ועידת לשכת עורכי הדין נפתחה הבוקר (יום ה') בתל אביב בנאומים נחרצים נגד הפשיעה בחברה הערבית, שבה נשמעו תוכניות מצד בכירי מערכת אכיפת החוק לטיפול ברציחות החוזרות והנשנות. הנשיא הרצוג אמר שמדובר בטרור אזרחי, המפכ"ל יעקב שבתאי קרא לקבוע עונשי מינימום, בעוד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קרא גם לממשלה לקחת חלק, ולא להטיל הכול על מערכת האכיפה.
"אני מביט על המצב בחרדה וחלחלה אחרי גל הרציחות המזוויע שפוקד את מדינתנו בכלל, ואת החברה הערבית בפרט", אמר הנשיא יצחק הרצוג בפתח דבריו. "בכל בוקר וכל ערב, בכל מהדורת חדשות אני שומע על עוד הרוגים בגילים שונים וממקומות שונים. עולמות שנחרבים של אזרחים חפים מפשע. אני מסרב לעכל – ושואל – יכול להיות שהתרגלנו לכך שזו השגרה שלנו?".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
"יכול להיות שהתרגלנו לכך שזו השגרה?". הרצוג
(צילום: מוטי קמחי)
הרצוג הזכיר שורת מקרי רצח בחברה הערבית, והוסיף: "אני קורא את הסיפורים ומרגיש שליבי נשבר. אלה לא סיפורים ממדינה מרוחקת – אלא ממדינתנו, מדינתי. אלה שגרים 10 דקות מבתינו. לכולנו יש ילדים בגיל הזה, ובימים של חשבון נפש אנחנו חייבים לומר שאי אפשר להמשיך לחיות כך. ישראל לא יכולה להמשיך כך ולקרוא לעצמה מדינה מתוקנת".
"לא ייתכן שתוחלת החיים של אישה תיקבע לפי זהותה ומקום מגוריה", אמר עוד נשיא המדינה. "הנטייה להשתמש במילים כמו סכסוכי חמולות, משפחות פשע ורצח על כבוד המשפחה – שאין בו כבוד או משפחה – מקשה לצאת למלחמה. מדובר בטרור אזרחי לכל דבר, בארגונים בסדרי גודל בלתי-נתפסים".
השר סער: "חולמי החלומות על D-9 שיעלה על מערכות המדינה צריכים לגנוז את החלומות"
מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי, קרא לעצור את מה שהגדיר "הדלת המסתובבת", שדרכה, כלשונו, חוזרים הנאשמים במהירות לזירת הפשע. "צריך לעצור יחד את הדלת שמאפשרת למי שחטא ופשע לשוב לביתו מבלי לשלם את המחיר על מעשיו. במלחמה בפשיעה בכלל, ובמגזר הערבי בפרט, בדגש על נשק לא חוקי, יש לקבוע עונשי מינימום וקנסות גבוהים".
לדברי שבתאי, "אלה יכולים להיות פתרון הרתעתי, וכך נהפוך את הפשע בישראל ללא-משתלם. הדלת המסתובבת והעונשים הקלים פוגעים בהרתעה. צריך לייצר מצב שבו מי שמבצע עבירה ישלם מחיר הולם וראוי בגינה. מול משימה לאומית יש צורך בהתגייסות לאומית, ורק בעזרת שיתוף פעולה בין כל המערכות נוכל לאתגרים האלה".
4 צפייה בגלריה
אבי חימי, יצחק הרצוג, אסתר חיות, אביחי מנדלבליט, יעקב שבתאי
אבי חימי, יצחק הרצוג, אסתר חיות, אביחי מנדלבליט, יעקב שבתאי
הרצוג, חיות, מנדלבליט ושבתאי. "רק עם שיתוף פעולה נוכל לאתגרים"
(צילום: מוטי קמחי)
גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס לפשיעה בחברה הערבית בדברים שנשא במושב הפתיחה. הוא טען כי תפקידה של מערכת אכיפת החוק הוא אמצעי משלים. "צריכים היו להיות קודמים לו היבטים של חינוך, רווחה, תעסוקה והשקעת משאבים. המאבק בפשיעה בכללו ובחברה הערבית בפרט חייב להיות אתגר לאומי רב-מערכתי שמבוסס על תוכניות בכל התחומים שהזכרתי, כך שהמכלול יהיה זה שישפיע על כיבוד רשויות המדינה".
מנדלבליט הוסיף כי "רק לצד כל הדברים הנוספים, וכאמצעי משלים, צריכה להגיע אכיפת חוק בלתי מתפשרת. אבל המצב שונה. לאור המצב שאליו הגענו גיבשנו תכניות הכוללות אכיפה פלילית קלאסית וכלכלית. אף שלכל רשות תפקיד משל עצמה, כלל הרשויות חייבות לפעול באופן מתואם ביניהן. כל רשות תעמיד את המומחיות ותמונת המודיעין שלה, וכך ניצור מאבק".
4 צפייה בגלריה
הנרצחים בחברה הערבית בחודשם האחרונים. הרצוג: "זה טרור אזרחי"
הנרצחים בחברה הערבית בחודשם האחרונים. הרצוג: "זה טרור אזרחי"
הנרצחים בחברה הערבית בחודשם האחרונים. הרצוג: "זה טרור אזרחי"
עוד ציין מנדלבליט: "אני ער גם לקשיים שעלולים לנבוע ממדיניות זו, ועלינו להקפיד הקפדה יתרה על זכויות הפרט והזכות להליך הוגן. בצד ההגנה, אנחנו מחויבים להגן על זכויות הקורבנות".
שר המשפטים גדעון סער שלח בדבריו איתות למי שהגדיר "חולמי החלומות על D-9 שיעלה על מערכות המדינה": "יש לנו רק מערכת משפט אחד, ואנחנו צריכים לשמור על המערכות הממלכתיות שלנו. לשמור עליהן, לחזק אותן ולתקן היכן שצריך. יש גם משטרה אחת וצריך לחזק אותה, כי משטרה חזקה היא מדינה חזקה. מי שפועל להחלישה – פועל להחלשת המדינה".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער. "לגנוז את עידן ה-D-9"
(צילום: מוטי קמחי)
סער הוסיף: "עידן ה-D-9, כל חולמי החלומות על ה-D-9 שיעלה על מערכות המדינה ויהרוס אותן, יצטרכו בתקופה הקרובה לגנוז את חלומותיהם, כולל קוראי קריאות הביניים שהפגינו בשנים האחרונות כמעט מול כל בית של מי שנושא באחריות למערכת אכיפת החוק. זרמים שונם במשפט ותפיסות שונות הם דבר טבעי בכל תחום של מחשבה. בחירה טובה לשופטי העליון היא כזו שתתרום להטרוגניות ולרב-גוניות של ערכת השיפוט מחד, והפקדה על מצוינות מאידך".