זיד חמדאן, חמיו של סולטאן עטאללה - אחד הנאשמים שגויסו והופעלו על ידי חיזבאללה, בחסות המודיעין האיראני - הכחיש היום (ראשון) את ההאשמות בבית המשפט. "זו העלילה הכי גדולה, התנהגו בצורה בלתי נסבלת. מה שעשו לשני ילדים קטנים, 30 איש נכנסו לבית של 50 מטר. הטראומה שעשו לילדים. הכל שקר, שקר אחד גדול".
סולטאן עטאללה (55) תושב ירכא שבגליל, מואשם בין היתר בכך שיחד עם ראמי שאמי (33) נפגש בטורקיה כמה פעמים עם מבריחי נשק וסמים לבנונים שפעלו מטעם חיזבאללה, והתבקשו להבריח נשק לתוך שטח ישראל לצורך הקמת תשתית רדומה של פעילי חיזבאללה. כמו כן התבקשו לסייע בחטיפת ישראלים, מתן מידע על יעדים למתקפות טילים ואיתור נקודות מתאימות למעבר והברחה בגבול.
חמדאן טען כי אין סיכוי שלעטאללה היה קשר כלשהו עם החיזבאללה. "אני לא יודע מאיפה באו החשדות, הם רצו להלביש עליו בכל מחיר, בצורה בלתי נסבלת. באו אנשי הימ"מ, ימ"ר, שב"כ, נכנסו לבית בצורה אכזרית ביותר".

6 צפייה בגלריה
סולטאן עטאללה
סולטאן עטאללה
סולטאן עטאללה בבית המשפט
(צילום: ליאור אל-חי)
6 צפייה בגלריה
ראמי שאמי
ראמי שאמי
ראמי שאמי
(צילום: נחום סגל )
6 צפייה בגלריה
סאמי גיזאווי ועורך דינו, פהד צפדי
סאמי גיזאווי ועורך דינו, פהד צפדי
סאמי גיזאווי ועורך דינו, פהד ספדי
(צילום: ליאור אל-חי)
לדבריו, עטאללה נמצא כבר 37 ימים במעצר ומנעו ממנו לראות את עורך דינו במשך ימים ארוכים. "לא הצלחנו לדבר איתו, שום דבר. ראינו אותו פעם ראשונה ברביעי שעבר ולא נתנו לנו להחליף מילה. לא נולדה אכזריות כזו. איך מלבישים תיק שקרי בצורה כזו?".
חמדאן סיפר כי חתנו עובד במשרד עורכי דין. "הבנים שלי כולם יוצאי צבא מהיחידות הכי מובחרות. אנחנו מחבקים אותו בצורה בלתי רגילה. איך עושים דבר כזה? עד עכשיו הילדים לא יוצאים מהטראומה".
סלטאן עטאללה מואשם במספר עבירות של מגע עם סוכן חוץ, מספר עבירות של מתן שירות או העמדת אמצעים לארגון טרור, ניסיון לעבירות בנשק (ייבוא), עבירות בנשק (רכישה והחזקה), עבירות בנשק (נשיאה והובלה), עבירות בנשק (סחר) וקשירת קשר לפשע. בקרוב ידון שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, ניצן סילמן, בבקשת הפרקליטות להורות על הארכת מעצרם של עטאללה ויתר הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם.
6 צפייה בגלריה
כלי הנשק שנמצא
כלי הנשק שנמצא
נשק שנתפס אצל החשודים
(צילום: דוברות המשטרה)

המטרה: פגיעה בבכירים ישראלים

מוקדם יותר הותר לפרסום כי אזרחים מהגליל, ביניהם עטאללה, גויסו והופעלו על ידי חיזבאללה, בחסות המודיעין האיראני. שב"כ והמשטרה עצרו אותם לפני כחודש. שניים מתוך ארבעה חשודים בפרשה נפגשו בטורקיה כמה פעמים עם מבריחי נשק וסמים לבנונים שפעלו מטעם חיזבאללה, והתבקשו להבריח נשק לתוך שטח ישראל לצורך הקמת תשתית רדומה של פעילי חיזבאללה. כמו כן התבקשו לסייע בחטיפת ישראלים, מתן מידע על יעדים למתקפות טילים ואיתור נקודות מתאימות למעבר והברחה בגבול.
שניים מהחשודים - סולטאן עטאללה (55) מהכפר ירכא וראמי שאמי (33) מהכפר ג'דידה פנו לשני חשודים נוספים - סאמי גיזוואי (56) מירכא וחשוד נוסף בן 40, תושב עכברה, כדי שיסייעו להם בפעילות. יחד עימם הם ערכו סיורים בסמוך לגדל הגבול על מנת לאתר נקודות מתאימות לחצייה ולהברחה.
לפי המשטרה, "ארבעת החשודים נעצרו והועברו לשב"כ להמשך חקירתם. במהלך חקירתם הסגירו נשק תת מקלע מסוג MP5. חוקרי שב"כ והמשטרה הצליחו בעבודת חקירה מיומנת לגבש תשתית ראייתית נגד החשודים סולטאן עטאללה וראמי שאמי בעבירות של מגע עם סוכן חוץ, מתן שירות לארגון טרור, קשירת קשר, ניסיון לייבוא נשק, סחר בנשק, החזקה, נשיאה והובלה. החשוד שסייע להם יואשם בעבירות של קשירת קשר לפשע וסחר, החזקה נשיאה והובלה של נשק".
מחקירות העצורים בשב"כ עלתה תמונה שלפיה חיזבאללה פעל לגיוס והפעלה של תשתיות בשטח בין היתר עבור גורמי מודיעין איראנים, באמצעות סוחרי סמים בלבנון המנהלים הברחות אל מול ישראל. עאטללה ושאמי, שהורשעו בעבר בהברחת סמים, עמדו בקשר עם חסין שית - מבריח לבנוני שקשור לחיזבאללה וישב בעבר בכלא הישראלי. השניים נפגשו עם חסין שית ומבריח נוסף, אכרם שית, בטורקיה בין 23 ל-30 בנובמבר 2021. בפגישה זו ביקש שית מהשניים לממש הברחת כלי נשק לישראל ולהטמין אותם בנקודות מסתור בשטח - שאותן ירוקנו מגויסים אחרים של חיזבאללה בישראל. בנוסף התבקשו השניים לבחון את יכולותיהם לבצע פיגועים בישראל באופן עצמאי.
עטאללה, לפי שב"כ, הבין ששית הוא איש חיזבאללה - גם נוכח העובדה ששית פירט את הרקע לבקשות ממנו. שית, לדברי שב"כ, אמר כי איראן רוצה להחזיר את השליטה שלה על האזור ומבקשת להתנקם בישראל על פעולותיה מולה באמצעות העברת נשק ל"תאים רדומים" של הארגון בישראל, כדי לחמש אותם ל"שעת צורך", במטרה לפגוע באנשים בכירים בישראל, קציני צבא ופוליטיקאים.
סאמי גיזאווי מואשם בעבירות של מגע עם סוכן חוץ, מתן שירות או העמדת אמצעים לארגון טרור, וקשירת קשר לפשע. ראמי שאמי מואשם במספר עבירות של מגע עם סוכן חוץ, מספר עבירות של מתן שירות או העמדת אמצעים לארגון טרור, ניסיון לעבירות בנשק (יבוא) וקשירת קשר לפשע.