נמשכת המתיחות הגבוהה בשכונה הנפיצה במזרח ירושלים: כמה ימים אחרי הפינוי הלילי של משפחת סאלחייה מביתה בשכונת שייח ג'ראח (שמעון הצדיק) בירושלים, הגיעו הבוקר (יום ו') סגן ראש העיר אריה קינג ויו"ר ארגון "אם אשכחך" חיים סילברשטיין למתחם אום הארון בשכונה כדי לגדר מגרש ריק. נוכחים בזירה העידו על עימות אלים בקרקע שהופקעה ממשפחת סאלם הפלסטינית.
סילברשטיין מחזיק לדבריו בבעלות בטאבו על המגרש שאותו הגיע לגדר הבוקר עם סגן ראש העיר. יונתן יוסף, חבר סיעתו של קינג בעירייה, טוען לבעלות חלקית על הבית של משפחת סאלם. קינג טוען שפנה למשפחת סאלם בנובמבר האחרון עם דרישה לפנות את ביתה.
2 צפייה בגלריה
אריה קינג בשייח ג'ראח
אריה קינג בשייח ג'ראח
שייח ג'ראח, הבוקר
בחודש שעבר ביקשו בהוצאה לפועל משני הצדדים להמציא מסמכים נוספים הנוגעים לבעלות על הקרקע, ולפיכך עדיין לא ידוע מתי יתממש הפינוי של המשפחה שנקבע בתחילה לפברואר הקרוב. נכון לעכשיו טרם התקבלה החלטה בעניין פינוי הכנסים של הפלסטינים שהיהודים טוענים לבעלות עליהם.
סגן ראש העיר קינג סיפר: "היהודי הגיע יחד עם עובדים מטעמו לשם גידור קרקע שרשומה בטאבו ובבעלותו. קומץ תושבים ערבים התפרע, תקף ופעל באלימות כלפי הבעלים. אחד מהתוקפים אף שלף כלי חד כלפי היהודים במקום. התקיפה האלימה כלפי העובדים וכלפיי באופן אישי גרמה לפגיעה קלה בקרב היהודים. גם אני נפגעתי ביד, אבל דבר לא יעצור אותנו". כוחות משטרה שנכחו בזירה מנעו חיכוכים בין הצדדים.
מנגד, איברהים סאלם שטוען לבעלות על ביתו, אמר: "שכרנו את הבית עם הקרקע הזאת שגודרה היום מירדן בשנת 1948. מה שקרה היום זה שאריה קינג ועוד אדם אחד הגיעו לכאן להציב גדר למרות שאין להם צו מבית משפט שהם יכולים לעשות זאת". אישה פלסטינית טוענת שקינג הכה בה באבן. לדבריה, היא פונתה לטיפול במרפאה עם חשש לשבר ביד.

"לסגן ראש העיר חשוב לעשות פרובוקציות"

לאורך החודש האחרון נערכות הפגנות בשכונת שייח ג'ראח במחאה על הכוונה לפנות את משפחת סאלם מביתה. בארגון free Jerusalem שפועל מדי שבוע בפעולות סולידריות עם תושבי השכונה אמרו: "לסגן ראש העיר וחבריו חשוב לעשות פרובוקציות, להשתלט על עוד שטח.
"החוק שמאפשר למתנחלים להשתלט על בית משפחת סאלם הוא חוק גזעני וציני שנותן ליהודים לדרוש את מה שהיה בידיים יהודיות לפני 48' בעוד שאותה הזכות נמנעת מפלסטינים. כל הזרועות של הכיבוש פועלות יחד כדי לגרש את התושבים הפלסטינים של מזרח ירושלים. כנסת, מתנחלים, עירייה, משטרה, בתי המשפט. אנחנו נהיה שם היום כמו בכל יום השבוע, וכל יום שישי, וניאבק".
יוסי חביליו, גם הוא סגן ראש העיר ירושלים, אמר: "אריה קינג כנראה אוהב אלימות יותר משהוא אוהב את ירושלים. הוא מתנהג כמו בריון, וכדי לעזור לחברים הגזענים שלו להבעיר את השטח בניסיון להפיל את הממשלה - הוא משסה ומתגרה ולא מפספס הזדמנות לייצר מהומות.
"ההתנהלות שלו באה באופן ישיר על חשבון תושבי ירושלים שאותם הוא אמור לשרת, ולא בפעם הראשונה. הפעילות שלו יכולה בקלות להוביל לשפיכות דמים, אני מתבייש בו ובפעולותיו, וחושב שהגיע הזמן לעצור אותו".
2 צפייה בגלריה
הריסת מבנים בשייח ג'ראח
הריסת מבנים בשייח ג'ראח
הריסות בית משפחת סאלחייה בשייח ג'ראח
(צילום: AFP)
עשרות שוטרים ליוו בלילה שבין שלישי לרביעי את הריסת בית המגורים של משפחת סאלחייה. הכוחות השתמשו ברימוני הלם וביצעו מעצרים נרחבים בבית המשפחה שפונתה. הכניסות והיציאות מהשכונה נחסמו לקראת הריסת הבית, וגם החשמל נותק.
כמה ימים לפני כן התבצרו כמה בני אדם על גג בית המגורים. הם נשאו בלון גז וחומר דליק, הבעירו מזרנים ומחו נגד הכוונה לפנות את הבית. אב המשפחה איים להצית את עצמו. "מי שייצא מהבית שלו הוא בוגד", אמר אז. "אנחנו לא נתפנה מהבית. או שנמות או שנחיה. אני הולך לשרוף את עצמי". צוות של המשטרה ניהל עמו משא ומתן וניסה להוריד את המתבצרים מהגג.

מיד לאחר פינוי בית משפחת סאלחייה, נמתחה על ישראל ביקורת חריפה במועצת הביטחון של האו"ם. שר החוץ של הרשות הפלסטינית ריאד אל-מאלכי אמר בדיון: "ישראל ממשיכה במלחמתה נגד העם הפלסטיני. לפנות בוקר ישראל פשטה, עצרה והרסה בית בשייח ג'ראח. המדיניות הישראלית מתאפשרת מכיוון שאין השלכות לפעולותיה. יש הטייה לטובת ישראל ולא נגדה. יש לספק הגנה בינלאומית ולסיים את הכיבוש הקולוניאלי. פתרון שתי המדינות בסכנה, על הקהילה להצילו".
השגרירה האמריקנית לאו"ם לינדה תומאס גרינפילד חזרה על תמיכת ארה"ב בפתרון שתי המדינות והביעה דאגה מהמתיחות ביהודה ושומרון ובאזור ירושלים. "הצדדים צריכים להימנע מצעדים חד-צדדיים שיסכנו השגת פתרון שתי המדינות כמו הבנייה בהתנחלויות, גירוש והריסה כפי שראינו בשייח ג'ראח".
גם רוסיה הביעה בדיון דאגה מפינוי המשפחה. "אנו מודאגים מפעילות המשטרה בשייח ג'ראח, שהובילה לגירוש משפחה. קוראים לצדדים לנהוג באיפוק ולמנוע יצירת מציאות בלתי הפיכה בשטח".

"מנצלים כל הזדמנות לעוות את המציאות"

השגריר הישראלי באו"ם, גלעד ארדן, תקף בדיון את הרשות הפלסטינית שאינה מגנה פיגועי טרור והסביר את המצב בירושלים: "הפלסטינים מנצלים כל הזדמנות לעוות את המציאות על מנת להסלים את המצב. מה שקורה כעת בשייח ג'ראח הוא דוגמה מעולה – משפחה שגנבה אדמות לצרכיהם האישיים, בעוד שאותן אדמות הוקצו על מנת לבנות בית ספר לילדים עם צרכים מיוחדים".
"זה נושא מוניציפלי שעבר את כל ההליכים המשפטיים, כולל החלטת בית משפט, אך עדיין הפלסטינים בוחרים להשתמש בו", הוסיף ארדן. "התגובה האנטי-ישראלית של המועצה משרתת את צרכיהם הפוליטיים של הפלסטינים בלבד".