ערב ההצבעה בכנסת על ביטול עילת הסבירות נקרא יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לפגישה דחופה אצל ראש השב"כ רונן בר. הפגישה נעשתה לבקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יום אחד בלבד לפני אישור החוק בכנסת.
לפיד קיבל זימון לפגישה עם בר ב-23 ביולי, בשעה 20:30, ופגש אותו כעבור שעה. למחרת אישרה הכנסת את חוק יסוד ביטול עילת הסבירות. לקראת ההצבעה הלחץ להגיע לפשרה היה עצום. כשלפיד נפגש עם ראש השב"כ בר הוא קיבל ממנו את המסר הבא: "אם לא תהיה פשרה סביב עילת הסבירות, הסכנה למלחמה תתגבר משמעותית".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יאיר לפיד רונן בר
בנימין נתניהו יאיר לפיד רונן בר
נתניהו, לפיד ובר. הלחץ להגיע לפשרה היה עצום
(צילום: דנה קופל, מוטי קמחי, יאיר שגיא)
הכותרת
מחבלים, הברחות וחטופים: מאחורי איום המנהרות ברצועת עזה / רון בן ישי
23:41
גורמים ביש עתיד סיפרו כי הפגישה בין לפיד לבר הובילה, בין היתר, להגברת מאמצי ההידברות בין לפיד לנתניהו - מה שגרר נגד לפיד ביקורת רבה מארגוני המחאה וחלק מבוחרי יש עתיד. מאמצי הפשרה נעשו עד הרגע האחרון, אך כשלו בעקבות התנגדות של ח"כים מעוצמה יהודית והציונות הדתית.
ב-20 בספטמבר, קצת יותר משבועיים לפני טבח 7 באוקטובר, התייצב לפיד מול המצלמות ואמר: "אני נאלץ להזהיר את אזרחי ישראל: אנחנו מתקרבים קרבה מסוכנת לעימות אלים, רב־זירתי". הוא ציין כי "האירועים האחרונים ליד הגדר בעזה הם בדיוק מהסוג שהוביל בעבר לסבבי לחימה".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
חברי הקואליציה מצטלמים בכנסת ב-24.7
(צילום: אמיר כהן, רויטרס )
3 צפייה בגלריה
הציוץ של נתניהו
הציוץ של נתניהו
הציוץ של נתניהו שבו טען שלא קיבל התרעה. בהמשך הציוץ נמחק ורה"מ התנצל
נתניהו טען שלשום כי לא קיבל התרעה מראש השב"כ לפני מתקפת הפתע של חמאס אך כאמור, הוא יזם את פגישת העדכון הבהולה של בר ולפיד יום לפני ההצבעה על ביטול עילת הסבירות בקריאה שלישית - לכאורה בגלל החשש ממלחמה. באותה פגישה נחשף לפיד לחומר מודיעני ברמת הרגישות הגבוהה ביותר, חומר אשר הוצג בידי ראש השב"כ גם לנתניהו. המסר שקיבל לפיד באותה הפגישה נועד למעשה להדגיש כי המשבר הפוליטי החמור בישראל משפיע גם על המצב הביטחוני ועל האיומים למלחמה.
מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.