לאחר הגעת צעדת המחאה לכנסת, ויומיים לפני ההצבעות הצפויות בכנסת על ביטול עילת הסבירות, מתגבר הלחץ מצד המילואימניקים על ראש הממשלה. ארגון "אחים לנשק", אחד מארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית, הודיע אמש (שבת) על כ-10,000 מילואימניקים שהכריזו כי לא יתייצבו אם החקיקה תושלם - מעבר ל-1,194 אנשי חיל האוויר שכבר הודיעו על כך.
במספר זה כלולים גם מילואימניקים שכבר הודיעו בעבר על אי-התייצבותם אם החקיקה תאושר סופית בקריאה שנייה ושלישית. במסיבת העיתונאים בבית חיל האוויר בהרצליה השתתפו, לפי המוחים, נציגים של כ-40 יחידות מילואים.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של אחים לנשק
מסיבת עיתונאים של אחים לנשק
מסיבת העיתונאים של אחים לנשק
(צילום: יאיר שגיא)
בתחילת הדברים נאמר כי "השורה התחתונה היא שהאנשים יגידו שהם לא מתוכונים לשרת בדיקטטורה. לכל האנשים שמקדמים את חוקי ההפיכה, אנחנו באים ואומרים בצורה ברורה, צבא העם קיים רק בדמוקרטיה". בעקבות זאת נשמעו מחיאות כפיים סוערות. "אנחנו ניצבים היום באחד הרגעים הקשים בתולדות מדינת ישראל. היום כולנו מייצגים כעשרת אלפים חיילי מילואים, שאומרים לממשלת ישראל, לראש הממשלה נתניהו ולשר הביטחון גלנט: האחריות לחורבן בית שלישי תהיה עליכם".
עוד נאמר: "כבר חודשים ארוכים אנחנו בשטח, לא בבית ולא בעבודה. אלה המילואים הארוכים ביותר שנקראנו אליהם. עשינו הכל כדי להגן על הדמוקרטיה. לא הותרתם לנו ברירה. הבאתם אותנו למקום שבו אנחנו אומרים - עד כאן. אם אתם רוצים אותנו איתכם ולצידכם, כמו ששירתנו תחת ממשלות ימין ושמאל, אנחנו קוראים לכם לעצור את החקיקה ההופכת את ישראל לדיקטטורה. ביטול עילת הסבירות היא לא תיקון למערכת המשפט, היא מתן כוח בלתי מוגבל לממשלה. כמו שאמרנו תמיד, התחייבנו לשרת את הממלכה ולא את המלך.
"אנחנו נחושים, אנחנו לוחמים, אנחנו אוהבים את המדינה הזאת ואנחנו לא נוותר עליה, לא נוותר על המדינה. 75 שנים אימנו אותנו תמיד להיות דקה מקריאה, בכוננות בכל צורך בלי לשאול שאלות, להרים את הנשק, והתייצבנו. מעולם לא חשבנו שנצטרך להניח את הנשק כדי לשמור על הגבולות אבל הגבול שעובר בין דמוקרטיה לדיקטטורה הוא הגבול".

אל"מ במיל' נבו ארז, מפקד דובדבן ושייטת 13 לשעבר וראש אגף במוסד, נאם: "אחים ואחיות למחאה, אנשים מדהימים מכל קצוות הארץ כבר יותר מחצי שנה נמצאים בכל מקום על מנת להגיד לממשלה הזאת ובעיקר לעומד בראשה: 'עד כאן'. כולנו כאן משוכנעים בצדקתנו. מדינת ישראל כבר מחולקת לשני שבטים שונים, והחשש כבד שהקיטוב והשסעים יביאו אותנו למלחמת אחים. השסע עמוק מתמיד, והוא הסכנה למדינת ישראל. אנחנו לפני חורבן בית שלישי. המדינה מתפרקת יום יום: הכלכלה, ההייטק, מערכת המשפט ועכשיו הצבא".
ארז תקף כי "יש אדם אחד שאחראי על כל זה, שהכאוס משרת אותו, הוא מתמרן ולא מתומרן. נתניהו, אתה ולא אף אחד אחר אחראי על זה. כל האחריות יושבת עליך. ראש ממשלה שכך מתמרן את החברה וכך מרסק אותה איבד את צלם האנוש, וכל זה מאינטרסים אישיים. השסע עמוק מתמיד, וההפיכה המשפטית הורסת את צבא העם".
הוא הוסיף כי "השבוע כתבתי מספר מילים למפקדים הכי ערכיים ואמיצים, שהם דמויות לחיקוי לכל אחד מאיתנו, שאני משהה את עצמי מהתנדבות למילואים עד לעצירת החקיקה. אני ועוד מאות אחרים שמנו את האמון בשלטון, אך השלטון שבר את כל הערכים הבסיסיים שלאורם נשבענו לשרת את צה"ל. אני פונה לכל עם ישראל ואומר, לא לסרבנות - אבל כן להשהייה מהתנדבות למילואים. זה אחד הנשקים הנכונים למאבק הזה, בזמן הזה. אני לא מתכוון להתנדב לשרת במדינה דיקטטורית. באופן אישי קשה לי מאוד עם השבר הזה, אני נמצא במערבולות ערכיות מעל לשבועיים, עד שלקחתי את ההחלטה וכתבתי את המכתב.
"אני מכיר לא רע את השינויים המתרחשים בסביבה האסטרטגית והביטחונית, אבל שום איום לא מאיים כמו ניסיון ההפיכה שמתבצע מול העיניים שלנו ברגע זה. המשימה של כולנו קשה ומורכבת כיוון שהיא מבליטה את המתרחש בשנים האחרונות, עם מכונת רעל שקוראת לכל מי שכאן טרוריסטים ואנרכיסטים. אבל לכן אני ואנחנו כאן נשנה את זה. באנו לבנות מחדש את אופיה ואת ערכיה של מדינת ישראל. ייתכן שההרס הגדול מכולם הוא הרס צבא העם, שמתפורר כיוון שאין צבא אם אין דמוקרטיה. הפגיעה בביטחון היא לא במספרים של כמה מילואימניקים חותמים, היא בעיקר בגלל הפגיעה ברוח ובערכים של כולנו".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של אחים לנשק
מסיבת עיתונאים של אחים לנשק
מסיבת העיתונאים של אחים לנשק
(צילום: יאיר שגיא)
סא"ל במיל' מ', טייס קרב לשעבר ומשרת פעיל במטה חיל האוויר בהווה, אמר בנאומו כי הוא "משרת קרוב ל-35 שנה. מאז שהפכתי לטייס מבצעי הובלתי מאות גיחות. תמיד שואפים לקחת את המשימות הקשות והמסוכנות ביותר. כמילואימיניק, החיל והיחידה הם ממש משפחה. חבריי הטובים ביותר הם אנשי החיל. היום הזה קשה וכואב. צה"ל הוא מהצבאות האיכותיים בעולם, אם לא הטוב שבהם. הסיבה היא התנדבותם של המילואמניקים, עם הרוח להגן על ערכי היסוד: יהדות ודמוקרטיה.
"מדובר בדלק שלנו. היום אני בתחושת שבר מול מסע החקיקה הדורסני של הממשלה. האמירה שלנו ברורה, אם הממשלה תפר את ערכי היסוד ותהפוך את ישראל לדיקטטורה, לא נשרת. ההחלטה של כל אחד מאיתנו היא פרטית. לכל אחד הקו האדום הערכי והמוסרי. שלי הגיע היום. בכל שנותיי לא דמיינתי שאגיע ליום הזה. המדינה תחת איום קיומי. צבא העם יש רק בדמוקרטיה".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של אחים לנשק
מסיבת עיתונאים של אחים לנשק
"ממשלה ללא איזונים ובלמים תפגע בכל הערכים שאני נלחמת עבורם". סרן קורל הלפט
(צילום: יאיר שגיא)
סרן במיל' קורל הלפט, קצינה לוחמת במערך ההגנה האווירית, אמרה כי "תחושת השליחות שמלווה אותי בחצי השנה האחרונה כשאני יוצאת להגן על דמותה של המדינה היא אותה התחושה שהייתה לי כשהתנדבתי כקצינה לוחמת. אני אוהבת את המדינה ואעשה כל שביכולתי כדי להגן עליה ועל אזרחיה, אך אני מפחדת שממשלה ללא איזונים ובלמים, שפועלת כדי להחליש את שומרי הסף, תפגע בכל הערכים שאני נלחמת עבורם. אני אומרת את זה כדי שלא נחצה סף שלא נוכל לחזור ממנו. אני אומרת את זה כדי שנשמור על המדינה שלנו, כמו שתמיד עשינו כולנו".
סגן אלוף במיל ש' ממערך המ"מ אמר: "שירתתי במשך 22 שנים. הפיקוד על חיילים וקצינים נתן משמעות לחיי. חונכתי על הרעיון של מדינה יהודית ודמוקרטית, בגלל זה התנדבתי ושירתתי. זה החוזה. ההפיכה המפשטית וביטול עילת הסבירות שוברים את החוזה הזה. אני ויתר אנשי המ"מ, שאוהבים את המדינה ומוכנים לתרום הכל, הגענו לצעוק מדם ליבנו: הצילו את צה"ל, תעצרו את הטירוף. החקיקה היא זריקת רעל שתתפשט ותחריב הכל. אזרחים חופשיים לא יתנדבו לשרת דיקטטורה, זה פשוט לא יקרה. המצפון אינו מאפשר והדעת אינה סובלת שנעמוד מנגד ושלא נתנגד ונפעל, כי מה נגיד לילדנו שישאלנו אותנו, 'איפה היית כשישראל הפסיקה להיות דמוקרטיה?' אז תעצרו עכשיו, זה עוד לא מאוחר".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של אחים לנשק
מסיבת עיתונאים של אחים לנשק
"פיטוריו של גלנט במרץ היו רגע שבר בשבילי. החוזה עם המדינה הופר". סרן במיל' ניצן אורבך גרשוביץ
(צילום: יאיר שגיא)
סרן במיל' ניצן אורבך גרשוביץ, הקצינה הראשונה במדור טג"ח (טיפוס גלישה וחילוץ), נאמה: "אני משרתת בסדיר ובמילואים 21 שנים לפחות, תחת כל ממשלות ישראל, לא משנה מאיזה צד. השיקול המדיני מעולם לא חלחל, אך היה חוזה והוא הופר. בסוף מרץ, לאחר שראש הממשלה פיטר את שר הביטחון, זה היה רגע שבר בשבילי, מצאתי את עצמי קרועה. כל רצוני הוא לחזור לשגרת חיי המנומנמת, לעבוד במרפאה ולהגיע למילואים, ובלבד שיש לי את הביטחון בכך שהמדינה האהובה שלי, שאני מוכנה למסור את נפשי עבורה, תהיה יהודית ודמוקרטית, מקום ראוי לילדיי, לפי ערכי מגילת העצמאות".
בין היתר נאמו אייל נוה וסא"ל במיל' רון שרף, לוחמים בעבר בסיירת מטכ"ל ומראשי ארגון "אחים לנשק", סא"ל במיל' שחף גלילי ממערך המ"מ, סא"ל במיל' אורן שביל, מג"ד במילואים ביחידת מורן, ורס"ן במיל' אורן סלע, בעבר מפקד בסיירת גולני כיום קצין אמל"ח ביחידת האלפיניסטים.
פורסם לראשונה: 20:26, 22.07.23