אחרי שישראל פרסמה רשימה של 300 אסירים ביטחוניים שעשויים להשתחרר בעסקת החטופים, בשב"ס ממתינים לקבלת הרשימה הסופית. האסירים צפויים להשתחרר בפעימות, כתלות בשחרור החטופים הישראלים, לפי מפתח של שלושה אסירים לכל חטוף שישוב. כל האסירים המדוברים הם נשים ונערים, שרבים מהם הורשעו בעבירות טרור חמורות - אך לא ברצח.
2 צפייה בגלריה
כלא עופר
כלא עופר
כלא עופר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
האסירים ישוחררו מהאגפים בבתי הכלא דמון ומגידו בצפון וכלא עופר באיו"ש. בכל מקרה הם ירוכזו תחילה בכלא עופר, שם יעברו זיהוי נוסף וקפדני על-ידי נציגי הצלב האדום שיגיעו לכלא.
בשלב הזה טרם ידוע מתי תתקבל בשב"ס רשימת השמות, אך ברגע שזה יקרה האסירות והקטינים שאמורים להשתחרר יישלפו מהתאים שלהם ויובלו, תחת אבטחה כבדה של יחידת נחשון, לכלא עופר. שם הם יעברו בדיקה קפדנית לזיהוי, יועלו על אוטובוסים ויוסעו בצורה מרוכזת אל נקודת השחרור שלהם בשטחים. בשלב זה יש איפול על נקודת השחרור של האסירות והקטינים הביטחוניים.
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33

למעשה, רק לאחר העברת האימהות והילדים החטופים בנקודת המעבר לידי נציגי מדינת ישראל וצה"ל שב"ס יקבל את רשימת האסירים המשוחררים. מרבית האסירים ברשימת ה-300 שמיועדים לשחרור הם קטינים כבני 18-17, יש מספר קטן של קטינים בני 15-14 ועוד כ-27 נשים אסירות ביטחוניות. רבים מהקטינים נעצרו בשנה האחרונה בעבירות של אחזקת אמל"ח, ירי זיקוקי דינור, יידויי אבנים או בקבוקי תבערה או תמיכה בארגון טרור ובודדים נעצרו לאחר שניסו לדקור או לתקוף אזרח יהודי או איש כוחות הביטחון. בקרב האסירות כולם כבר שפוטות לתקופות מאסר ארוכות יותר ושם רואים עליה ברף חומרת העבירות, כולל ניסיונות רצח ותקיפה.
"סוהרי וסוהרות שב"ס יבצעו את תפקידם על הצד הטוב ביותר, בצורה מקצועית ונחושה", אמרה נציבת שב"ס קטי פרי. "אנו שמים לנגד עינינו כל העת את החזרת החטופים הביתה".
פרי ערכה במהלך היום (יום רביעי) מספר דיוני הערכות מצב כדי שמבצע השחרור יעבור בשלום. כל תנועה של רכבי השב"ס שיובילו את האסירות והקטינים מבתי הכלא השונים, תתבצע תחת אבטחה כפולה של יחידת נחשון, שמתמחה בליווי ושינוע אסירים בכבישי ישראל.
כידוע, כלא עופר הוא הכלא הביטחוני הגדול ביותר בישראל ובו מוחזקים כ-2,000 עצורים ואסירים ביטחוניים. בזמן הגעת האסירות והקטינים הביטחוניים למתחם, כל האסירים הביטחוניים בכלא יישארו נעולים בתאים ולא יהיה כל מגע או קשר עין בין הכלואים לבין המשוחררים. בשב"ס אומרים כי התהליך מרגע קבלת הרשימות ועד להתארגנות לשחרור יכול לקחת מספר שעות.
2 צפייה בגלריה
המשך עדותה של קטי פרי בוועדת גלבוע
המשך עדותה של קטי פרי בוועדת גלבוע
נציבת שב"ס קטי פרי
(צילום: אביגיל עוזי)
בשב"ס נערכים לדכא כל רצון בכלא עופר או בכל כלא ביטחוני אחר, גילויי שמחה וחגיגות ניצחון בשל הוצאת העסקה אל הפועל. כרגע ומאז שפרצה המלחמה, בשב"ס מחזיקים את האסירים הביטחוניים בסוג של בועה מנותקת מן העולם החיצוני: הופסקו ביקורי עורכי דין, הופסקו ביקורי משפחות, כל ערוצי הטלוויזיה נותקו, טרנזיסטורים נלקחו, זרם החשמל לתאים הופסק כדי שגם טלפון סלולרי שהוברח לא יוכל להיטען. לפי השב"ס, "יש להם שעה ביום מחוץ לתאים, ולמעשה הם כלואים בכל שעות היממה".
חלק ממי שצפויים להשתחרר ביום שישי בפעימה הראשונה הם קטינים תושבי מזרח ירושלים, שכרגע במעמד של עצורים בשל חשד לעבירות ביטחוניות. הם מוחזקים בבית המעצר בירושלים המכונה "מגרש הרוסים" או בבתי מעצר ברחבי הארץ. לפי שב"ס, כל מי שישתחרר למזרח ירושלים יובל לבית המעצר בירושלים, יעבור שוב הליך זיהוי ודאי, ומשם יוסע אל נקודת השחרור בעיר.