ללא פיקוח באלפי מעונות לגיל הרך: מתוך כעשרת אלפים מסגרות חינוך לגיל הרך (עד גיל שלוש) שפועלות ברחבי הארץ, רק כ-3,200 ביקשו אישור הפעלה במסגרת חוק הפיקוח על מעונות היום, לקראת שנת הלימודים הקרובה שתחל בעוד כשבוע. כך נודע ל-ynet.
התקנות, שאמורות להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר, אמורות לשמור על רווחת ושלום הפעוטות בתוך המסגרות ולוודא שמי שיועסק שם - כשיר לכך. בתוך כותלי המעונות, התקנות מסדירות בין היתר את מספר הילדים המירבי בכל קבוצת גיל, שטח פעילות במ"ר עבור כל פעוט ותנאי בטיחות. באשר לצוות המעון, התקנות קובעות מהי ההכשרה המינימלית הנדרשת כדי לעבוד בתור מחנך או מטפל, מהן ההדרכות וההכשרות שעל הצוות לעבור במהלך השנה, ואת חובת עדכון ההורים.
2 צפייה בגלריה
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
גם השנה - רוב הפעוטות יילכו לגנים פרטיים ללא פיקוח
(צילום: shutterstock)
בנוסף, התקנות אמורות להגדיר תוכנית פעילות שנתית. מערכי ההכשרה וההדרכות שתוכננו עבור צוותי המעונות כדי להכשירם לעבודה עם פעוטות, צומצמו כבר במעמד אישורן משיקולי תקציב.
חוק הפיקוח על מעונות היום נחקק בשנת 2018, אך תקנותיו אושרו רק לפני כחצי שנה בימיה האחרונים של הכנסת הקודמת. החוק היה אמור להביא לרפורמה המיוחלת במסגרות לגיל הרך שרובן פרטיות ופועלות כראות עיניהן, אך מכיוון שלא היה תקציב מדינה באותה עת, ומפני שהממשלה לא רצתה להטיל את העלויות על בעלי הגנים הפרטיים שנפגעו משנת הקורונה - התקנות אושרו בצורה דלה, ולא הביאו לשינוי המיוחל.
2 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
"ניתן לקבל רישיון מבלי שכף רגלו של מפקח תדרוך במקום". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הצורך בתקנות הללו, נובע מהסטנדרטים הנמוכים והבעייתיים שקיימים בחלק מהגנים - צוותים נטולי הכשרה חינוכית וידע במתן עזרה ראשונה, חללים קטנים ומוזנחים ואף תזונה חסרה ולקויה. בנוסף, חשיבות התקנות היא כדי למנוע מקרי אלימות במעונות, כפי שנחשפו בשנים האחרונות.
ענת דייגי, ראש פורום הורים למען אחריות מלידה, התייחסה לדברים: "לא מפתיע שמעט מסגרות לגיל הרך הגישו בקשה לרישיון, הרי אגף מעונות העלה היום את הטופס - כשבועיים לפני תחילת השנה. אם לא די בכך, גם לא נדרש כמעט דבר כדי להגיש את הבקשה, והאגף רק מבקש הצהרות ממפעילי הגנים. ניתן לקבל רישיון מבלי שכף רגלו של מפקח תדרוך במקום על מנת לוודא את תקינותו".
"עצוב שאחרי כל כך הרבה שנים של הפקרות, קיווינו שכעת תגיע הסדרה ראויה, רק כדי לגלות זילות שכזאת בחיי ילדינו", הוסיפה. "אני קוראת לשרה הממונה על התחום, אורנה ברביבאי, להתערב בהקדם ולמצוא פתרונות לאכיפה של החוק והתקנות".