לאחר שלפחות תשעה פלסטינים, בהם שמונה מחבלים שרובם פעילים בג'יהאד האיסלאמי, נהרגו בחילופי אש עם כוחות הביטחון במחנה הפליטים בג'נין, מערכת הביטחון להסלמה אפשרית. גורם ביטחוני אמר ל-ynet הבוקר (חמישי) כי אמנם "כרגע זה נשאר בגבולות ג'נין", אך הכוננות בשטח תעלה. "זה מספר הרוגים שלא רואים כל יום, נערכים גם לתרחישי הסלמה", ציין הגורם. מלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי הוא "מתעדכן באופן שוטף על האירועים הביטחוניים ויקיים הערכת מצב ביטחונית בהמשך".
במקביל, חמאס והג'יהאד האיסלאמי הודיעו שיקיימו ישיבת חירום ברצועת עזה. ברשת אל-ג'זירה דיווחו כי בג'יהאד עדכנו את המתווכים כי "אם התוקפנות נגד ג'נין לא תיפסק, המצב צפוי להתפתח וכל האפשרויות פתוחות". יש לציין כי בינתיים בעוטף עזה מתקיימת שגרה מלאה ולא הועברו הנחיות לרשויות או לאנשי הביטחון באזור. בשבוע הבא, נזכיר, אמור להיפתח פסטיבל "דרום אדום".
6 צפייה בגלריה
כניסת כוחות צה"ל לג'נין
כניסת כוחות צה"ל לג'נין
העימותים בג'נין. מערכת הביטחון נערכת להסלמה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
כניסת כוחות צה"ל לג'נין
כניסת כוחות צה"ל לג'נין
כוחות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין, הבוקר
(צילום: AFP)
במהלך פעילות המעצרים, שנערכה לאור יום במשך כשלוש שעות וכללה חילופי אש מאסיביים, נפצעו 20 נוספים - בהם לפחות ארבעה במצב קשה. בצה"ל טענו במהלך הפעילות כי "סוכל פיגוע גדול". את הפעילות הוביל הימ"מ והשתתפו בה גם כוחות מיחידת מגלן, סיירת חרוב ומג"ב.
על יעד המבצע בוצע "סיר לחץ", שבמסגרתו גם נורה טיל לעבר בית. העובדה שפעולה נרחבת כזו במחנה הפליטים ג'נין מתרחשת לאור יום מעידה על הדחיפות והחשיבות שלה.
הפעילות החלה כשלוחמי הימ"מ נכנסו למחנה הפליטים כדי לעצור שלושה מבוקשים פעילי ג'יהאד איסלאמי, שכבר ביצעו פיגועי ירי נגד כוחות צה"ל, שהו בדירת מסתור במחנה הפליטים ותכננו לבצע פיגוע משמעותי. במהלך ניסיון המעצר המחבלים פתחו באש לעבר הלוחמים, שזיהו אותם חמושים, השיבו באש וחיסלו אותם. שניים מהם ניסו לברוח ונורו ועוד אחד שהסגיר את עצמו נתפס בחיים. פעיל נוסף אותר במהלך הסריקות בבית כשהוא חמוש וחוסל גם הוא. כמו כן, כוחות הנדסה נכנסו למבנה כדי לפוצץ שני מטענים ששימשו את המבוקשים.
6 צפייה בגלריה
כניסת כוחות צה"ל לג'נין
כניסת כוחות צה"ל לג'נין
העימותים בג'נין
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
"טבח במחנה ג'נין, והעולם שותק". אבו מאזן מאשים
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
הבית שנשרף בחילופי האש בג'נין
הבית שנשרף בחילופי האש בג'נין
הבית שנשרף בחילופי האש בג'נין. המבוקשים שהו בדירת מסתור
הפלסטינים דיווחו על "מבצע מעצרים קשה שכולל ירי לכל עבר ופצועים נוספים". בעקבות האירועים, שביתות הוכרזו בג'נין, שכם ורמאללה והלימודים הופסקו בחלק מהמקומות. הפלסטינים טענו כי בחילופי האש נהרגה קשישה, והטענה נבדקת גם בישראל. דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן האשים כי "ישראל מבצעת טבח במחנה ג'נין, בזמן שהעולם שותק". משרד החוץ הפלסטיני פנה לאמריקנים ולקהילה הבינלאומית: "אם לא תפעלו עכשיו מול סצנות ההרג האכזריות במחנה ג'נין, מתי כן?".
גם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה קרא לקהילה הבינלאומית להתערב. "אנו קוראים לאו"ם ולכל ארגוני זכויות האדם הבינלאומיים להתערב בדחיפות כדי לספק הגנה לעמנו ולעצור את שפיכות הדמים שילדים, צעירים ונשים חווים", אמר.
הפלסטינים פרסמו את שמותיהם של חלק מההרוגים, וציינו כי אחד מהם הוא סלאחאת עז א-דין, תושב מחנה הפליטים, שנחשב לאחד החמושים המוכרים בחטיבת ג'נין. בנוסף נהרג במהלך חילופי האש סאיב עיסאם מחמוד זריקי, בן 24.