עוד בכיר במערכת הביטחון מפרסם מסקנות אישיות בזמן המלחמה: ראש אמ"ן (אגף המודיעין) של צה"ל, אלוף אהרון חליוה, לקח היום (שלישי) אחריות למחדל מתקפת הפתע של מחבלי חמאס ביישובי עוטף עזה והדרום ומסיבת הטבע ליד קיבוץ רעים. "לא עמדנו במשימה החשובה ביותר שלנו, וכראש אמ"ן אני נושא באחריות המלאה לכישלון", ציין אלוף חליוה באיגרת שפרסם לציון היום ה-11 למלחמת חרבות ברזל.
2 צפייה בגלריה
אהרון חליוה
אהרון חליוה
אלוף חליוה
(צילום: מוטי קמחי)
הכותרת
קריסת הקונספציה של הגדר בגבולות
29:58
ראש אמ"ן ציין עוד: "בכל ביקוריי ביחידות אמ"ן ב-11 הימים האחרונים, שבתי והדגשתי כי ראשיתה של המלחמה בכישלון מודיעיני. אמ"ן תחת פיקודי כשל במתן התרעה למתקפת הטרור שביצע חמאס. את אשר נדרש לתחקר, נתחקר באופן העמוק והנוקב ביותר ונסיק את המסקנות. אבל כעת, לנגד עינינו ניצבת משימה אחת בלבד - להשיב מלחמה ולנצח בה".
בנוסף, חליוה כתב באיגרת: "מפקדות ומפקדים, בשעה הקשה הזו לעמנו, יש מקום לעצב ולאבל. ולצידם, דווקא בעת הזו, אנו נדרשים לתעצומות נפש המבוססות על האמונה בצדקת דרכנו, בייעודנו, בחשיבות המשימה ובצורך להמשיך קדימה בכל העוצמה והכוח. לא מדובר בעוד עימות - אלא ברגע ייחודי בחיי מדינתנו ועמנו, שבו אנו נלחמים על הבית ועל זכותנו לחיות בארצנו בביטחון, בשלום ובחירות. אין לנו ברירה אלא להכות באויב ולנצח.
"זו לא תהיה מלחמה קצרה. צפויים לנו עוד ימים מורכבים, התקופה הקרובה תהיה מאתגרת באופן שלא הכרנו זה שנים רבות. נידרש למקצועיות למצוינות ולתבונה ולא פחות מכך, למנהיגות, לנחישות ולחוסן. רק כך נוכל לאתגר שלפנינו וננצח".
2 צפייה בגלריה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, הלילה (ה׳) ב״בור״ בקריה, במהלך סיכולו של מפקד הכוח הרקטי של הגא״פ
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, הלילה (ה׳) ב״בור״ בקריה, במהלך סיכולו של מפקד הכוח הרקטי של הגא״פ
ראש השב"כ בר והרמטכ"ל רא"ל הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט עדיין לא לקחו אחריות על חלקם במחדל, פרסמו בימים הקודמים בכירים נוספים במערכת הביטחון את התייחסותם למחדל. ראש שירות הביטחון הכללי רונן בר כתב באיגרת שנשלחה לעובדיו ובני משפחותיהם: "למרות שורה של פעולות שביצענו, לצערי, בשבת לא הצלחנו לייצר התרעה מספקת שתאפשר לסכל את המתקפה. כמי שעומד בראש הארגון - האחריות על כך היא עליי. יהיה זמן לתחקירים - עכשיו נלחמים".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר בשבוע שעבר בהצהרה בעוטף עזה: "צה"ל אחראי לביטחון המדינה ואזרחיה, ובשבת בבוקר בעוטף עזה לא עמדנו בזה". באיגרת שנשלחה הבוקר לחיילי צה"ל ומפקדיו, ציין הרמטכ"ל הלוי: "ספגנו מכה ואנחנו אחראים, אך כעת היוזמה בידינו".
שר הביטחון גלנט אמר בתחילת השבוע בביקור בדרום: "חשבנו, בטעות, שחמאס זה הרע במיעוט. המצב הוא שחמאס זה הגרוע מכול. יש לנו יש משימה והיא פשוטה - אנחנו צריכים לחסל את חמאס".