מועצת הביטחון של האו"ם תדון ביום שני בבקשה הפלסטינית לחברות מלאה באו"ם. הדיון ייפתח בשעה 10:00 שעון ניו יורק (17:00 שעון ישראל) בהתייעצות סגורה, ובהמשך יתקיים דיון פומבי.
הדיון מתקיים בעקבות פנייה של הפלסטינים למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ונעשה בתיאום עם מלטה - הנשיאה התורנית של מועצת הביטחון, שבה חמש חברות קבועות ועשר מתחלפות.
2 צפייה בגלריה
דיון במועצת הביטחון של האו"ם
דיון במועצת הביטחון של האו"ם
דיון במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP)
הרשות הפלסטינית מוגדרת מאז 2011 כ"מדינה משקיפה" באו"ם, מאז שבקשתה המקורית להצטרף כחברה מלאה לא צלחה. כדי להתקדם להצבעה על הצטרפות בעצרת הכללית של האו"ם, הפלסטינים יצטרכו לקבל את התמיכה של תשע מתוך 15 המדינות החברות במועצת הביטחון - ללא וטו של אחת מחמש החברות הקבועות - ארה"ב, בריטניה, צרפת סין ורוסיה.
לפי נהלי האו"ם, לפני הצבעה במועצת הביטחון צריכה להתמנות ועדה מיוחדת שתגבש המלצות. רק אם אותה ועדה ממליצה בחיוב על הצירוף, המועצה מצביעה על ההמלצה. גם אם תתקיים הצבעה במועצת הביטחון כלל לא בטוח שהפלסטינים יצליחו לגייס רוב של תשע מדינות. שש מדינות ככל הנראה יתמכו בבקשת ההצטרפות הפלסטינית - סין, רוסיה, אלג'יריה, גיאנה, מוזמביק וסיירה לאון. שתי מדינות נוטות לתמוך - סלובניה ומלטה.
אם הבקשה תקבל את הרוב הנדרש, ארה"ב תידחק לפינה ותצטרך להכריע אם היא מנצלת את זכות הווטו שלה. לפי הערכות, ולאור המדיניות המסורתית של ארה"ב, סביר להניח שאם הפלסטינים יצליחו להביך את האמריקנים ולכפות הצבעה - האמריקנים יטילו וטו.
2 צפייה בגלריה
לינדה תומאס-גרינפילד
לינדה תומאס-גרינפילד
לינדה תומאס-גרינפילד, שגרירת ארה"ב באו"ם. מה יעשו האמריקנים?
(צילום: EPA/EDUARDO MUNOZ)
אם הבקשה תאושר במועצת הביטחון תתקיים הצבעה בעצרת הכללית. הפלסטינים יצטרכו תמיכה של שני שליש מהמדינות החברות, שנציגיהן יהיו נוכחים בעצרת. אישור הבקשה בעצרת מעניק באופן מיידי למדינה הפונה מעמד של חברה מלאה באו"ם.
כבר בשנת 2011 הפלסטינים הגישו בקשה לחברות מלאה באו"ם, אך הצעד נכשל לאור חילוקי דעות בוועדה המיוחדת של מועצת הביטחון, שלא הצליחה לקבוע יש להמליץ על צירוף הפלסטינים. כישלון מהלך ההצטרפות הוביל לאימוץ החלטת עצרת האו"ם 67/19, שהעניקה לפלסטין כאמור את המעמד "מדינה-לא-חברה" באו"ם ("Non-Member State").