רוב גדול (78 אחוז) מאזרחי ישראל היהודים משוכנעים שישראל תנצח במלחמה, עלייה קלה לעומת החודש שעבר. כשליש מהיהודים בישראל רוצים שלאחר הניצחון תהיה שליטה ישראלית מלאה על עזה, כאשר כרבע סבורים ששליטה זו אמורה לכלול גם את שובם של יישובי גוש קטיף לרצועה - כך עולה מסקר המכון למדיניות העם היהודי לחודש נובמבר.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול עזה
כוחות צה"ל בגבול עזה
כוחות צה"ל בגבול עזה
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
מקרב מצביעי הקואליציה כמעט מחצית הנשאלים (44 אחוז) בחרו באפשרות הכוללת חזרה לגוש קטיף, וכשישים אחוז בעד שליטה ישראלית מלאה. לעומתם, בקרב בוחרי האופוזיציה, רק תשעה אחוז רוצים שליטה ישראלית מלאה ברצועה.
מתוך שש אפשרויות שהוצגו לנשאלים על מה שיקרה ברצועה ביום שאחרי, כ-45 אחוז מהנשאלים בחרו בשלטון פלסטיני ברצועה, ובלבד שישראל תהיה אחראית לביטחון, או שהרצועה תהיה מפורזת מנשק. מתוך אלה, שיעור קטן יחסית (12 אחוז) בחרו בשלטון של הרשות הפלסטינית, ושיעור גדול יותר (21 אחוז) הביעו העדפה לשלטון פלסטיני שאינו חמאס ואינו הרשות.

בקרב כמעט כל המשיבים מודגש הצורך של ישראל לנצח, גם במקרה שניצחון יחייב פגיעה (לא מכוונת) בחפים מפשע. עם זאת, ניכר פער בין קבוצות שונות ברתיעה מפגיעה באזרחים עזתים לא מעורבים, כאשר מקרב המשיבים החילונים, הרוב (62 אחוז) אומרים כי מטרת צה"ל צריכה להיות "לנצח תוך השתדלות לא לפגוע בחפים מפשע", ולעומת זאת במגזרים הדתיים ישנה נטייה להשיב "לנצח ולא חשוב איך" (47 אחוז) או אפילו "לנצח ולנקום, כולל פגיעה בכמה שיותר מתושבי עזה" (20 אחוז בקרב הדתיים). שיעור היהודים בישראל המסכימים עם המטרה "לא לפגוע בחפים מפשע, גם במחיר של ניצחון פחות ברור" נמוך מאוד.
על השאלה מהו ההישג העיקרי שיגדיר ניצחון, התשובה שזכתה לשיעור הגבוה ביותר היא "אם עזה לא תהיה בשליטת חמאס – ניצחנו" (38 אחוז). כרבע מכלל המשיבים לא ידעו לבחור את ההגדרה המתאימה בעיניהם מתוך אלה שהוצגו, עוד רבע (25 אחוז) בחרו בתשובה "אם תושבי העוטף ירגישו בטוח לחזור לבתים שלהם – ניצחנו", ורק - 14 אחוז השיבו ש"אם החטופים יחזרו הביתה – ניצחנו". בהקשר זה יש להדגיש כי הסקר נערך לפני שפורסם אודות עסקת השבויים.
2 צפייה בגלריה
לפי דיווחים פלסטינים: הפצצה בשכונת מגורים בתל אלזעתר שבמחנה ג'באליה
לפי דיווחים פלסטינים: הפצצה בשכונת מגורים בתל אלזעתר שבמחנה ג'באליה
אחרי הפצצת צה"ל במחנה ג'באליה
בתשובה לשאלה זו ניכרו פערים גדולים על פי מפתח פוליטי. מצביעי מפלגות הקואליציה נתנו עדיפות ברורה לסוף שלטון חמאס כמפתח לניצחון, בעוד שבקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה החלוקה בין האפשרויות הייתה מאוזנת.
לדברי ד"ר שוקי פרידמן, סגן נשיא המכון למדיניות העם היהודי: "בעוד הלחימה בעזה לא הסתיימה, ישראלים כבר חושבים על סיומה. בתוך כלל השיקולים המדיניים שמנחים את מקבלי ההחלטות, הישראלים סבורים שהדבר החשוב ביותר הוא לוודא שחמאס לא יתקיים ושלא נהיה תלויים עוד בחסדי אחרים לביטחוננו".
סקר המכון למדיניות העם היהודי נערך ב-18-15 בנובמבר על ידי אתר המדד. על הסקר השיבו 666 ישראלים, והתוצאות שוקללו על ידי פרופסור קמיל פוקס על פי הצבעה ודתיות, כך שיהוו מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל. הוא הושווה לסקר קודם שנערך בחודש אוקטובר במתכונת דומה.