תוצאת בדיקה שנערכה בצהריים (ראשון) במכון הביולוגי בנס ציונה לחולה שאושפז בבית החולים ברזילי באשקלון עם חשד לאבעבועות הקוף נמצאה שלילית - ובכך הוסר החשד שהוא נושא את הנגיף. מדובר בצעיר בן 27 ממוצא הודי, שעובד כמלח על אוניית משא שעגנה בנמל אשדוד. לפי בית החולים, מצבו קל ביותר. עוד נמסר כי הוא לא היה במגע עם חולים אחרים וכי הוא מאושפז בבידוד מוחלט.
מוקדם יותר היום הודיע משרד הבריאות על חשד למקרה שני בישראל של הידבקות באבעבועות הקוף, אחרי שאתמול אומת החשד למקרה הראשון בארץ. כמו במקרה הראשון, גם הצעיר שאושפז בבית החולים ברזילי עם תסמינים מחשידים חזר לאחרונה ממערב אירופה.
3 צפייה בגלריה
חולה באבעבועות הקוף, אילוסטרציה
חולה באבעבועות הקוף, אילוסטרציה
יותר מ-100 מקרים התגלו באירופה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הנגיף מעורר כעת חשש בעולם בעקבות גילוי של יותר מ-100 מקרים באירופה ובעוד כמה מדינות - כעת גם בישראל - אחרי עשרות שנים שבהם היה נפוץ בעיקר במערב אפריקה ובמרכזה. מומחי הבריאות מדגישים כי ההדבקה בנגיף הזה דורשת קרבה הדוקה ולכן הם אינם חוששים מפני מגפה של ממש, וכי בכל מקרה ברוב הגדול של המקרים התחלואה בו אינה חמורה.
בכירים במשרד הבריאות ציינו בתדרוך לתקשורת כי אירוע אבעבועות הקוף יימשך בתקופה הקרובה אך ככלל לא צפוי להיות ארוך. מי שנמצא בסיכון להדבקה הם אנשים שמגיעים מחו"ל וסובלים מחום והופעת שלפוחיות. אין כוונה כרגע לחסן את כלל האוכלוסייה או לחסן בכלל בחיסון נגד אבעבועות שחורות (שיעיל גם נגד אבעבועות הקוף).
לקראת מצעד הגאווה ואירועי חודש הגאווה, וברקע העובדה כי חלק ניכר מהנדבקים בחו"ל הם גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, מבהירים במשרד שאין חשש להדבקה המונית בעת המצעד מאחר שהנגיף לא מועבר בדרך זו ומצריך מגע קרוב, אך כן יש להישמר באירועים סגורים שבהם יכול להיווצר מגע הדוק בין המשתתפים.


מנהל בית החולים זיו בצפת פרופ' סלמאן זרקא, אמר לאולפן ynet בהתייחסו לנושא: "אין סיבה לבהלה, יש מקרים בודדים שהתגלו בישראל. סביר להניח שגם בימים הקרובים יתגלו מקרים נוספים. אנחנו מדברים על תחלואה מאוד קלה, סיכויי ההידבקות נמוכים, זו לא מגפת הקורונה. אמנים יש תופעה שלא הייתה בעבר והפעם יש תחלואה לאנשים שביקרו באירופה, אבל בין זה לבין מגפה אנחנו לא שם".
פרופ' זרקא אמר עוד: "לאנשים שנדבקים יהיה חום וגם פריחה אופיינית, וכשבלוטות הלימפה כואבות באזור הצוואר והמפשעות זה מסגיר את האבחנה. המחלה היא מידבקת, היו מספר מקרים בודדים לפני כארבע שנים בישראל. ההדבקה יכולה לקרות אצל כל האנשים, זו לא מחלה של הומוסקסואלים. ההחלמה אורכת כחודש, ואין שום סיבה לדאוג מהנגיפים האלה".
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר: "אנחנו עוקבים אחר מקרי ההדבקה של אבעבועות הקוף בעולם ובישראל, אבל צריך גם כאן להרגיע. זו מחלה - לא מגפה. מחלה מוכרת עם תסמינים קלים בדרך כלל, שבטח לא דומה בהיקף ההדבקה לקורונה. משרד הבריאות נערך ויודע לתת מענה מקצועי לכל מצב. מודעות וזהירות - כן. פאניקה ותרחישי אימה - ממש ממש לא".

אין בינתיים צעדים אופרטיביים

בעקבות החשש מהנגיף ערך אמש הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות דיון בסוגיית ההיערכות לאפשרות של גילוי מקרים נוספים בישראל. באופן חריג ולנוכח ריבוי המקרים של אבעבועות הקוף שנמצאו בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים בארה"ב ובאירופה, הוזמנו לדיון גם רופאים המתמחים בטיפול בלהט"ב. בתום הדיון הוחלט שלא לנקוט בינתיים בצעדים אופרטיביים, אך הומלץ להתמקד בפעולות הסברה באוכלוסייה הכללית - ולא רק בקרב גברים - על גורמי הסיכון האפשריים.
במשרד הבריאות מסרו לאחר הדיון אמש כי המומחים הציגו את מגוון הטיפולים האפשריים ואת התמונה העולמית ביחס להתפשטות התחלואה. "לפי הדיווחים מאירופה, נראה כי חולים רבים הינם גברים הומוסקסואלים שנדבקו במספר מסיבות במערב אירופה. אולם בדיון הודגש כי זו בשום פנים ואופן לא מחלה הקשורה להעדפה מינית או שהינה ייחודית לאוכלוסיה הזו".
במשרד הדגישו כי "המחלה היא מחלה קלה בדרך כלל ומעטים מאוד המקרים בהם היא מתפתחת למחלה קשה ומוות. יחד עם זאת, חשוב לאבחן אותה ולמנוע חשיפה של הסביבה הקרובה של החולה. משרד הבריאות בוחן את ההצטיידות בחיסונים ותרופות רלוונטיות ונערך להסדרת האבחון ככל שיעלה מספר הנדבקים במדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף
עד כה המחלה הנגיפית הייתה נפוצה בעיקר במרכז ובמערב אפריקה. ארכיון
(צילום: רויטרס)
ארגון הבריאות העולמי קיים שלשום דיון חירום בהתפרצות אבעבועות הקוף, מחלה נגיפית שכאמור הייתה נפוצה עד כה רק במערב אפריקה ומרכזה, אחרי שיותר מ-100 מקרים שלה התגלו באירופה. רשויות הבריאות בגרמניה הגדירו זאת בתור ההתפרצות הגדולה ביותר אי פעם של מחלה זו באירופה. מקרים נמצאו עד כה בלפחות תשע מדינות ביבשת - בלגיה, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד פורטוגל, ספרד, שבדיה ובריטניה. כמו כן אובחנו חולים בארצות הברית, קנדה ואוסטרליה.
כמשתמע משמה, מחלת אבעבועות הקוף זוהתה לראשונה בקופים. היא מועברת בדרך כלל במגע קרוב ולעתים נדירות יוצאת מגבולות אפריקה. עם זאת מדענים לא צופים כי ההתפרצות הזו תהפוך למגפה כלל עולמית בדומה למגפת הקורונה, מכיוון שנגיף זה לא מתפשט באותה קלות.
"לא סביר שההתפרצות הזו תימשך זמן רב", אמר ד"ר פביאן לינדרץ ממכון רוברט קוך לבקרת מחלות ומניעתן בגרמניה. "ניתן לבודד את המקרים באמצעות חקר מגעים, וכן יש תרופות וחיסונים יעילים שבהם ניתן להשתמש אם יהיה בכך צורך". ובכל זאת בארגון הבריאות העולמי הביעו חשש שההדבקות יאיצו באזור בעקבות התקהלויות וחגיגות הנערכות בחודשי הקיץ. הארגון מבצע ריצוף גנטי של נגיפים מחולים שונים כדי לבדוק אם יש ביניהם קשר, ובקרוב צפוי לפרסם את ממצאיו.
3 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף
(צילום: רויטרס)
לאבעבועות הקוף אין חיסון ייעודי, אך נתונים של ארגון הבריאות העולמי מראים כי החיסונים ששימשו למיגור האבעבועות השחורות עשויים להגיע לשיעור יעילות של עד 85% נגד אבעבועות הקוף. הרשויות בבריטניה הודיעו כי הציעו חיסון נגד אבעבועות שחורות לחלק מעובדי מערכת הבריאות ולאחרים שעשויים להיחשף לנגיף.
מאז 1970 אובחנו מקרים של אבעבועות הקוף ב-11 מדינות באפריקה. בניגריה הייתה התפרצות גדולה ב-2017. מתחילת השנה היו 46 מקרים חדשים, מתוכן 17 אומתו בוודאות, לפי ארגון הבריאות העולמי. הנדבק הראשון ביבשת אירופה אובחן ב-7 במאי. מדובר היה באדם שחזר לאנגליה מניגריה. מאז יותר מ-100 נדבקים אובחנו מחוץ לאפריקה, לפי המעקב של אוניברסיטת אוקספורד. מרבית המקרים הללו לא אובחנו בקרב אנשים שנסעו לאפריקה, ולכן מקור ההתפרצות הזו איננו ברור.
ארגון הבריאות העולמי מסר כי המקרים הראשונים היו חריגים משלוש סיבות עיקריות. ראשית, כולם מלבד אחד לא ביקרו במדינות שבהן נגיף אבעבועות הקוף נפוץ. שנית, העובדה שמרבית המקרים אובחנו בבדיקות לאיתור מחלות מין ובקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, ושלישית בפיזור הגיאוגרפי הגדול ברחבי אירופה ומעבר לה. הנתונים הללו מעידים כי ייתכן שההדבקה בנגיף כבר נמשכת זמן מה.
בהכנת הכתבה השתתף אטילה שומפלבי
פורסם לראשונה: 08:33, 22.05.22