4 צפייה בגלריה
קובי שבתאי, עמר בר לב
קובי שבתאי, עמר בר לב
המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי והשר עמר בר-לב
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
השבוע הצהיר מפכ"ל המשטרה כי החליט למנות את ניצב אבי ביטון למפקד מחוז מרכז במקומו של ניצב משה ברקת, שהחליט לפרוש, ואת תת ניצב סיגל בר צבי, סגנית מפקד מחוז דרום, לתפקיד ראש אגף המבצעים. ל-ynet נודע כי מאחורי המינוי עמד מאבק כוחות - וביטון לא היה המועמד המועדף על שבתאי.
המפכ"ל ביקש למנות את סגן ראש אגף התנועה, תת-ניצב יהודה עטר, או את אלון אריה, מפקד אגף התנועה. אלא שווטו שהטיל השר גרם לו להביא כברירת מחדל את ניצב ביטון - גם הוא קצין ראוי - שמונה רק לפני כשלושה חודשים לתפקיד ראש אגף המבצעים. קצין בכיר אמר על כך כי "טוב שהשר התערב במינויים האלה של המפכ"ל".
4 צפייה בגלריה
ניצב אבי ביטון
ניצב אבי ביטון
ניצב אבי ביטון
(צילום: דוברות המשטרה )
4 צפייה בגלריה
תת-ניצב סיגל בר צבי  מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
תת-ניצב סיגל בר צבי  מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
ניצב סיגל בר צבי
(צילום: אלעד גרשגורן, צילום: ירון ברנר)
אף ששבתאי הציג בגאווה את קידומה של בר צבי לדרגת ניצב ומינוי של אישה ראשונה לראש אגף המבצעים, הרי שמאחורי הקלעים נרשמה דרמה שמעטים היו מודעים לה. המפכ"ל ביקש לדחוק את מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון לביא, לצאת ללימודים, למנות את אלון אריה למפקד המחוז במקומו - ולקדם את סגן ראש מפקד משטרת התנועה, תת-ניצב יהודה עטר, למפקד מחוז המרכז.
אולם ניצב לביא, שמתמודד בימים אלה גם עם ועדת החקירה ב אסון מירון, הבין שיציאה ללימודים בעת הזו לא תיטיב עמו, ולמעשה הסיק כי "דוחפים" אותו החוצה. "אני מוותר על הלימודים ונשאר להילחם בפשיעה בצפון", אמר - וטרף את הקלפים. המפכ"ל שבתאי העלה אופציה נוספת: ראש אגף התנועה ניצב אלון אריה יהיה מפקד מחוז המרכז.
בסופו של דבר המפכ"ל החליט בכל זאת שתת-ניצב עטר, שכיהן בעבר כמפקד מרחב השפלה, יהיה המועמד המוביל לתפקיד מפקד מחוז המרכז. הכול כבר נראה סגור, אך שבתאי לא ציפה שהשר בר-לב לא ייעתר לבקשה. השר אמר לו כי הוא מבקש מועמדים נוספים, ובלית ברירה נאלץ שבתאי להוציא את ביטון - שבקושי הספיק "לחמם את הכיסא" בתפקידו כראש אגף מבצעים - ולהעבירו למחוז מרכז. כתוצאה מכך, בר צבי הוסטה לראשות אגף מבצעים.
4 צפייה בגלריה
דיון ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
דיון ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
הסיק כי "דוחפים" אותו החוצה. ניצב שמעון לביא
(צילום: יונתן זינדל)
"ברור שזאת ברירת מחדל והמפכ"ל נאלץ להתקפל", אמר בכיר במשטרה. "הוא היה בטוח שהמינוי שלו, של יהודה עטר, עובר, ואחרי זה ניסה להביא עוד שמות; אבל השר הסביר לו מי הבוס".
מלשכת השר בר-לב נמסר: "כל השיחות בין השר למפכ"ל בנושא מינויים היו בארבע עיניים ולכן אין איש יודע מי היה המועמד הראשון או השני של המפכ"ל או של השר, ולא מה המליץ המפכ"ל לשר ולהפך. כל היתר הן שמועות וספקולציות של גורמים שונים שייתכן שהם מתוסכלים מכיוון שלא קודמו".
ממשטרת ישראל נמסר: "מלבד העובדה שאיננו מתייחסים לשיחות סגורות שמקיימים השניים, מפכ"ל המשטרה והשר לביטחון הפנים החליטו יחדיו על מינויים של ניצב אבי ביטון למפקד מחוז מרכז וקידומה של תת-ניצב סיגל בר צבי לראשת אגף המבצעים. על כל מינוי של סגל הפיקוד הבכיר במשטרה דנים השניים ומגיעים להסכמות. מדובר בקצינים מצוינים רבי ניסיון וכישורים שיביאו עמם תרומה גדולה לביטחון אזרחי ישראל".