ח"כ יואב קיש (הליכוד) הזהיר היום (שני) באולפן ynet מהסכם הגרעין המסתמן בווינה בין איראן למעצמות, ואמר כי "הולך להיחתם הסכם גרוע על הראש שלנו, זה כישלון גדול". קיש גם אמר כי על ישראל לקלוט בעיקר יהודים מאוקראינה והתייחס לשאלה האם על ישראל לקלוט גם פליטים נוספים: "למה אנחנו אמורים לפתוח את הדלת? מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית ואני מרגיש שיש מאבק על זהותה של המדינה". קיש גם התייחס לשאלה מדוע יו"ר האופוזיציה נתניהו לא מתערב במשבר באוקראינה.
3 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"ההסכם עם איראן בווינה זה הדבר המרכזי". יואב קיש
(צילום: אבי מועלם)

"אולי אפתיע אותך, הלוואי ובנט ויצליח להוביל למשהו ולמנוע שפיכות דמים מיותרת", אמר קיש על פגישתו של רה"מ עם נשיא רוסיה פוטין בשבת.
-אבל אתה יותר סקפטי, נקרא לזה כך? "אני אפילו לא סקפטי, אבל בנט אומר בדבריו שהוא בעצם לא מתווך, אלא מעביר מסרים. את זה אפשר גם בטלפון - אתה מקבל טלפון משולץ או מארה"ב, אתה יכול להרים טלפון. יש לו אפס יכולת להוביל מהלכים והוא רק מעביר מסרים - הוא אומר את זה על עצמו".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אפס יכולת להוביל מהלכים". בנט
(צילום: מארק ישראל סלם)

קיש הדגיש כי הדבר הכי חשוב למדינת ישראל, זה הסכם הגרעין המתגבש בווינה בין איראן והמעצמות. "ההסכם הנוראי שהולך להיחתם בווינה זה הדבר המרכזי", אמר קיש. "אם בנט מצליח לקחת ולמנף את המהלכים האלה בשביל לבלום את ההסכם, זה ההישג הנדרש. אם בסוף העברת מסרים ולא יצא כלום - כל אחד זכותו להחליט מתי חשוב לו או לא חשוב לו לשמור שבת, זה לא העניין - אבל אם בסוף הולך להיחתם הסכם גרוע בווינה על הראש שלנו, בעיני זה כישלון גדול".
איראן הבוקר אומרת שרוסיה נהנית מדחיית חתימת הסכם הגרעין ומרוויחה מהכנסות הנפט. יכול להיות שבנט הצליח להיכנס שם בין הצדדים? "אז קודם כל אני אומר עוד פעם - זה המבחן, ואם אכן נצליח לעצור את חתימת ההסכם הזה - להשהות בשבוע זה פחות משמעותי - אז הרווחת משהו. אבל אם נצליח לייצר פה איזה אירוע שבסוף יפוצץ את שיחות הגרעין בווינה, זה הישג גדול".
קיש הזהיר כי אם הפגישה של בנט עם פוטין לא תואמה עם ארה"ב, יכול להיגרם נזק גדול לישראל. "אני מניח שלא סתם לפיד נוסע היום באופן דחוף לפגישה עם בלינקן, שר החוץ האמריקני, כנראה בדיוק מהסיבות האלה. ובסוף צריך לזכור שאם האירוע הזה יפגע בקשר עם ארה"ב וייתפס כחתרנות ישראלית בארה"ב, זה נזק עצום למדיניות הישראלית. צריך להבין שאנחנו נכנסים לאירוע סופר רגיש, שבמידה מסוימת ישראל לא הייתה חייבת בכלל להיכנס אליו. אם נצליח למנף אותו לתוצאה חיובית בווינה זה הישג עצום. אם לא נצליח וזה יתהפך עלינו, זה יכול להיות רע מאוד ואף בכייה לדורות".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"לא נכון כרגע שיתערב". בנימין נתניהו
(צילום: שאול גולן)

למה נתניהו לא מנסה לפחות למנף את היוקרה שיש לו או להעביר מסרים ולהיות מתווך? "קודם כל באמת רה"מ לשעבר נתניהו מדינאי על והוביל מדיניות שחיזקה את ישראל ובעצם נתנה לבנט את הכלים לעשות את מה שהוא עושה. בלי זה זה לא היה, זה ברור. כמו שהם נשענו על ההישגים שלנו בקורונה ובכלכלה וכו'. מדוע עכשיו נתניהו לא בא ונדחף קדימה? עם כל הכבוד שיש לו תפקיד רשמי, יו"ר האופוזיציה, אין לו שום סמכות, ולכן אני חושב שדווקא בצדק נתניהו מוריד הילוך. ביום שהוא יהיה ראש ממשלה ובעזרת השם זה יקרה ומהר, אני מבטיח לך שהוא יוביל קו מדיני מאוד ברור למדינת ישראל. כרגע כיו"ר אופוזיציה, לא נכון להתערב".
קיש התייחס לשאלה האם ישראל צריכה לפתוח את שעריה לפליטים מאוקראינה. "למה אנחנו אמורים לפתוח את הדלת? מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. הזהות שלנו זו זהות של מדינה יהודית. כמי שגר וחי בישראל, אני מרגיש שיש מאבק על זהותה של המדינה", אמר קיש. "יש פה אסון הומניטרי, אני לא מתעלם מזה. אני חושב שאנחנו צריכים לקלוט ראשונים כל יהודי או זכאי חוק השבות, גם אם נגיע למספרים של מאות אלפים ויותר. זה אינטרס ישראלי ויהודי מובהק".

עם זאת קיש הדגיש כי "בסופו של דבר אין לנו את היכולת להיכנס למספרים הגדולים של מיליון ויותר פליטים, זה חייב להיות כמובן במקומות אחרים. אתה נכנס מתחת לאלונקה בזה שאתה אומר שאתה לוקח את כל היהודים שמגיעים משם, וברור שאם יש מקרים הומניטריים כאלה או אחרים במספרים נמוכים אתה גם עושה. בסוף מספיק שאנחנו מטפלים בכל האירוע של יהודי שרוצה שיגיע, גם זה יהיה קשה ומורכב, זה יכול לייצר פה עשרות אלפים שמגיעים בלי שום דבר. אתגר גדול למדינת ישראל".
זאת אומרת שהמדיניות של שרת הפנים נכונה בנסיבות הקיימות? "אני חושב שיותר מזה, אנחנו צריכים להגיד בצורה מאוד ברורה: אנחנו לוקחים כל יהודי או זכאי חוק השבות שיגיע, ולתעדף את הפליטים האחרים למדינות אחרות. זו חלוקה הוגנת. ברוך השם יש שם הרבה יהודים וברוך השם הרבה רוצים להגיע".