בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (שלישי) 16 שנות מאסר על הכבאי קובי גבריאל, בן 51 ממושב עין יעקב שבצפון, שהורשע בביצוע עבירות מין בבת משפחתו במשך ארבע שנים.
בכתב האישום שבמסגרתו הורשע גבריאל נכתב כי הוא פגע בקורבן בין השנים 2002-1998, בעת שהייתה בגילי 10 עד 14. הפעם הראשונה שפגע בה כללה נגיעה בחזה שלה באמצעות ידו. כעבור שנה אירעה הפגיעה המינית השנייה, שבמסגרתה נגע גבריאל פעם נוספת בחזה של קרובת משפחתו, ואילץ אותה לבצע בו מעשה מיני. לפי האישום, מעשים אלו חזרו ונשנו בעשרות הזדמנויות שונות, תוך השמעת דברי איום ואף תוך הצבעה על אקדחו בדרישה שהקורבן לא תספר עליהם. הפגיעה האחרונה אירעה בנובמבר 2002.
1 צפייה בגלריה
קובי גבריאל
קובי גבריאל
קובי גבריאל
(צילום: נחום סגל)
בהכרעת הדין אמרו השופטים אבי לוי, ערן קוטון ואיל באומגרט כי "לצד מעשים אלה, נהג הנאשם לכנות את המתלוננת 'הזונה שלי', 'זונה מיומנת', וכן לומר לה 'תיחנקי, תמותי'. בהיותה בת 14, בעת שהייתה בתחנת הכיבוי שבה שירת, הוא דרש ממנה להסיר חולצתה, כינה אותה 'זונה' ודרש ממנה לבצע בו מין אוראלי בעוד שלוחמי אש אחרים פותחים את דלת החדר וסוגרים אותה לסירוגין. הוא אף גרם לה להיחשף בפני חברו, כבאי אחר".
בתסקיר שירות המבחן לנפגעת, שהוגש לבית המשפט, עלתה תמונת נזק קשה מאוד הכוללת פגיעות במישורים רבים במתלוננת - נזקים שהשפיעו עליה לאורך שנים ובפרט מאז חשיפת האירוע, החקירה וההליך המשפטי. בתסקיר צוין כי החשיפה הביאה את נפגעת העבירה להסיר מעליה את שכבות ההגנה שעטתה עד אז, והיא נאלצה להתמודד עם הזיכרונות והתחושות שהודחקו שנים כדי לאפשר לה לחיות חיים "נורמליים".
התובעת, עו"ד עינב איטסקו גולד מפרקליטות מחוז חיפה, ביקשה להחמיר את עונשו של גבריאל, שהיה לדבריה אמור להיות עבור המתלוננת דמות משפחתית מיטיבה ומגינה, ובפועל ניצל את קרבתו ונגישותו ואף את פחדה ממנו כדי לספק תאוותו המינית. מנגד, ביקשה הסנגורית עו"ד תמי אולמן שלא להחמיר בעונש. לדבריה, מסכת העבירות שבעקבותיה הורשע גבריאל הסתיימה בשנת 2002, לפני כ-22 שנים. "מאז ועד היום הוא לא חזר על מעשים שכאלה". באשר לאי-נטילת האחריות על המעשים אמרה עו"ד אולמן כי זה נבע מזכותו של גבריאל לטעון לחפותו, טענה שבה הוא אוחז עד היום.
לפני מתן גזר הדין אמר גבריאל כי נעשה לו "עוול גדול". בהמשך ציין כי אינו מעכל את התוצאה ושהוא מכבד את החלטת בית המשפט, למרות שאינו מסכים איתה.
השופטים הוסיפו בהכרעת הדין כי "מסכת המעשים הבלתי נתפסת שעשה גבריאל באותה מתלוננת צעירה לאורך שנים כה משמעותיות בילדותה ובנערותה היא מזעזעת ומחרידה ממש. מדובר במסכת מעשים שביטלו את עצמיותה של המתלוננת, את רצונותיה, רגשותיה ותחושותיה, ושעבוד כל אלה לגחמותיו המיניות החולניות והפסולות של גבריאל".
 עידית רייכרטעו"ד עידית רייכרטצילום: dun's 100
לדברי השופטים, "גבריאל הוסיף לפשעיו גם דברי בלע שמטרתם אחת בלבד - להשפיל עד עפר, לאפס צלם אנוש ולחסל כל רמז לחירות, רצון ותקווה. הוא אף ליווה את מעשיו באיומים שבעיני אותה נערה צעירה היו איומים קיומיים ממש. הוא ניצל את חרדותיה העמוקות ביותר והצליח להשקיטה ולשתקה כליל במשך שנים ארוכות. המעשים רדפו ורודפים אותה ואין לנו - לחברי ההרכב ששמעו אותה - אלא לייחל ולאחל שיבוא יום והיא תתגבר על אותה טראומה".
עו"ד עידית רייכרט, המייצגת את המתלוננת, אמרה: "גזר הדין מבטא את סלידת בית המשפט ממעשיו המחרידים של גבריאל. כעולה מפסק הדין, גבריאל הפך את מרשתי לשפחת מין נרצעת ושעבד אותה לגחמותיו המיניות החולניות תוך ניצול תמימותה ואופייה. עונשו של גבריאל, שלא נטל בשום שלב אחריות על מעשיו המזעזעים, הוא רק קצה הקרחון של הליך משפטי ארוך ומורכב שנאלצה מרשתי לעבור, וגם אם אין בו נחמה הוא אמירה חשובה עבורה".
בית המשפט הרשיע את גבריאל בשתי עבירות אינוס בבת משפחה, ריבוי עבירות של מעשי סדום בבת משפחה בנסיבות מחמירות, שתי עבירות של מעשה מגונה בבת משפחה בנסיבות מחמירות ובשלוש עבירות של מעשה מגונה בבת משפחה. בנוסף ל-16 שנות המאסר שנגזרו על גבריאל, בית המשפט גזר עליו גם שנתיים מאסר על תנאי ותשלום פיצויים בסך 258 אלף שקלים למתלוננת.