כוחות גדולים של משטרה ומג"ב אבטחו הבוקר (רביעי) מבצע של הרשות לאכיפה במקרקעין להריסת כ-50 מבנים בלתי-חוקיים בשכונה הבדואית ואדי חליל ליד היישוב אום בטין בנגב לצורך הרחבתו של כביש 6. כמה מתושבי השכונה בחרו להצית את בתיהם כדי למנוע מהמדינה את הריסת המבנים. "הריסת שכונת ואדי חליל היא פשע נגד האנושות", אמרו במועצה האזורית לכפרים הלא-מוכרים בנגב בעקבות ההליך שקיבל משנה תוקף בבג"ץ. לא נרשמו עימותים.

מדובר באחד ממבצעי ההריסה הנרחבים שאירעו באחרונה באזור הנגב. גם מפקד מחוז דרום במשטרה ניצב אמיר כהן הגיע לזירה. הבתים של אנשי שבט אבו עסא נמצאים על אדמות מדינה, שעליהן ביקשה חברת "חוצה ישראל" לפעול כאמור להרחבת הכביש המהיר הארוך בישראל לכיוון דרום. תושבי השכונה עתרו לבג"ץ, אך בית המשפט דחה את העתירה וקבע כי המדינה עשתה כל מאמץ כדי להגיע להידברות עם תושבי השכונה המפונה.
עם התושבים שבתיהם נהרסו נמנית רסמיה אבו עסא, דודתו של אוסמה אבו עסא שנרצח בטבח 7 באוקטובר. אבו עסא ישבה על כיסא וצפתה בכוחות הרשות לאכיפה במקרקעין הורסים את ביתה. עלי אבו עסא, אחד התושבים שבחר להצית את ביתו לפני ההריסה, סיפר: "אני מעדיף שהבית יישרף, זה יותר טוב מלראות שהורסים אותו בטרקטורים".
אבו עסא, אב לארבעה, אמר עוד: "כל החיים השקעתי על הבית בשביל לגור בו, יש לי ילדים קטנים בבית הזה ועכשיו אומרים לי 'לך' כדי להרוס אותו. אני לא רוצה לראות את הבית שלי נהרס מול העיניים שלי, אני מעדיף שהוא יישרף. שיישרף הבית, זאת לא בעיה. כל החיים שלי בן אדם עובד ולא עושה דברים רעים למדינה וזה מה שיש לי להגיד".
4 צפייה בגלריה
מבצע הריסות מבנים לא חוקיים בנגב
מבצע הריסות מבנים לא חוקיים בנגב
דודתו של הנרצח בטבח 7 באוקטובר צופה בהריסת ביתה
(צילום: המועצה לכפרים לא מוכרים)
4 צפייה בגלריה
מבצע הריסות מבנים לא חוקיים בנגב
מבצע הריסות מבנים לא חוקיים בנגב
צופים בהריסת הבתים
(צילום: וואליד אלעוברה)

תושבי השכונה המפונה טענו בעתירתם לבג"ץ כי ההחלטה לפנות אותם לשכונה 1 ביישוב אום בטין מסכנת אותם בשל סכסוכים פנימיים. הם ביקשו לעבור לשכונה ביישוב תל שבע, אלא שלשם היו אמורות לעבור משפחות אחרות. רשות הבדואים הבהירה ב-2020 כי לא תתנגד אם המשפחות יחליפו בין השכונות, אולם הן לא הצליחו להגיע להסכמה.
שופט בג"ץ יצחק עמית דחה את העתירה וציין שהאינטרס הציבורי הוא הסדרת התיישבות הבדואים בנגב ופתרון בעיית הבנייה הבלתי-חוקית. עוד הוא ציין בהחלטתו כי השכונה המיועדת למפונים נמצאים ממש בסמוך למקום מושבם. בנוסף קבע השופט כי האינטרס הציבורי הוא הרחבת כביש 6 דרומה, שבעקבותיו תהיה גישה נוחה יותר לאזור התעשייה הדרומי בבאר שבע וישתפר הקשר עם העיר דימונה. להחלטת השופט עמית הצטרפו השופטים דפנה ברק-ארז וחאלד כבוב.
4 צפייה בגלריה
מבצע הריסות מבנים לא חוקיים בנגב
מבצע הריסות מבנים לא חוקיים בנגב
הצתת בתים בשכונה
(צילום: המועצה לכפרים לא מוכרים)
4 צפייה בגלריה
מבצע הריסות מבנים לא חוקיים בנגב
מבצע הריסות מבנים לא חוקיים בנגב
כוחות גדולים של משטרה אבטחו את הריסת הבתים
(צילום: המועצה לכפרים לא מוכרים)
במועצה האזורית לכפרים הלא-מוכרים בנגב הגיבו בחריפות: "גם אם תושבי השכונה היו מוכנים לעבור לשכונה 1 באום בטין, כפי שדורשת המדינה, בניית הבתים שם כלל לא החלה. המשמעות היא שמהיום, למאות תושבי השכונה, בהם כ-150 ילדים, קשישים רבים וגם בעלי מוגבלויות, לא תהיה קורת גג לישון תחתיה. דמוקרטיה מתוקנת לא יכולה לעשות זאת לאזרחיה, וישראל לא הייתה מעלה בדעתה לעשות זאת לאזרחיה היהודים".
עוד אמרו במועצה כי "כל חטאם של תושבי ואדי חליל הוא שאינם מוכנים לעבור לשכונה שבה יש סכנה אמיתית לשפיכות דמים, עקב איומים של גורמים אלימים בודדים שנמנים עם שתי משפחות גדולות הזקוקות לשכונה לשם הסדרת מגוריהן. המטרה של ההריסות היא להדליק את הנגב כדי להעמיק את האפליה הגזענית. לאטימות המדינה ולהתעקשותה על ההרס ועל הפיכת מאות מאזרחיה לחסרי בית, יש רק סיבה אחת, מבישה: גזענות".
מהרשות לאכיפה במקרקעין נמסר בתגובה: "הרשות פועלת להשבת הקרקע לציבור והגנה על התשתיות הלאומיות בהתאם לתכנון. המבנים המדוברים נבנו ללא היתר ובניגוד לתוכנית על קרקע מדינה המיועדת לתשתית לאומית (המשך סלילת כביש 6). אין אפשרות להסדיר את הבנייה הבלתי-חוקית במקום ולתושבים ישנו פתרון זמין חוקי. הרשות אוכפת ופועלת בהתאם לצו בית משפט שאושר בשלוש ערכאות ובכלל זה ערכאת בג"ץ".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "הריסת עשרות מבנים לא-חוקיים בצביר אבו עסא שבנגב, היא צעד חשוב של ריבונות ומשילות. כפי שהשר הבטיח עם כניסתו לתפקיד, יש עלייה ניכרת בהריסת הבתים הלא-חוקיים בנגב, והשר גאה להוביל מדיניות זאת ועושה זאת מדי שבוע בשולחנות עגולים. הערכה מיוחדת למשטרת מחוז דרום ולממ"ז אמיר כהן שמיישמים המדיניות ופועלים לאכוף את החוק בנחישות ונחישות. יידע כל פורע חוק בנגב שאדמות הנגב לא הפקר ומדינת ישראל תילחם מלחמת חורמה במי שמשתלט על קרקעות ומנסה לקבוע מציאות בשטח".