3 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין
עדיין לא הניח הצעת קונקרטית על השולחן. המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין
(צילום: AFP / DALATI NOHRA)
גורם מדיני בכיר אמר היום (ראשון) כי יש התקדמות במשא ומתן בין ישראל לבין לבנון בתיווך האמריקני על הגבול הימי בין שתי המדינות. זאת לאחר שביום שישי נועד המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין עם נשיא לבנון מישל עון בארמונו בבעבדא.
"אנחנו עדיין באמצע התהליך האינטנסיבי. המתווך האמריקני הוכשטיין ביקר כאן ביום חמישי האחרון, ובשישי חזר לביירות. אנחנו מתקדמים, אבל יש עוד הרבה עבודה", אמר הגורם. "יש עדיין דברים לא סגורים. ממשלת לבנון נדרשת להכריע שהיא מוכנה להגיע להסכם. אנחנו עם אוזן ועין פתוחות לגבי האיומים של חיזבאללה על 'כריש' ושאר האסדות. המדיניות בתוקף - אנחנו מתכננים להפיק את 'כריש' ברגע שהעבודות יסתיימו, וכל התקפה על אסדה כזו או אחרת תגרור תגובה שלנו. השבועות הקרובים קריטיים, והמתווך עושה עבודה משמעותית. מקווה שנגיע להסכם החשוב הזה", הוסיף הגורם.
הגורם המדיני הבכיר הוסיף כי המתווך הוכשטיין עדיין לא הניח הצעה על השולחן: "יש עוד עבודה בעניין הזה. אנחנו מקווים שזה יקרה בקרוב. העבודות על אסדת 'כריש' לא מתחילות בספטמבר, אלא רק בתחילת אוקטובר. אנחנו מתכננים להמשיך בתהליך הזה, וכשהחברה תהיה מוכנה היא תפיק את הגז". פרשננו לענייני ביטחון, רון בן ישי, מציין כי ההערכה כעת היא שחיזבאללה – אף שלא יהיה חלק מההסכם המתגבש – לא ינסה לטרפד אותו.
3 צפייה בגלריה
מפת הסכסוך הימי בין ישראל ללבנון
מפת הסכסוך הימי בין ישראל ללבנון
מפת הסכסוך הימי בין ישראל ללבנון
(באדיבות משרד האנרגיה)
במקביל, ערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה אל-מנאר דיווח מ"מקורות המעורים בפרטים" כי הושגה התקדמות במגעים לטובת הצד הלבנוני, בשיחות לקביעת הגבול הימי בין ישראל ללבנון.
לפי הדיווח, שדה הגז "קאנא" יישאר בשליטה לבנונית בערבויות צרפתיות לכך שחברת "טוטאל" תחל בפעולות הקידוח באזור, מיד לאחר החתימה על ההסכם. הוכשטיין מצדו עדכן את הלבנונים שקיבל מסר מהממשל בצרפת על כך שהם, יחד עם חברת "טוטאל", אכן יתחילו לעבוד בצד הלבנוני כאשר ייחתם ההסכם.
עוד צוין כי הוכשטיין מסר ללבנונים שנקודת הגבול 23 עדיין מצריכה שיח ודיונים סביבה. הלבנונים ביקשו ממנו להציג בפניהם טיוטה בכתב, שבה יצוינו הדברים שהביא לשולחן המשא ומתן, ורק לאחר מכן לבנון תציג את עמדתה. באל-מנאר מדווחים כי "כל הטענות הישראליות על דחיית תהליך ההפקה של הגז אינן נכונות. הצד הישראלי מוכן כבר לחתום על הסכם ולהתחיל להפיק גז".
פורסם לראשונה: 15:59, 11.09.22