחלקם עדיין מאושפזים בישראל. קטצ'קון פוטסון הוא ראש צוות עובדים תאילנדים שנפצע ופונה לתאילנד בכיסא גלגלים. "ההתקפה הייתה כל כך חזקה שהמעסיק שלנו לקח אותנו למקלט אצלו", סיפר, "בצהריים הוא אמר שזה עבר והלכנו. אחר כך שמענו קולות של יריות מאזור הכביש. הלכנו לראות מה קורה, ואז חטפתי כדור ברגל. לא חשבתי שנישאר בחיים, ניסו להרוג את כולם".
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36
3 צפייה בגלריה
חרבות ברזל נמל תעופה בנגקוק תאילנד הגעת עובדים זרים חזרה מישראל אזרח תאילנדי ש נפצע
חרבות ברזל נמל תעופה בנגקוק תאילנד הגעת עובדים זרים חזרה מישראל אזרח תאילנדי ש נפצע
אחד הפצועים שנפגעו ב-7 באוקטובר ושבו לתאילנד כבר בחודש שעבר
(צילום: Lillian SUWANRUMPHA / AFP)
גם לנפאל, סרי לנקה והפיליפינים אזרחים שנפגעו במתקפת חמאס. דיפלומטים ישראלים במדינות מזרח אסיה עמלים על איסוף דגימות דנ"א ממשפחות נעדרים על מנת לסייע לזיהויים, ונתקלים בקשיים בחלק מהמקרים בשל מנהגים ואמונות מקומיות. משרד העבודה בתאילנד שלח לישראל בימים האחרונים דגימות ממשפחות של 35 נעדרים.
תאילנד מנהלת משא ומתן ישיר לשחרור אזרחיה החטופים, ובניגוד לישראל המתייחסת לחטופים כקבוצה אחת, מקפידה לבדל את החטופים התאילנדים ולהגדירם כבלתי-מעורבים. קניארט סוריסרי, שבעלה אווט נעדר וכנראה נחטף, התראיינה לכלי תקשורת וזעקה: "אני פונה לחמאס בבקשה לשחרר את החטופים התאילנדים. הם לא קשורים לסיפור. הם עזבו את תאילנד רק כדי לעבוד ולפרנס את המשפחה שלהם. יש להם ילדים. בבקשה אל תעשו לו כלום".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת תאילנד סרטה תוויסין יום אחרי ה ירי ב בנגקוק קניון סיאם פרגון
ראש ממשלת תאילנד סרטה תוויסין יום אחרי ה ירי ב בנגקוק קניון סיאם פרגון
ראש ממשלת תאילנד תוויסין. צמצם את התמיכה בישראל מחשש שייפגעו חטופים
(צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha)
טונקון אונגאו, שבנה נטפון נחטף, החזיקה את תמונתו ואמרה: "אני רוצה להגיד לממשלה שלי, ממשלת תאילנד, לעזור לבן שלי ולנהל משא ומתן לשחרור שלו ושל כל החטופים. זה כל מה שיש לי להגיד".
כשראש ממשלת תאילנד, סרטה תאיוויסין, הביע תמיכה בישראל מיד לאחר מתקפת חמאס, הגולשים ביקרו אותו וטענו שתמיכה בישראל עלולה לפגוע בשחרור החטופים התאילנדים. הודעת משרד החוץ התאילנדי כבר הייתה פושרת יותר, ודיפלומטים תאילנדים מקפידים שלא לאמץ צד בסכסוך על מנת שלא לפגוע במשא ומתן. תאילנד הביעה צער על הנפגעים והפצירה למנוע הסלמה ופגיעה בחפים מפשע. היא שייכת למדינות הבלתי-מזדהות, ובמשך שנים מצביעה באו"ם באופן קבוצתי נגד ישראל. יש לה אינטרסים מול סין, מה שמחזק את הצורך שלא לנקוט עמדה, אך גם יחסים דיפלומטיים חמים עם ארה"ב וישראל.