1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תחנת כבאות
אילוסטרציה תחנת כבאות
תחנת כיבוי אש. אילוסטרציה
(צילום: עידו ארז)
בית הדין למשמעת של עובדי המדינה גזר בימים האחרונים פיטורין לאלתר, נזיפה חמורה ופסילה בנסיבות מחמירות לשירות המדינה למשך חמש שנים - שבהן לא ישולמו לנאשם קצבאות - על יהודה לוי, לוחם אש מהרשות לכבאות והצלה, שהורשע בהטרדה מינית של בת שירות לאומי שהתנדבה בתור מוקדנית בחדר המבצעים בתחנה. כמו כן, הואשם לוי בניסיון הדחה בחקירה של עובד אחר, על מנת שזה יגבה את גרסתו.
לפי כתב האישום, מ.ג. התנדבה בתחנה במסגרת השירות הלאומי האזרחי מטעם עמותת "שלומית", ומילאה כאמור תפקיד של סמלת מבצעים. לפני כארבע שנים, ב-28 באוגוסט 2018, נכחה בת השירות בחדר המבצעים בתחנה - אז הגיע הנאשם למקום בעקבות שיחה קודמת בינו לבינה - על מנת לסייע בסידור המזגן.
מ.ג. והנאשם "התערבו" בנוגע להצלחתו לסדר את המזגן. לאחר שהצליח, אמר הנאשם לבת השירות כי ניצח בהתערבות, והיא השיבה שלא התערבו. הנאשם התקרב אליה עד שמצחו נגע במצחה, וזאת בניסיון לנשק אותה על שפתיה. בתגובה, מ.ג. הזיזה את ראשה והסתירה את פניה באמצעות שיערה. בתוך כך, הנאשם הבחין שאדם שעבר במקום, אמר לבת השירות "קלטו אותנו", וזז אחורה.
בהמשך לכך, הנאשם הניח את ידו על החזה של בת השירות, שאל אותה אם החזה שלה טבעי או מסיליקון והאם הוא "יכול לגעת?". מ.ג. קפאה במקום, ולאחר מכן אמר לה הנאשם כי "התערבות הבאה, את מראה לי אותם". היא מצדה השיבה: "לא, אתה נשוי".
מיד בסמוך לכך, הנאשם הביט בתמונתה של מ.ג. בבגד ים במסך הטלפון הנייד שלה, ושאל כיצד מזיזים את ההודעה כדי שיוכל לראות את כל התמונה. בת השירות ביקשה מהנאשם את הטלפון, ואמרה לו שהיא לא אוהבת שמסתכלים לה על הגוף. הנאשם בתגובה אמר לה: "למה? יש לך גוף יפה, רזה עם חזה גדול".

"פגע בכבודה, בפרטיותה ובחירותה"

סמוך להגשת התובענה לבית הדין למשמעת, הורה נציב שירות המדינה על השעייתו של לוחם האש עד לתום ההליכים נגדו. לאחר דיון הוכחות מקיף, קיבל בית הדין למשמעת את עמדת התביעה בנציבות שירות המדינה, והרשיע את הלוחם במיוחס לו. בית הדין קבע שעדותה של המתלוננת הייתה קוהרנטית, סדורה ונתמכה בעדויות אחרות. מנגד, פסק כי עדותו של הנאשם הייתה "פתלתלה, תמוהה ובלתי מהימנה בעליל".
בית הדין קבע בפסיקתו: "חומרת מעשיו של הנאשם מתחדדת עקב פערי התפקיד והמעמד בינו לבין המתלוננת. אף אם הנאשם לא היה מפקדה בפועל של המתלוננת, ענייננו במפקד צוות ותיק, בכיר ומוערך מאוד בעבודתו. מנגד ניצבת בת שירות לאומי, צעירה ממנו ב-24 שנים, שזו לה היכרותה הראשונה עם רשות הכבאות. ברור הרישום הקשה שמשאירות חוויות מסוג זה, שאישה, צעירה בשנים, עוברת מצד בכיר במקום עבודתה או שירותה. הנאשם פגע בכבודה של המתלוננת, בחירותה, בפרטיותה ובזכותה לשוויון, והתייחס אליה בנקודות זמן מסוימות כאובייקט מיני. דעתנו הברורה היא שאין מקום לעובד שכשל בעבירות אלה בשירות המדינה".
מנגד, עורך דינו של הנאשם אמר בדיון כי הלוחם זכה להערכה גבוהה ביותר בעקבות תפקידו המקצועי, והצטיין לכל אורך הדרך. לדבריו, במהלך שירותו ברשות הכבאות הנאשם אף סיכן את חייו. עורך הדין טען כי בין הנאשם למתלוננת לא שררו יחסי מרות, ואמר כי הלוחם לא היה מפקדה. הוא הוסיף כי במעשיו של הנאשם לא היה כל שימוש בכוח או באלימות, וכי המקרה המדובר הוא נקודתי וחורג מהתנהגותו היום-יומית של הנאשם, אשר לטענתו עבר עינוי דין ממושך. עוד הדגיש עורך הדין כי המשמעות של עונש הפיטורים קשה ביותר בגלל גילו של הנאשם ומצבו המשפחתי, וכי הדבר יקשה עליו להשתלב בשוק העבודה.