4 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
רוב החולים בעיר - מאומתים שחזרו מטורקיה
(צילום: יריב כץ)
העיר סכנין נכנסה לרשימת הערים האדומות החל מאתמול (שבת), בשל עלייה חדה בתחלואה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי נכון להיום בעיר ישנם 116 חולים מאומתים, רובם הגדול - תושבים שחזרו מחו"ל, ומטורקיה במיוחד. בקרב החולים בעיר אין מאושפזים כלל.
נוסף על המאומתים שקיבלו תשובה חיובית בעיר ישנם 1,309 תושבים שנמצאים בבידוד, גם כאן מרבית המבודדים הם תושבים שחזרו מחו"ל ובעיקר מטורקיה ונדרשו לבידוד על פי ההנחיות. חג הקורבן שהחל ב-20 ביולי, בשילוב טיסות רבות לטורקיה, וגם עונת החתונות שנמצאת בשיאה - כל אלה הביאו לעלייה המשמעותית יחסית בכמות החולים ולהגדרתה של סכנין עיר אדומה.
4 צפייה בגלריה
פסטיבל חג הקורבן בסכנין
פסטיבל חג הקורבן בסכנין
"לא הייתה הקפדה על מסכות". הצפיפות בפסטיבל בסכנין
(מתוך עמוד הפייסבוק של מתנ"ס סכנין)
בשונה משנה שעברה, אין הגבלות של ממש על יישובים אדומים, אך בכל זאת קיימות הנחיות ודרישות להקפדה על עטיית מסכות באירועים ציבוריים ובכלל, אך בשטח לפי מה שמספרים תושבים אין הקפדה ואין אכיפה.
העיתונאי חאלד בשיר מסכנין סיפר: "ביום שישי ראש העיר יצא בפנייה לתושבים למלא את ההנחיות, וביקש ממי שחייב בבידוד שישאר בבידוד. נעשתה גם פנייה לחולים לא לצאת מהבתים ולא להגיע לחתונות, ולכל התושבים בכלל להקפיד על מסכות. הרשות פנתה גם למתפללים במסגדים בבקשה ללבוש מסיכות, גם אם הם לא חולים. אבל הבעיה הגדולה היא החתונות, אלה אירועים שיש בהם אלפים ואף אחד לא מקפיד, כולם לוחצים יד לכולם מתחבקים מתנשקים".
לדבריו, "לחתונות מגיעים אנשים שמחויבים בבידוד - יש פה בעיה רצינית. אין הנחיות ואין אכיפה בשטח, גם המשטרה לא מתערבת במה שקורה".

4 צפייה בגלריה
פניה לתושבי העיר לפעול לפי ההנחיות, לשים מסיכה ולשמור על ריחוק
פניה לתושבי העיר לפעול לפי ההנחיות, לשים מסיכה ולשמור על ריחוק
פניה לתושבי העיר בפייסבוק: לפעול לפי ההנחיות, לשים מסיכה ולשמור על ריחוק
(מתוך עמוד הפייסבוק של עיירית סכנין)
במהלך חג הקורבן התקיים בעיר פסטיבל חגיגי גדול במסגרתו הופיעו אמנים בבמה פתוחה, ולאירוע הגיעו מאות רבות של תושבים. בתמונות שפורסמו בעמוד הפייסבוק של מתנ"ס סכנין ניתן לראות את הדוחק הרב ואי-ההקפדה על מסכות. אחד התושבים שהיה שם מספר: "עשו פסטיבל לחגוג את החג כמו בכל היישובים, והיה שם לא מעט אנשים, ואין הקפדה ואין מסכות. בנוסף לכל זה יש גם את עונת החתונות, כל אחד רוצה לעשות את החתונה שלו וכולם הולכים לחתונות של כולם ואחד מדביק את השני. אין שליטה על זה"
חוסאם חלאילה, ממונה הקורונה בעיריית סכנין אמר ל-ynet: "אנחנו מדברים ויוצרים קשר עם כל חולה מאומת, קודם כל בודקים מה מצבו והאם זקוק לסיוע והאם יש לו איפה להיות בבידוד. אנחנו לא רוצים שהחולים יצאו מהבית - אנחנו נדאג לקניות ולמצרכים שלו כדי למנוע מגע בין חולים לתושבים. יש בעיה בחנויות, אתה לא תראה אנשים עם מסכות, פשוט לא מקפידים. אנשים בראש שיצאנו מהקורונה, וקשה להם להבין שיש גל רביעי עכשיו".
"אנחנו נדאג להעביר לתושבים הנחיות והוראות ברורות, אבל כל עוד אין הנחיות כאלה מהממשלה אין לנו יותר מדי מה לעשות. העירייה וצוות החירום ממשיכים לעבוד כל יום על העברת מסרים והנחיות לתושבים לגבי כל ההוראות וההגבלות, ומנסים כמה שיותר ליצור מרחב מחיה איכותי ובריא בעיר. השבוע התחלנו במבצע חיסונים לבני 60 ומעלה, והקמנו מתחמי בדיקות. יש לנו כ-350 בדיקה ביום עם 4% מאומתים. אנחנו עובדים על הקמת עוד מתחמי חיסונים".
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בירושלים
בדיקת קורונה בירושלים
שיעור החיוביים בסכנין - 4%. "נקים מתחמי חיסון נוספים"
(צילום: AFP)
הסיבות שהביאו לתחלואה הגבוהה בסכנין אינן בלעדיות לסכנין, וגורמים שונים בחברה הערבית חוששים שסכנין תהיה "סנונית ההתפרצות הראשונה שמבשרת על גל תחלואה ביישובים הערביים". ביישובים ערביים נוספים מתקיימים חתונות בסדר גודל זהה, עם מעט אכיפה אם בכלל. יש לציין שבחלק מהמקרים מבקשים מהנוכחים לעטות מסכות ובאולמות מסוימים אף מציבים עמדות חיטוי בכניסה, אבל כל עוד אין הקפדה על ההנחיות במלואן ואין אכיפה, כנראה שזה רק עניין של זמן עד שיישובים אחרים יהפכו גם הם לאדומים.

חצור הגלילית בראש היישובים האדומים

ראשי המועצה המקומית בחצור הגלילית התכנסו הבוקר להערכת מצב בעקבות התפרצות הקורונה במקום. חצור הגלילית היא היישוב הממוקם בראש רשימת היישובים האדומים בישראל, עם ציון רמזור לא מחמיא של 9.1 ועם 69 חולים פעילים.

גל התחלואה החל להיראות בשטח לפני כארבעה ימים. במועצה אמרו כי ככל הידוע, ההתפרצות החלה בשל חולה קורונה מאומת - שלא ידע שהוא נדבק - שהשתתף במסיבת חינה שנערכה בשבוע שעבר.
במועצה אמרו כי הם פועלים לבלום את ההתפשטות, הוקמו מתחמי בדיקות, ובין היתר נדחתה קייטנה שאמורה הייתה להתקיים במתנ"סים ביישוב בימים אלה. במועצה שוקלים לחייב את כל הילדים המשתתפים בקייטנה בבדיקות שליליות לפני הגעתם. הם מעריכים כי הגל יימשך בימים הקרובים, ומספר החולים יעלה עוד, לפני שייבלם.