בעקבות השיבושים הצפויים מחר (יום ה') במסגרת המחאה נגד המהפכה המשפטית, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין החליט "לדחות מעט" את ביקורו בישראל. כך אמר אחר הצהריים גורם אמריקני ביטחוני לסוכנות הידיעות רויטרס, ול-ynet נודע בהמשך כי במקום הנחיתה שתוכננה כבר הערב יגיע אוסטין לישראל רק מחר. גם מיקום הפגישות שתכנן עם בכירי המדינה שונה לבקשת ממשלת ישראל - והן ייערכו כולם במתחם התעשייה האווירית ליד נתב"ג.
2 צפייה בגלריה
דיון על חימוש אוקראינה במלחמה מול רוסיה
דיון על חימוש אוקראינה במלחמה מול רוסיה
שר ההגנה האמריקני אוסטין
(צילום: EPA)
אוסטין אמור היה כאמור להגיע כבר הערב לישראל מביקורו הנוכחי בקהיר, והתוכנית המקורית הייתה שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט יפגשו אותו בקריה - משם נתניהו אמור היה לנסוע לנתב"ג ולהמריא לאיטליה. אלא שהמחאות שיבשו את לוחות הזמנים, וישראל ביקשה כאמור שאוסטין יעכב את הגעתו למחר ושהפגישות עם נתניהו וגלנט ייערכו סמוך לנתב"ג, לפני ההמראה של ראש הממשלה עם רעייתו לרומא. במתחם התעשייה האווירית צפויה להיערך גם פגישה מורחבת בהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי ומנכ"ל משרד הביטחון. מנתב"ג ימשיך אוסטין ישר לארה"ב.
מחר, נזכיר, הבטיחו מארגני המחאה "לתקוע" ולשבש את הפעילות את הפעילות בנתב"ג במסגרת מה שהם מכנים "יום ההתנגדות לדיקטטורה", באמצעות נסיעה איטית בכבישים באזור. המשטרה הודיעה כי תפעל למנוע מהם לשבש את התנועה בנתב"ג, והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הצהיר היום שנתב"ג נמצא "מחוץ לתחום" - והבטיח למנוע מה שתיאר שוב כ"אנרכיה".
אוסטין נמצא כעת בקהיר, כחלק מביקור נרחב שלו במזרח התיכון. למצרים הגיע אחרי ביקור מפתיע ולא מתוכנן שלו אתמול בבגדד - ימים אחדים לפני שיצוינו 20 שנה לפלישה האמריקנית לעיראק - אחרי שביקר גם בירדן. בישראל צפוי אוסטין לבקש מישראל לפעול להורדת המתיחות בשטחי יהודה ושומרון. במרכז השיחות שלו צפוי לעמוד גם האיום האיראני המחריף, כשברקע טהרן ממשיכה כל העת להעשיר אורניום וקיצרה משמעותית את "זמן הפריצה" שלה לפצצה: לפי ההערכה האמריקנית המעודכנת יידרשו לה 12 ימים בלבד כדי ליצור חומר בקיע עבור פצצת אטום אחת.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג. צפויים שם שיבושים מחר
(צילום: StockCo / Shutterstock.com)
ביקורו של אוסטין בישראל ייערך ימים אחדים אחרי שגם ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב מארק מילי ביקר בישראל. פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין השבוע כי ביקורי הבזק של אוסטין ומילי נעשו על רקע הדאגה של הממשל האמריקני הן מצעדיה האפשריים של ממשלת ישראל בזירה האיראנית, והן בשל המתיחות בזירה הפלסטינית. בכיר במערכת הביטחון של ישראל סבור שבבית הלבן ובפנטגון חוששים שהממשלה הנוכחית בירושלים תפתיע את ארה"ב ותגרור אותה למעורבות בעימות מלחמתי במזרח התיכון, בשעה שארה"ב ובעלות בריתה משקיעות את מירב המשאבים שלהן באוקראינה ובהסלמת העימות "הקר" עם סין.
מנקודת ראות אמריקנית, המצב כעת דומה לזה ששרר בשנים 2012-2010, אז ברק אובמה היה הנשיא, וראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון דאז אהוד ברק תכננו לתקוף את איראן. לכן נחת כאן ביום חמישי האחרון מילי, כאורחו של הרמטכ"ל הרצי הלוי. בהנחה שהביקור לא נדחה ליום אחר, מחר צפוי כאמור להגיע גם אוסטין, כאורחו של שר הביטחון יואב גלנט. אגב, אפשר להבין מהתבטאויות שונות שגלנט נחשב בעיני גורמים אמריקנים כגורם מתון וענייני בממשלה הנוכחית, שאפשר להידבר עימו ולהשפיע באמצעותו על דיוני הקבינט.

ביטול טקס שגרירים אצל הנשיא

במקביל, בית הנשיא הודיע כי ביטל את טקס הגשת כתב ההאמנה של שגרירים חדשים שהיו מתוכננים להתקיים מחר בבוקר, בשל ההפגנות והחסימות באזור בית הנשיא ומעון ראש הממשלה ברחוב עזה. בין השאר, היה אמור להגיש את כתב האמנתו השגריר הראשון של אזרבייג'ן בישראל, וכן שגרירי גואטמלה, אקוודור, סורינאם, מלאווי וסרי לנקה.