יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, החליט לעבור ליד מרדכי שבעוטף עזה - ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה שנשא הערב (שלישי) בקריה בתל אביב - מבלי להזכיר אותו בשמו. הדבר החריף את העימות הפומבי בין השניים, עם הודעות הדדיות של המחנה הממלכתי והליכוד זה נגד זה.

3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
עימות בתוך קבינט המלחמה. גנץ ונתניהו
(צילום: עמית שאבי)
גנץ שיבח את כוחות הביטחון ואת ההתגייסות של רבים מאזרחי ישראל לטובת המלחמה, ואז תקף: "לצערי בימים האחרונים יש מי ששכחו זאת דווקא בהנהגה. שמנהלים שיח פלגני בכנסת. שהופכים את ישיבות הקבינט למופעי השתלחות בצבא. שמשווים את אולפני הטלוויזיה לאויבינו. לאלו שרצחו את בנותינו ובנינו.
"להיות מנהיג ציבור בעת משבר, זו אחריות גדולה. אני קורא לכולם מכל צידי המפה הפוליטית, רגע לפני שמדברים – חישבו על הלוחמים ועל החטופים, חישבו לאן הגענו ולמה. אזרחי ישראל ראויים מאיתנו ליותר. אנחנו פועלים בימים אלו להניע מתווה להשבת חטופינו. זו תוצאה של לחץ צבאי, של עוצמתנו כחברה חפצת חיים ושל פעולות מדיניות שאנו נוקטים בהן, כולל מעורבות של משפחות החטופים היקרות והאמיצות. השבת החטופים היא חלק בלתי נפרד מהניצחון ולא מחליפה את חובתנו להסיר את איום החמאס. אם נגיע למתווה – הוא יהיה שלב בדרך אל הניצחון".
"בעת הזו, לא נכון לתת לאויבינו מידע ולהמציא קווים אדומים, ויש כאלו", הוסיף גנץ. "גם לחבריי ולי. נשמור אותם לחדרים הסגורים כדי לא לפגוע במאמץ להביא למתווה טוב, גם אם יהיה כואב. כשיהיה מתווה מגובש – נציג אותו לציבור בשקיפות, ונאשר אותו בממשלה".
3 צפייה בגלריה
פעילי צו 9 חוסמים את הכבישים בדרכם למחאה במעבר כרם שלום
פעילי צו 9 חוסמים את הכבישים בדרכם למחאה במעבר כרם שלום
משאיות בכרם שלום. "צריך מתווה העברת מזון, גם אם זה יצריך עצירה או הפחתת כמויות"
(צילום: תומר שונם הלוי)
גנץ הוסיף כי "בזירת הלחימה בעזה – עברנו לשלב 'הלחימה הממוקדת'. היא אינה פחות עצימה בהכרח – אלא מוכוונת מטרות. ואם נצטרך, נעצים את הלחימה. חאן יונס, בירת המחבלים, מכותרת – יש יוצא, ואין בא. כך גם בצפון הרצועה. נגיע בקרוב לרפיח ולכל מקום שבו נמצאים מחבלי חמאס. אנחנו גם ממשיכים לגבות מחיר בצפון הארץ, שילך ויעלה – עד שתושבינו יחזרו בבטחה".
"צה"ל הוכיח בחודשים האחרונים שהוא יודע למצוא את הפתרונות לנוכח כל משימה", הוסיף גנץ. "היו מי שהזהירו אותנו מלהיכנס אליה. אך לוחמינו מוכיחים נחישות יוצאת דופן ויכולות פורצות דרך בלחימה מול צבא טרור, שעוד יילמדו בעולם. אנחנו מוכיחים גם היום שצבא היבשה יכול להביא להצלחות מבצעיות חסרות תקדים. לצד זאת - אין ניצחונות אינסטנט. אנחנו ננצח, וזה יהיה ארוך ומורכב. זה כרוך לצערנו ב"דם, יזע, ודמעות". אבל אנחנו ננצח כי עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה".
לאחר מכן תקף גנץ: "לצערי, איבדנו זמן יקר בהתקדמות לפירוק המשילות של חמאס בדגש על צפון הרצועה, בשל גרירת רגליים. עכשיו, באופן דחוף, עלינו לקדם מתווה שבמסגרתו יועבר המזון לעזה דרך גורמים בינלאומיים שאינם קשורים בחמאס כמו אונר"א. גם אם זה יצריך עצירה או הפחתת כמויות. גם אם נאפשר הכנסת משאיות מצפון הרצועה ולא מדרומה. כל האפשרויות על השולחן – רק לא חמאס. המטרה שלנו היא 100% שליטה ביטחונית – 0% שליטה אזרחית. כדי שזה יקרה, גם העולם חייב להירתם. רק כך יותר סיוע יגיע לתושבים ולא יעבור דרך המחבלים".

המחנה הממלכתי והליכוד ראש בראש

היום, בצל החסימות במעבר כרם שלום, נכנסו לעזה 204 משאיות. 132 עברו דרך כרם שלום, ואילו 72 נבדקו במעבר ניצנה ועברו דרך מעבר רפיח אל הרצועה. אחרי הצהרתו של גנץ, בירכו אותו השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', ואמרו כי קרא למעשה לעצירת הסיוע ההומניטרי - בהתאם לעמדתם.
מי שלא היו מרוצים מההצהרה היו הליכוד, שמסרו כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו נלחם למען ניצחון מוחלט. מי שחושב שהכנסת פקידים של הרשות הפלסטינית לרצועת עזה תכריע את החמאס - טועה. אין תחליף לניצחון המוחלט".
לאחר מכן פרסם המחנה הממלכתי הודעה משלו: "גנץ, כמו גם יתר חברי הקבינט ועם ישראל, נלחם למען הניצחון. מי שגורר רגליים ומאפשר לחמאס להחזיר יכולות משילות ועסוק בהמצאות על דברים שלא נאמרו - פוגע בהשגת מטרות המלחמה".
זו למעשה ההתכתשות השנייה של נתניהו וגנץ היום - אחרי שמוקדם יותר ראש הממשלה תקף את התרגול שערכו בפיקוד מרכז לאפשרות שמתנחלים יחטפו פלסטיני. יו"ר המחנה הממלכתי מחה גם הוא על התרגול - אך טען שראש הממשלה תוקף את הצבא ופוגע בלכידות ממניעים פוליטיים.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. "הרחבת הסכמי אברהם תהיה הישג אזורי שחמאס ביקש למנוע"
(צילום: רויטרס)
השר גנץ הוסיף בהצהרה שנשא כי הוא מעורב "באופן ישיר" במגעים לנורמליזציה עם סעודיה ומדינות נוספות, והוסיף כי "זה יכול לחזק אותנו מול הציר האיראני, וגם לסייע בהכנסת גורמים מתונים שיאפשרו להסיר את שלטון חמאס בעזה, ולהחליפו בגורם שלא מפעיל טרור ולא מחנך לטרור. הרחבת הסכמי אברהם, תהיה הישג אזורי שחמאס ביקש למנוע ב-7.10. היא יכולה להיות חלק מהפתרון, ושלב בדרך לניצחון".
לאחר מכן הבהיר כי למרות זאת, "אנחנו לא נעצור עד שנסיר את האיום של חמאס, נרחיק את חיזבאללה, ונאפשר לתושבים לחזור לדרום ולצפון בבטחה. ובכל מצב, נשמור על ביטחוננו בידינו. השליטה הביטחונית של ישראל והלחימה בטרור ימשכו בכל מקום".
בסיום הודיע גנץ שהחליט לעבור לקיבוץ יד מרדכי שבעוטף עזה. "אני מבקש לפנות לתושבי הנגב המערבי ומנהיגיהם הראויים", אמר. "צה"ל פרוס כדי להגן עליכם במרחב הגבול. נאפשר לכל תושב וקהילה לבחור מתי לחזור, בהתאם להנחיות משרד הביטחון שאני עומד מאחוריהן כמו כל הדרג המדיני. אנחנו נושאים באחריות. באופן אישי, החלטתי להעביר את מקום מגוריי ליד מרדכי. המעבר יקרה בשבועות הקרובים. אני בטוח – שהשכנים יהיו רבים וטובים. ושמהטרגדיה הקשה – נתחזק ונצמח ביחד".
באשר לשאלת ynet על הקמת ועדת חקירה ממלכתית בנוגע לאירועי 7 באוקטובר אמר גנץ כי "אני משוכנע שיש להקים ועדת חקירה ממלכתית שתעסוק באיך הגענו לנקודה הכל כך נמוכה היסטורית - איפה היינו כשפרצה המלחמה. צריכה לקום ועדת חקירה ממלכתית במועדה".
אלישע בן קימון השתתף בהכנת הכתבה