2 צפייה בגלריה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ב חווארה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ב חווארה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בחווארה
(צילום: AFP)
כשברקע המתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון, לאחרונה נרשמה עלייה גם באירועי הפשיעה הלאומנית נגד פלסטינים, בהם שריפות רכוש ועימותים עד כדי לינץ'. העלייה בתדירות ובחומרת האירועים גורמת לחששות כבדים בקרב מערכת הביטחון. התופעה, שהולכת וצוברת תאוצה בחודש האחרון, מתרחשת בעיקר באזור השומרון, אך גם במקומות נוספים.
על פי נתונים של מערכת הביטחון, מתחילת החודש הנוכחי התרחשו לא פחות מ-81 אירועי חיכוך ועימותים עם פלסטינים, כאשר כמחצית מהמקרים - התרחשו רק ב-10 הימים האחרונים. היבט מרכזי של התופעה שמטריד את מערכת הביטחון הוא כי האירועים נובעים מיוזמה של כמה עשרות בודדות של נערים יהודיים קיצוניים, שהחליטו לקחת את החוק לידיים ולבצע "פעולות תגמול" שמהוות "סגירת חשבון" נגד פלסטינים.

היבט נוסף אשר נראה כי מהווה כר פורה לעימותים הוא עונת מסיק הזיתים, שנמצאת בשיאה, שכן לעיתים פלסטינים מוסקים את עצי הזית בסמוך ליישובים יהודיים, וכך נוצרות הזדמנויות לעימותים וחיכוכים על בסיס יומי מצד אותם נערים שהחליטו לקחת את החוק לידיים. במערכת הביטחון מתגבשת ההבנה כי רק נוכחות מוגברת של לוחמי מג"ב ומשטרה בנקודות החיכוך תייצר תחושה של משילות באזור, ותרתיע את מי שרוצה לפעול באלימות.
גורם ביטחוני הסביר: "זה דבר שמערער את היציבות הביטחונית באזור ועלול להביא להסלמה חמורה. פתאום הפעולות הללו הפכו ללגיטימיות בעיניי אותם צעירים, וזה דבר שמהווה פגיעה חמורה בביטחון באזור". עוד נמסר כי ייתכן שהשיח המסית של תקופת הבחירות תורם גם הוא לתופעה. בשב"כ מתייחסים לאירועים הקשים בקביעה כי "מדובר בטרור לכל דבר בעניין, ובאופן הזה החשודים מטופלים ונחקרים. מדובר גם באירוע תקיפת המג"ד, גם בלינץ' בפעילת השמאל בת ה-70, וגם במקרי הצתה ותקיפה נוספים מול פלסטינים".
2 צפייה בגלריה
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
תקיפת פעילת השמאל המבוגרת
(צילום: מאבק על כל דונם)
כאמור, התופעה מדרדרת את המצב הביטחוני באזורים שבהם היא מתרחשת, ובעיקר מסיטה את תשומת הלב והמשאבים של כוחות ביטחון מהתמקדות בטיפול בטרור הפלסטיני. למרות שמשטרת מחוז שי הקימה צוותי חקירה ייעודיים לאירועי אלימות אלה, שמשתפים פעולה גם עם צה"ל, עדיין לא נראה כי התופעה פוצחה וטרם הוגשו כתבי אישום. כך, רק לאחרונה שוחררו בתנאים מגבילים כל הצעירים שנעצרו בחשד למעורבות בתקיפת מג"ד גדוד 202 של הצנחנים.
המשטרה מתקשה לבסס ראיות נגד אותו מיעוט קיצוני גם במקרים נוספים, והחשודים משוחררים לביתם. למעשה, גורם ביטחוני הסביר כי המערכת מתעוררת רק לנוכח אירועים חמורים ביותר כמו הצתת ביתם של בני משפחת דוואבשה בכפר דומא ב-2015, שבה נרצחו בני הזוג סעד וריהאם, בנם התינוק עלי, ונפצע קשה מכוויות בנם אחמד, בן ארבע.
אותם צעירים האחראים לאירועי האלימות ספגו גינויים מקרב הנהגת המתנחלים, בהם רבנים וראשי מועצות. במערכת הביטחון מביטים על גינויים אלו, וטוענים כי מדובר בתחושה של לקיחת אחריות על תופעה. מנהיגים נוספים מקרב המתנחלים אומנם מגנים את הקומץ הקיצוני, אך עושים זאת בתוך הקהילה, שכן מדובר בעניין רגיש גם עבור המגנים. עם זאת, קיימת הבנה כי פעולות כאלה גורמות נזק משמעותי למאבקם של תושבי השומרון להשבת הביטחון והשקט לאזור.