3 צפייה בגלריה
"איראן כמדינה גרעינית היא כבר לא איום היפותטי בלבד". כהן וביידן
"איראן כמדינה גרעינית היא כבר לא איום היפותטי בלבד". כהן וביידן
"איראן כמדינה גרעינית היא כבר לא איום היפותטי בלבד". כהן וביידן
(צילום: EPA, gettyimages, רויטרס/Louiza Vradi)
ברקע השיחות לקידום הסכם נורמליזציה עם סעודיה, קרא הלילה (בין שלישי לרביעי) שר החוץ אלי כהן לארצות הברית לאמץ את "מודל דרום קוריאה" במזרח התיכון. במאמר שפרסם ב"וול סטריט ג'ורנל" הוא טען כי המודל יאפשר למנוע את השאיפות הגרעיניות של איראן באזור.
לטענת כהן, למרות האיום הגרעיני מצד צפון קוריאה, סיאול נמנעה עד כה מפיתוח נשק גרעיני משל עצמה, בעקבות מחויבותה של ארה"ב להגן עליה. לדבריו, המודל שיישמה וושינגטון באזור משמש אמצעי הרתעה ומונע תוקפנות של פיונגיאנג כלפי שכנתה בדרום.
3 צפייה בגלריה
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
המנהיג האיראני חמינאי ויורש העצר הסעודי בן סלמן
(צילום: AP, EPA)
בחודש מאי השנה פורסם דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שקבע כי איראן המשיכה להפר את תנאי הסכם הגרעין והגדילה משמעותית את מלאי האורניום המועשר שלה. על פי הדוח, כמות האורניום המעושר של הרפובליקה האיסלאמית - נכון ל-13 במאי - גבוהה פי 23 מהכמות המותרת בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין טהרן למעצמות. סוכנות הידיעות רויטרס ציינה כי מהממצאים בדוח של סבא"א עולה שמאגר האורניום המועשר לרמה של עד 60% מספיק כעת לייצור שתי פצצות גרעיניות.
"איראן כמדינה גרעינית היא כבר לא איום היפותטי בלבד", כתב השר, והוסיף: "אם המשטר האיראני יבנה נשק גרעיני, הוא יצית מירוץ חימוש במזרח התיכון ומדינות כמו סעודיה, מצרים וטורקיה ירגישו צורך לחזק את ההגנות שלהן והיציבות באזור תתערער".
כהן הדגיש כי הבטחה להגנה אמריקנית במזרח התיכון תסייע להרגיע את האזור, ואף תהפוך את השאיפות הגרעיניות של סעודיה ומדינות המפרץ למיותרות. "חזית מאוחדת - לצד מאמצי הקהילה הבינלאומית למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני - תקדם שלום ונורמליזציה במזרח התיכון", כתב.
סעודיה, נזכיר, דורשת בין השאר כחלק מהסכם נורמליזציה עם ישראל להקים מתקן להעשרת אורניום, שיכניס אותה למועדון הגרעין. כמו כל המדינות באזור, גם סעודיה אומרת שהיא מעוניינת באטום רק לצורכי שלום. בישראל נרשמו קריאות להתנגד לכך.