מצעד הגאווה במצפה רמון שצפוי להתקיים ביום שישי הקרוב יעבור בתוואי המקורי, לאחר שהמדינה התקפלה בעקבות עתירת ארגון "ישראל חופשית" ועמותת קשת נגד המשטרה. המשטרה משכה את התנגדותה לצעידה בתוואי המקורי, לאחר שהסיטה את מסלול המצעד לשולי היישוב בשל התנגדות גורמים דתיים קיצוניים לקיום המצעד - שאמור היה לעבור לא רחוק מישיבת "מדברה כעדן".
במהלך הדיון בבג"ץ, ששודר בשידור ישיר בהסכמת הצדדים, נציגת הפרקליטות התייחסה לרב צבי קוסטינר והישיבה ואמרה כי "מדובר בזרם קיצוני בעמדותיו כלפי הקהילה הלהט"בית, ובמקרה הזה היו התבטאויות קיצוניות של קוסטינר". השופטת דפנה ברק ארז טענה כי "אז מה המסר? שהתבטאויות קיצוניות גורמות להסתה של מסלול מצעד גאווה. אז מסתבר שמשתלם להתבטא בצורה קיצונית - זה מה שעולה מדברי גבירתי".
דפנה ברק ארזהשופטת דפנה ברק ארזצילום: עמית שאבי
השופט עוזי פוגלמן העביר ביקורת על החלטת המשטרה להסיט את תוואי מצעד הגאווה במצפה רמון לשולי היישוב: "מעבירים את המצעד למן ירכתיים כשזה נעשה על רקע מציאות שבעצם אומרת: 'זה דבר שצריך להחביא אותו'. אומר ראש רשות שהוא לא רוצה לראות ביטויים קיצוניים של להט"בים אז רוצים להחביא אותם ואומרים להם 'אתם לא תצעדו בקטע בולט'". עוד אמר השופט כי הוא לא מקבל את הנחת המשטרה שתלמידי ישיבת ההסדר הם מראש גורם אלים ולא ברור לו למה במשטרה טוענים דבר כזה, וכי לא ברור לו למה המשטרה לא קודם כל עוסקת בהגנה על הצועדים לפני שהיא עוסקת בפשרות.
עוזי פוגלמןהשופט עוזי פוגלמןצילום: אוהד צויגנברג
השופטת דפנה ברק ארז העירה גם היא למשטרה, ואמרה כי "עצם העובדה שעוברים כמה עשרות מטרים מישיבה זה דבר שמהווה גורם מתסיס שפוגע בשלום הציבור? אין לכם פה טענה ספציפית על הישיבה, אז מה המסר? שלא יוכל לעבור מצעד גאווה ברחובה של עיר כי במרחק של כמה עשרות מטרים יש ישיבה או בתי אברכים? כי אם זה מה שאתם טוענים, צריך משהו יותר קונרקטי".
לאור הערות שופטי בג"ץ המשטרה משכה את התנגדותה, ומצעד הגאווה במצפה רמון יחזור לתוואי המקורי ויעבור בלב המועצה המקומית. בנוסף, המדינה תשלם לעותרים 5,000 שקלים על הוצאות משפט.
2 צפייה בגלריה
רב הרב צבי קוסטינר
רב הרב צבי קוסטינר
"אנו מקווים שמתנגדי קיום המצעד במסלולו ינסו להכיר את הקהילה". הרב קוסטינר
(צילום: בראל אפרים, באדיבות סורגים)
מיכל רומי, מארגנת המצעד, מסרה: "מדינת ישראל היא לא רק 'מדינת תל אביב'. כשבמרכז הארץ מקבלים תקציבים ותמיכה מכל הארגונים וגם מהמותגים, אנחנו במצפה רמון ממשיכים להילחם על הזכות הבסיסית שלנו - שוויון בין בני ובנות האדם. להיות מי שאנחנו בבית שלנו, במצפה רמון".
"אני מודה לשופטים על הצדק, וגם למשטרת ישראל על כך שהתפקחה ומצאה את הדרך לשמור על הזכויות של כל תושבי מצפה רמון, יחד", הוסיפה רומי. "אני מקווה לראות את קהילת הלהט"ב וקהילת מצפה רמון כולה במצעד ביום שישי בשעה 10:00, בשנה הבאה ובשנה שאחריה. אם לא נעמוד על הנגב, לא תעמוד תל אביב".
אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית שהצטרפה לעתירה, אמר כי "השכל הישר ניצח והמצעד יצעד בלב העיר כפי שהיה חייב להיות. אני מודה לשופטים שלא איפשרו לעוול לקרות ומסיר את הכובע בפני המנהיגות הגאה במצפה רמון. אסור לנו להתקפל בפני קיצוניים אף פעם. הצדק מנצח".
2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון, שנה שעברה
(צילום: בראל אפרים)
עורכי הדין חגי קלעי ועדיה שיינוולד, שיצגו את "ישראל חופשית", מסרו: "אנו מברכים על עמדת בית המשפט הבלתי מתפשרת, כמו גם על נכונות המשטרה לקבלה ולאפשר את קיום המצעד במתווה שהתבקש מלכתחילה. לא בלבד שזהו הדין הברור, זוהי גם ההחלטה הנכונה מבחינה מוסרית וחברתית. אנו מקווים שגם מי שהתנגדו לקיום המצעד במסלולו, ישכילו לא רק להימנע מאלימות, אלא גם ינצלו את ההזדמנות להכיר קהילה עשירה, מגוונת ומעניינת שעד כה הם עמדו כנגדה".
במשטרה מסרו כי "משטרת ישראל הודיעה כי תאפשר את קיום הצעדה במתווה שהועבר לאישורה על-ידי המארגנים בתנאי ובכפוף לכך שהמעבר בסמוך לכיכר הסמוכה לישיבה שנמצאת במקום יסתיים עד השעה 11:45 באותו היום. זאת מתוך כוונה של משטרת ישראל לאפשר את זכות המחאה וחופש הביטוי כזכות מרכזית, כפי שעלה בדיון בבג"ץ. היערכות משטרת ישראל מתבססת כבכל אירוע הן על תמונת המודיעין והן על הערכות המצב, וכוללת בתוכה פעילות משטרתית גלויה וסמויה טרם האירוע ובמהלכו. נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק ולמנוע מימוש כוונותיהם של אלו המבקשים לפגוע בזכות זו ולהפר את הסדר הציבורי".