זמרת פופ מפורסמת בטורקיה, המוכרת שם כ"מדונה" המקומית, נעצרה והואשמה בהסתה לשנאה בגלל בדיחה שהשמיעה על בתי הספר הדתיים הפועלים במדינה המוסלמית. מעצרה של הזמרת, גולשן קולגולו, מעורר כעת סערה וזעם רב בטורקיה, שאמנם מוגדרת בחוקתה כחילונית, אך שלטונו האיסלאמיסטי של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן מוביל בה כבר שנים תהליך של חיזוק גורמי הדת, לצד מעצר ודיכוי של מתנגדי משטר ופעילי זכויות אדם.
3 צפייה בגלריה
זמרת פופ מ  טורקיה גולשן קולגולו שנעצרה בגלל בדיחה עם בתי ספר דתיים ארכיון הופעה בחודש מרץ
זמרת פופ מ  טורקיה גולשן קולגולו שנעצרה בגלל בדיחה עם בתי ספר דתיים ארכיון הופעה בחודש מרץ
גולשן בהופעה במרץ. "המדונה של טורקיה"
(צילום: רויטרס)
את הבדיחה שבגינה נעצרה השמיעה גולשן כבר בחודש אפריל, בהופעה שבה אמרה כי לאחד מהמוזיקאים שלה יש "סטייה" שנובעת מהעובדה שלמד בבית ספר דתי. רק לאחרונה הופץ התיעוד של גולשן אומרת את הדברים, והסרטון הפך לוויראלי ברשתות החברתיות. בעקבות זאת נעצרה גולשן ביום חמישי בלילה, והואשמה כאמור בהסתה לשנאה.
גולשן – שבעבר כבר עוררה זעם בקרב חוגים איסלאמיסטיים בטורקיה כשהניפה באחת מהופעותיה דגל גאווה לאות תמיכה בקהילת הלהט"ב שמדוכאת במדינה – התנצלה על הסערה שחוללה הבדיחה שלה, אבל טענה כי דבריה נוצלו על ידי אלו שמבקשים להחריף את הפילוג בחברה הטורקית.
"התבדחתי עם עמיתיי, שעמם עבדתי במשך שנים רבות בתחום. הבדיחה פורסמה על ידי אלו שמבקשים לפלג את החברה", היא צייצה בטוויטר לאחר הפצת התיעוד. "אני מגנה על החופש שאני מאמינה בו, ואני רואה עצמי מושלכת אל עבר הסוף הקיצוני שממנו הזהרתי", הוסיפה – אך התנצלה כאמור "בפני כל מי שנפגע מהדברים שלי בסרטון".
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
הנשיא ארדואן. גם הוא למד בבית ספר דתי-איסלאמי
(צילום: AFP)
בהמשך הובאה גולשן לדיון בבית משפט שבו הוצגו ההאשמות נגדה, והיא דחתה את הטענה שהסיתה בבדיחה שלה לשנאה. לפי סוכנות הידיעות הממלכתית "אנדולו" היא אמרה בדיון כי היא רוחשת "כבוד אין-סופי לערכים ולרגישויות של המדינה שלי". היא ביקשה להשתחרר לביתה עד לתחילת המשפט שמתוכנן נגדה וציינה כי היא מגדלת ילדה שנסמכת עליה, אך בקשתה נדחתה.
המעצר עורר כאמור ביקורת רבה מצד המחנה הליברלי בטורקיה, ומבקרי ארדואן סבורים כי המהלך נועד לחזק את התמיכה בנשיא בקרב הזרמים האיסלאמיסטיים והשמרניים לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה. גולשים ברשתות החברתיות הדגישו גם עד כמה ההאשמה בהסתה לשנאה צינית, בעיניהם לפחות: רק לאחרונה רמז איש דת טורקי שיש להרוג מוסלמים שלא מתפללים על פי מצוות הדת, אבל הוא לא הואשם כלל.
כמאל קיליצ'דרולו, מנהיג מפלגת האופוזיציה המרכזית בטורקיה, קרא לשחרר מיד את הזמרת: "אל תבגדו בחוק ובצדק, שחררו אותה עכשיו!", כתב בטוויטר. גם כמה ממבקריה של גולשן טענו שהמעצר הוא צעד מוגזם מדי. "גם אני למדתי בתיכון דתי", כתב עיתונאי שמרני בשם ניהאל קארצ'ה. "גם אני נפגעתי מהעלבון של גולשן. הבעתי את תגובתי במאמר דעה. אבל על זה היא נעצרת? מה המטרה בזה?".
3 צפייה בגלריה
טורקיה מחאה נגד רג'פ טאיפ ארדואן סטודנטים עימותים מעצר איסטנבול
טורקיה מחאה נגד רג'פ טאיפ ארדואן סטודנטים עימותים מעצר איסטנבול
עימותים בשנה שעברה באיסטנבול, במהלך הפגנה נגד שלטון ארדואן
(צילום: gettyimages)
שמרנים אחרים, מנגד, הביעו תמיכה במעצר וכמה גולשים ברשתות אף טענו כי הוא "מספק דוגמה טובה למה שיקרה למי שיעבור את הגבול". במפלגת השלטון של ארדואן, "הצדק והפיתוח", הביעו תמיכה מרומזת במעצר, ודובר מטעמה אמר כי "הסתה לשנאה היא לא צורה של אומנות". רבים מאנשי מפלגת השלטון האיסלאמיסטית, כולל ארדואן עצמו, למדו בבתי ספר דתיים, שמטרתם בין היתר להכשיר אימאמים ומטיפי דת.