בית משפט במוסקבה גזר אתמול (שישי) שבע שנות מאסר על חבר מועצת העיר שגינה את הפלישה הרוסית לאוקראינה. אלכסיי גורינוב בן ה-60 הוא נבחר הציבור הראשון של האופוזיציה שנשלח למאסר בעקבות ביקורת על המערכה שמנהיג ולדימיר פוטין באוקראינה. הוא הורשע ב"הפצת מידע כוזב ביודעין" על הצבא הרוסי, וירצה את המאסר במושבת עונשין.
בתא הזכוכית של הנאשמים בבית המשפט המשיך גורינוב במחאתו נגד המלחמה, והצמיד לחלון דף שעליו כתוב: "אתם עדיין צריכים את המלחמה הזאת?". חלק מהקהל בבית המשפט הריע לו. אחד השומרים ניסה להסתיר את הכתוב מהמצלמות, וכמה רגעים אחר כך גורינוב הוריד את הדף מהחלון. מחוץ לבית המשפט התאספו כ-40 איש והביעו את תמיכתם באיש האופוזיציה שנשלח למאסר.
9 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה איש האופוזיציה אלכסיי גורניוב נשלח לכלא
רוסיה מוסקבה איש האופוזיציה אלכסיי גורניוב נשלח לכלא
המחאה של גורינוב
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה איש האופוזיציה אלכסיי גורניוב נשלח לכלא
רוסיה מוסקבה איש האופוזיציה אלכסיי גורניוב נשלח לכלא
(צילום: רויטרס)
"החליטו על כל זה מראש", אמר גורינוב אחרי שהתבשר על גזר הדין. "לקחו לי את האביב, לקחו לי את הקיץ, ועכשיו לוקחים לי עוד שבע שנים מהחיים", אמר בבית המשפט. רעייתו, אלה, בכתה באולם. "אנחנו חיים יחד 32 שנה. חשבתי שנמשיך לחיות באושר", אמרה לכתבים. "אני אחכה לו. הוא הכי טוב שיש". עורכת דינו של גורינוב, קטרינה טרטוחינה, אמרה על גזר הדין: "היום מרשי נשלח לשבע שנות מאסר במושבת עונשין בגלל הדעות, האמונות והמילים שלו".
ארגון "אמנסטי" כינה את גזר הדין "מזעזע", וציין ש"החקירה הרשמית נגד גורינוב נמשכה חמישה ימים בלבד". ליאוניד וולקוב, בעל בריתו של איש האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני, טען שמדובר ב"הוצאה פומבית להורג" שנועדה לבטל כל סוג של התנגדות למלחמה. וולקוב, שחי בגלות, אמר: "לא משנה איך תקראו לזה, מלחמה היא הדבר המטונף והמתועב ביותר שקיים".
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראיון לתקשורת הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראיון לתקשורת הרוסית
הנשיא פוטין. איים שרוסיה "תמצא את הבוגדים"
(צילום: AP)
גורינוב נעצר באפריל, בעקבות חוק שעבר אחרי הפלישה, שמעניש את מי שמפיץ במכוון "מידע שקרי על הצבא הרוסי". החוק קובע שמי שיורשע עלול להישלח לעד 15 שנות מאסר. רוסיה מאיימת להעניש את מי שמותח ביקורת על "המבצע הצבאי המיוחד", ומגדיר את המבצע כ"מלחמה".
הדיכוי הנרחב של מתנגדי פוטין החריף בזמן המלחמה, והחוק האחרון נועד לדכא כל התנגדות נגד המשטר. בעקבות החוק, שאוסר למעשה כל דיווח שאינו מתיישב עם טענות הקרמלין על המתחולל באוקראינה, נאלצו להיסגר גם כמה מכלי התקשורת העצמאיים האחרונים שעוד פעלו ברוסיה.
המעצר של גורינוב היה בגלל התבטאות בישיבת מועצה ב-15 במרץ, שהוקלטה ועלתה לרשת. גורינוב, חבר מועצה מטעם רובע קרסנוסלקי במוסקבה, התייחס לקיום תחרות ציור לילדים בקרסנוסלקי. הוא תהה איך ניתן לקיים את התחרות בשעה ש"מדי יום ילדים מתים" באוקראינה.
9 צפייה בגלריה
שוטרים במוסקבה עוצרים מפגינים שהפגינו נגד המלחמה באוקראינה
שוטרים במוסקבה עוצרים מפגינים שהפגינו נגד המלחמה באוקראינה
מעצר מפגינים במוסקבה בחודש מרץ
(צילום: AFP)
השופטת, אולסייה מנדלייבה, הצהירה שגורינוב הוא חלק מקבוצת אופוזיציונרים שמונעת מ"שנאה פוליטית". היא אמרה שגורינוב ונבחרת ציבור נוספת, ילנה קוטיונוצ'יקנה - שנמלטה מרוסיה, "הטעו" את הציבור הרוסי על "המבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה וגרמו לאזרחים "להרגיש פחד וחרדה".
ב-16 במרץ, יום אחרי ישיבת המועצה המדוברת, איים פוטין שרוסיה תמצא את "הבוגדים" שחיים בה, וטען שהמערב רוצה להשתמש בהם כ"גיס חמישי" כדי להרוס את רוסיה. הוא תקף את האזרחים ש"מתאימים יותר" למערב, ואמר שהעם הרוסי יצליח להבדיל במהרה בין הפטריוטים לבוגדים.