מלחמת הכול בכל בשירות בתי הסוהר: קצין המודיעין של כלא גלבוע לשעבר, רב-כלאי רני באשה, יוצא במתקפה חריפה על נציבת שב"ס קטי פרי שהורתה השבוע לפתוח בהליך להדחתו מהשירות בגין חלקו לכאורה בפרשת "הסרסור בסוהרות". במכתב ששלח באמצעות סנגורו לפרי, טען באשה כי החלטתה נועדה "לחפות על מחדל הבריחה של האסירים מכלא גלבוע", כלשונו.
3 צפייה בגלריה
רב-כלאי רני באשה והנציבה פרי. "צעד פופוליסטי שיהפוך את הקמ"ן לשעיר לעזאזל"
רב-כלאי רני באשה והנציבה פרי. "צעד פופוליסטי שיהפוך את הקמ"ן לשעיר לעזאזל"
רב-כלאי רני באשה והנציבה פרי. "צעד פופוליסטי שיהפוך את הקמ"ן לשעיר לעזאזל"
(צילום: AFP, דנה קופל)
השבוע, נזכיר, הורה פרקליט המדינה עמית איסמן על פתיחה מחדש של חקירת פרשת "הסרסור בסוהרות", במסגרתה נבחן בין היתר אם קצין המודיעין באשה הציב סוהרות באגף ביטחוני לבקשתו של מחמוד עטאללה, דובר האגף הביטחוני בכלא, שנגדו הוגש כתב אישום בגין מעשה מגונה. החקירה אז נסגרה על-ידי הפרקליטות ללא כתב אישום נגד אנשי הכלא.
פרשת "הסרסור בסוהרות" שבה אל הכותרות בעקבות עדותו של מפקד כלא גלבוע, גונדר-משנה פרדי בן שטרית, בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים מהכלא. בן שטרית אמר בעדותו כי הצבת הסוהרות באגף הביטחוני שבו שהה עטאללה הייתה "סרסור בחיילות חובה על-ידי אסירים ביטחוניים", והוסיף: "סימנתי לעצמי איך אירוע כזה לא קורה בכלא. ראיתי זאת כחובה, הן היו עבורי כמו הילדים הפרטיים שלי. זה היה נר לרגליי".
3 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
פתח המנהרה שממנה ברחו המחבלים. "הסטת האש מהמחדל"
(צילום: AFP)
במכתב מטעמו של קצין המודיעין באשה, נכתב כי הוא דורש לעצור מיד את הליך ההדחה ולהשיב את באשה, שהוצא לחופשה כפויה אחרי ששימש מפקד בית המעצר בבית משפט השלום בפתח תקווה, לתפקידו. "זה צעד פופוליסטי של הנציבה, ניסיון נואש להסיט את האש ממחדל בריחת האסירים לעבר הקמ"ן ולהפוך אותו לשעיר לעזאזל. כמוצאי שלל רב, החלטתם לפרסם את השמועה השקרית, כאש בשדה הקוצים, שכן הדבר מסייע לכם, להימנע מלקחת אחריות על מחדלכם, שהינו המחדל הביטחוני החמור ביותר שקרה בתולדות שב"ס.
"ההחלטה להדיח מבוססת רובה ככולה על רכילות עיתונאית, עד כדי מגמתיות מכוונת. ההחלטה נובעת מפופוליזם תקשורתי, מנוגדת לכללי הצדק הטבעיים ומהווה עיוות דין חמור והתעלמות מוחלטת מזכויותיו של באשה כקצין מודיעין מוערך שהציל חיי רבים בשב"ס".

אחת הסוהרות בירכה על פתיחת החקירה: "הופנה לי גב"

יעל (שם בדוי), אחת מבין הסוהרות שטענו כי הוטרדו והותקפו מינית בכלא, בירכה השבוע על החלטתו של פרקליט המדינה לפתוח מחדש את חקירת הפרשה. "שמחתי על הודעתו של פרקליט המדינה, שבישר על פתיחת תיק החקירה מחדש כנגד מי שהיו ממונים עליי בשב"ס", אמרה.
3 צפייה בגלריה
פרדי בן שטרית מגיע לתת עדות בפרשת הסוהרות
פרדי בן שטרית מגיע לתת עדות בפרשת הסוהרות
מפקד הכלא פרדי בן שטרית. עדותו בוועדה הציתה את הפרשה מחדש
(צילום: מוטי קמחי)
היא הוסיפה: "עברתי ימים קשים, שבהם הופנה לי הגב גם על ידי שב"ס וגם על ידי כל מערכת אכיפת החוק. הודעתו של פרקליט המדינה היא תקווה לכך שהצדק ייצא לאור והעוול שנעשה לי יתוקן. אני מאמינה שחקירה אמיתית תוביל גם לכתבי אישום וגם לשינוי מערכתי בשב"ס".
במסגרת פרשת "הסרסור בסוהרות", עלה חשד כי סוהרות בשב"ס הוטרדו והותקפו מינית על-ידי עטאללה אחרי שנכפה עליהן שיבוץ באגף לבקשתו. בשב"ס הכחישו את הדברים אז וכינו אותם "הבלים". סוהרת בכלא לשעבר סיפרה למקורביה כי "האסיר הביטחוני ראה אותי ואמר לי 'בואי תעבדי באגף שלי', עניתי לו: 'ממש לא'. יום אחד מפקד המשמרת שלי אמר לי שקצין המודיעין דרש שאעבור לעבוד באגף של האסיר. אמרתי לו שאני לא רוצה. המפקד ענה לי, 'דרשו אותך שם'. בהתחלה סירבתי להיכנס, זה אסיר שעושים לו הרבה כבוד בכלא, כולם משום מה דופקים לו חשבון".