עית' מחמד אל-עבדאללה, אזרח סוריה בן 24, היה פעיל ברשת שחיזבאללה הקים בגולן על גבול ישראל, תצפת במשך חודשים על תנועות צה"ל בגבול סוריה, אסף מידע מסווג והעביר אותו לאנשי חיזבאללה, כך עולה מכתב האישום שהגישה נגדו פרקליטות מחוז צפון.
3 צפייה בגלריה
 עית' עבאללה
 עית' עבאללה
עית' אל-עבדאללה והחשדות נגדו, כפי שפרסם צה"ל לאחר מעצרו
(צילום: דובר צה"ל)
אל-עבדאללה הוא אזרח סוריה הנאשם בחברות בארגון טרור, ריגול, איסור פעולה ברכוש למטרת טרור והסתננות. התיק נחקר במשך שבועות ארוכים על ידי חוקרי מחלק המיעוטים ביחידה המרכזית של המחוז הצפוני, בהובלת קצין החקירות פקד מתן תורג'מן.
מכתב האישום עולה כי אל-עבדאללה, שהתגורר בגולן הסורי, גויס בסוף 2019 על ידי פעיל חיזבאללה במטרה לאסוף מידע על תנועות צה"ל באזור מגוריו ולאורך הגבול שבין סוריה לישראל, עבור ארגון "ביטחון המדינה הסורי".
3 צפייה בגלריה
גבול סוריה
גבול סוריה
גבול סוריה. אל-עבדאללה נעצר ליד הגדר
(צילום: AFP)
"הוא התבקש לתעד את תנועות צה"ל, מהות הכוחות וסוג כלי הרכב של צה"ל, כמות כלי הרכב, תנועת כלי הרכב, שעות וכיוונים", נכתב באישום. "הוא הונחה לתצפת, לתעד ואז בביתו לכתוב את מה שראה בדוחות. מיד אחרי הפגישה הראשונה הוא החל לתצפת ולתעד את פעולות צה"ל. המפעיל אבו עלי נהג להגיע לביתו פעמיים בחודש, כשהוא מלווה במאבטח חמוש, לקבל את הדוחות ולהעביר לו משכורת".
כחודש לאחר תחילת הפעלתו הוא קיבל מצלמה והחל לצלם. בכל מפגש עם מפעילו, מסר אל-עבדאללה את כרטיס הזיכרון המלא, והמפעיל הביא לו כרטיס זיכרון ריק, כדי שיוכל להמשיך ולתעד. כעבור כשמונה חודשים נודע לנאשם שהאיש שהפעיל אותו הוא פעיל חיזבאללה ולמרות זאת הוא המשיך לרגל אחר צה"ל.
3 צפייה בגלריה
 עית' עבאללה
 עית' עבאללה
האזור שבו נתפס אל-עבדאללה
(צילום: דובר צה"ל)
ב-מאי 2022 נהרג בפיצוץ גיסו של הנאשם, שגייס אותו לפעילות בארגון הטרור. בסיום ימי האבל, פנה המפעיל לאל-עבדאללה, ביקש ממנו לצלם את המקום שבו אירע הפיצוץ והתחייב בפניו כי חיזבאללה ימשיך לחקור מי גרם לפיצוץ. בשבועות שלאחר מכן הם נפגשו כמה פעמים והנאשם קיבל 500 אלף לירות סוריות כדי שיעביר אותן לאחותו, אלמנתו של הגיס שנהרג.
בספטמבר האחרון עודכן אל-עבדאללה שישראל אחראית למותו של גיסו והתבקש לחזור ולעקוב אחר תנועות צה"ל. בדצמבר הוא קיבל 4.5 מיליון לירות סוריות כפיצוי נוסף לאחותו לאחר מות בעלה. ב-27 בינואר הוא נעצר בקרבת הגבול והועבר לחקירת ימ"ר צפון. אל-עבדאללה היה נתון תחת מעקב בשל החשד נגדו בגין פעילות טרור עתידית, והוא נתפס לצד חשוד נוסף במהלך פעילות יזומה.
עו"ד עלא עתמאנה, המייצג את אל-עבדאללה מטעם הסנגוריה הציבורית, מסר בתגובה: "מדובר בבחור נורמטיבי, ללא כל עבר פלילי והוא מכחיש את כל העבירות המיוחסות לו. לטענתו הוא נעצר בשטחי סוריה ונדרוש לגרש אותו חזרה למדינה שלו. אין עילה חוקית להחזיק אותו במעצר".