המשטרה בטורקיה פיזרה אתמול (יום ד') באלימות הפגנה באיסטנבול, שבה מחו כ-250 מפגינים על קריסת הלירה הטורקית ועל יוקר המחייה במדינה. לפי AP יותר מ-30 מפגינים נעצרו.
המפגינים, רובם אנשי ארגוני שמאל, התאספו ברובע קאדיקוי, שנמצא בחלק האסייתי של איסטנבול. הם קראו בגנות הממשלה של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן וצעקו: "ממשלה, התפטרי!" ו"אנחנו לא גומרים את החודש". ההפגנה התקיימה ללא אישור, ובמקום נרשמו עימותים בין המפגינים לשוטרים.
7 צפייה בגלריה
קריסת הלירה הטורקית הפגנה ב איסטנבול טורקיה
קריסת הלירה הטורקית הפגנה ב איסטנבול טורקיה
בהפגנה אתמול באיסטנבול
(צילום:AP)
אתמול ושלשום התקיימו הפגנות נוספות בערים בטורקיה במחאה על המצב הכלכלי. לפי שעה היקף המחאה עדיין מצומצם. להפגנה בבירה אנקרה הגיעו רק עשרות מפגינים. מורה בשם איישה דמירל שהשתתפה בהפגנה תיארה את המציאות שאיתה מתמודדים המפגינים: "בכל יום אנחנו שואלים את עצמנו את השאלות האלה: איך אני הולכת לשלם את שכר הדירה, איך אני אגמור את החודש ומה המחירים החדשים שיהיו מחר במרכולים. זה מה שאנחנו חושבים עליו כל הזמן, וזה מאוד קשה".
הלירה הטורקית איבדה יותר מ-40% מערכה מתחילת השנה, ושלשום הגיעה לשפל חדש מול הדולר - 13.45 לירות מול דולר אמריקני אחד. טורקיה מתמודדת כעת עם אינפלציה של קרוב ל-20% ועם פיחות מואץ בערך המטבע, וחסכונותיהם של הטורקים הולכים ומידלדלים. האופוזיציה הטורקית מטילה את האחריות למשבר על ארדואן, שפעל בניגוד לעמדת הכלכלנים והנהיג קיצוצי ריבית.
בעקבות הטלטלה הכלכלית חלה עלייה חדה ביוקר המחיה, והטורקים מרגישים אותה על בשרם. אתמול בחצות חלה עלייה משמעותית במחיר הדלק, ולקראת העלייה נראו תורים ארוכים של אלפי נהגים זועמים מחוץ לתחנות הדלק. "חיכיתי 20 דקות לקנות דלק. יש דבר יותר מגוחך מזה?", אמר אחד הנהגים. "זה המצב שטורקיה הביאה אותנו אליו, מה עוד אפשר לומר?".
ארדואן הגן השבוע על קיצוצי הריבית שהנהיג לאחרונה, והבטיח לנצח ב"מלחמת העצמאות הכלכלית של טורקיה", כפי שהוא מכנה זאת. ברקע נמשכת הביקורת החריפה על התנהלותו, ויריביו מפצירים בו לחזור בו מקיצוצי הריבית – ולהכריז על בחירות מוקדמות.
בלחץ ארדואן קיצץ לאחרונה הבנק המרכזי של טורקיה את הריבית לא פחות משלוש פעמים, האחרונה שבהן בשבוע שעבר. ארדואן טוען כי ריבית גבוהה מגבירה את האינפלציה, וכי ריביות נמוכות יעזרו לבתי העסק ללוות כספים ויקדמו השקעות. עמדתו של ארדואן מנוגדת לזו של רוב הכלכלנים, הטוענים כי השפעת הריבית הגבוהה הפוכה.
קריסתה של הלירה באה אחרי שבסקרים כבר חלה ירידה חדה בתמיכה במפלגת השלטון של ארדואן, "מפלגת הצדק והפיתוח", ובצל קריאותיה של האופוזיציה להכריז על בחירות מוקדמות, ולא לחכות למערכת הבחירות המתוכננת להיערך בשנת 2023. ארדואן ומפלגתו מנהיגים את טורקיה כבר שני עשורים ברציפות, ובמשך שנים הם נתפסו על-ידי הטורקים כמי שמנהלים היטב את כלכלת המדינה. כעת התדמית הזו נשחקת.